om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroider
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskader
På tide å legge om til volumbasert trening?
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
FRA IFORM.NO
Grillmat-tips. Nyt den korte sommeren.
Trening til utmattelse eller ikke?
Fyll opp magen med VINNER-MAT!
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
25/05 - 2012, 19:55:52
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Nytt kosthold for å holde meg frisk og med jevnt blodsukker..
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Nytt kosthold for å holde meg frisk og med jevnt blodsukker.. (Lest 1665 ganger)
Avalo
Nytt medlem
Nytt kosthold for å holde meg frisk og med jevnt blodsukker..
«
på:
14/11 - 2007, 21:01:43 »
Hei!
Kan noen ta en titt på dette kostholdet? Utifra jente 60kg, moderat aktivitet...
Jeg reagerer veldig negativt på en rekke karbohydrater, og prøver å finne et nytt kosthold som kan hjelpe meg litt. Jeg må unngå en rekke karbotyper, samtidig holde et jevnt blodsukker.
Om morgenen går det greit med litt karbo, og det er også en fin start på dagen synes jeg... Men kan dette fungere i lengden?
Frokost; Havregrøt (1,5dl gryn+vann,) eller 2rugknekkebrød med varierende pålegg (geitost, gulost, leverpostei, makrell i tomat eller baguettesalat)+1glass melk
Lunsj; En ca 200g boks tunfisk eller tilsvarende mengde med kjøtt/egg/fisk
Middag; Kjøtt eller fisk og masse salat eller grønnsaker, stort sett saus el dressing, litt prob med å kutte ut det :shock:
Kvelds; proteinshake, 1knekkebrød eller usukret barnedessert på glass
I mellom spiser jeg epler, mandariner... Stort sett den frukten det er sesong for.
Om jeg trener, legger gjerne til 1knekkebrød med geitost + Q sjokolademelk u/sukker el.l. (vet geitost ikke er det beste pålegget, men sånne "småting" som geitost el usukra sjokolademelk som nevnt her, hjelper også på søtsuget og humøret).
Noen innvendinger? Råd og vink?
Alt mottas med takk
Loggført
Littleme
Gjest
Sv: Nytt kosthold for å holde meg frisk og med jevnt blodsukker..
«
Svar #1 på:
15/11 - 2007, 08:57:04 »
Hvorvidt det fungerer i lengden er avhengig av hvor godt du trivs med kostholdet. Blir du mett? Syns du det er godt? Gler du deg til å spise eller går du og "lyster" på andre ting?
Kunsten etterhvert er nok å prøve å finne alternative matvarianter til de forskjellige delene av kostholdet. Ser du allerede har skrevet opp noen, så det lover jo bra
Sauser og dressinger er ikke nødvendigvis fyfy, og kan ofte være en god kilde til å få i seg litt sunne oljer og litt krydder. Lager du dem selv, så er du sikker på hva du får i deg! Her en noen oppskrifter:
http://www.matnyttig.no/sauser/
Du har gode karbohydratkilder (grove kornprodukt, frukt, grønnsaker), får i deg proteiner til hvert måltid, og litt sunne fettsyrer her og der. De dagene du ikke spiser fet fisk eller andre kilder til omegafettsyrene så kan du vurdere tilskudd, men det blir veldig pirk, og er ikke absolutt nødvendig
At du velger noen "usunne" varianter av pålegg er ikke krise, og det kan faktisk være akkurat det som er nøkkelen til at du lykkes. Man må ikke gå helt bananas og bli helsefrik og kutte på alt det man liker. Da forsvinner trivselen og da forsvinner fort motivasjonen og. Syns du gjør det bra jeg! Og trivs du med dette kostholdet er det no bare å fortsette
Loggført
Avalo
Nytt medlem
«
Svar #2 på:
15/11 - 2007, 18:40:50 »
Tusen takk for svar!
Tar tran stort sett alle de dagene jeg ikke spiser fet fisk, hvertfall tilnærmet (orker ikke være heeelt kontrollfrik heller).
Tror kanskje "rutine med modifikasjoner" er en nøkkel. Har alltid spist masse kjøtt, egg og fisk og trives godt med det, så er heldig stilt sånt sett. Ikke trenger det være så dyrt heller, om man tenker seg om. Får et skikkelig digert stykke varmrøkt laks for prisen av en kebab, om man gidder å lage mat selv. Og en boks tunfisk i olje om dagen = 70kr uka selv om man velger de mer luksuriøse variantene...
Hovedutfordringen blir nok å unngå å spise dårlige karbohydrater, karbohydrater til feil/for mange måltider og ting som ikke "varer". Kjøpe en baguette el et rundstykke el bolle i kantina i skolen f.eks. Heldigvis er det jo utallige alternativer også i de mer usunne spisestedene nå, så man skal kunne klare å velge riktig om man forviller seg ut på byen! Velger jeg feil ødelegger jeg for flere dager fremover, så det burde være motivasjon nok, men viljestyrke er en merkelig ting iblant, spes da "alle andre skal spise kake/grandiosa/sjokolade osv..."
Har tenkt litt på de forskj low carb produktene, men tror kanskje det bare blir en dårlig erstatter, eller hva?
Også får man jo bare instille seg på at enkelte ting er unødvendig og ikke noe å tenke på lenger... Proteinbars eller sukkerfri sjokolade er vel ikke særlig bedre enn vanlig sjokolade. Og ting som kjeks, vafler og pannekaker er totalt utelukket.
Menmen. Det viktigste er at jeg får i meg nok og riktige næringsstoffer, holder blodsukkeret stabilt og ikke spiser for mye! Er glad i mat, og glad i å lage mat, så er "bare" snakk om å velge det som er best for meg
Skal gi det en 14dagers periode hvor jeg holder meg til denne planen, også se. Er litt små feilmarginer, spiser jeg f.eks et ekstra knekkebrød til frokost, uten å gjøre noe ekstra i nærhet av måltidet, merker jeg det med en gang, selv om det er en god kilde. Er greit å spise noe til frokost el rundt trening(her er det bare snakk om kjapt brennstoff), men ikke mer enn absolutt nødvendig, bør avhenge av proteiner og dels fett for å bli mett (1,5dl havregryn kan kanskje kuttes til 1dl + cottage cheese f.eks, tror mengden karb er litt stor der, det må jeg føle på).
Men tror du dette er "det som trengs" for å holde et jevnt blodsukker? Ser det for mye ut? Har du/dere noen tips til prot/fett som er lett å ha med til lunsj for å variere litt? Tenkt litt på kjøttpølser og lunsjkaker, men er jo viktig jeg får fyllt opp med god næring, så er vel ikke ideelt.
En gang iblant skader jo ikke.
Uansett, dette ble mye tankespinn, situasjonen er litt ny for meg enda. Men tusen takk for bra svar Iben K. Ros til deg
Loggført
Avalo
Nytt medlem
«
Svar #3 på:
15/11 - 2007, 18:54:39 »
Kom på en ting til; til kvelds trenger jeg ofte noe å tygge på. Om det rett og slett er snakk om "påfyll" av energi, er det greit med 1 knekkebrød... Ellers prøver jeg bl.a usukra barnedessert som nevnt og proteinshakes. Et av cluene er å holde det lett på kvelden, og samtidig gi kroppen noe å jobbe litt med. Har dere noen tips til variasjoner her? Prøvd kesam og sukkerfrie yoghurts, men synes ikke det gir kroppen noe særlig tilfredsstillende, og jeg er egentlig fan av å kunne tygge det jeg spiser. Liker ikke å spise frukt om kvelden.
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #4 på:
15/11 - 2007, 19:24:09 »
Selv liker jeg yoghurt med frukt&frø.
om det er syrlige frukter du ikke liker på kveldstid, kan en banan eller et stykke melon (prøv cantaloupe f.eks.) være tingen. Kutt opp frukten i biter, strø på kli, linfrø, solsikkefrø, sesamfrø eller hva du har i huset og liker (du vil like flere sorter i denne blandinga enn du gjør reint naturell). Dekk med et beger yoghurt, selv bruker jeg enten 0-0, eller sans yoghurt. Prøv deg fram hva som er rett for deg.
Med frø i blir denne retten noe å tygge på, spist med skei, tar det litt tid, så kroppen rekker å kjenne at den spiser.
Ellers kan det være godt med fløyelsdrikk (eller smoothies som det heter på ny - norsk), men om du ikke tåler frukt, kan det bli feil for deg.
Omelett kan gå bra de dagene du ikke alt har spist egg. varier med grønnsaker, reker, skinke,osv.
Suppe kan være bra innimellom, særlig om det er en sur, kald og mørk høst/vinterkveld, kan det være godt å krølle seg sammen om en skål rykende varm suppe. F.eks: tomatsuppe for forkjølte: 1 boks tomat, 1/2 l vann, 1terning maggi klar kjøttsuppe, finhakka kvitløk (dette er god styrking i kampen mot forkjølelsen, ta så mye du tåler), pepper/ chili etter smak, helst rikelig, evt grønne urter/ krydder i tillegg. Spis/drikk den så varm som du orker.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Avalo
Nytt medlem
«
Svar #5 på:
15/11 - 2007, 21:46:55 »
Takk for mye tips!
Yoghurt el frukt på kvelden er ikke noe særlig for meg har jeg finni ut(generelt melkeprodukter el ting med mye sukker/karb - så sant jeg ikke har trent og trenger påfyll). Samme med omelett og lignende, hehe.. Best tidligere på dagen. Jeg er litt halvvanskelig på kvelden. Før spiste jeg kjeks el annet godt til kaffen som kvelds, det er jo utelukket nå. Forsåvidt greit da det uansett var en dårlig vane
Men suppe kan jeg jo prøve meg på, så veldig god ut den oppskriften!!
Satt også nettopp å tenkte på å gjøre det så enkelt som å spise litt gulost, eller en porsjonspakning med makrell i tomat. Trenger jo ikke gjøre det mer komplisert! Må vel se litt på hva man har lyst på utpå kvelden også, ikke bestemme alt på forhånd. Men greit å ha noen alternativer
Noen der ute som har lignende problemer egentlig? Eller som kjører lavkarbo av eget ønske?
«
Siste redigering: 17/11 - 2007, 18:18:04 av Avalo
»
Loggført
Sider:
[
1
]
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon: