om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 20:03:26

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Vitamintilskudd gir ingen effekt...
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Vitamintilskudd gir ingen effekt...  (Lest 2197 ganger)
fffd
Beryktet

Vis profil
« på: 28/02 - 2007, 20:56:12 »

Hentet fra CNN.com
Fritt oversatt...

I følge en god del studier og tusenvis av forsøkspersoner så har forskere kommet frem til at antioksidanter tatt i pilleform ikke nødvendigvis har noen effekt. Srudiene er gjort på A, C,  E vitamin, samt carotene og selenium.

Noen forskere mener allikevel det er for tidlig å forkaste all vitamintilskudd eller at dem har noe helsefremmende ved seg, mens andre igjen sier studiene støtter at antioksidanter fungerer best når dem er i maten ikke i tilskudd..

Les mer her..

http://www.cnn.com/2007/HEALTH/diet.fitness/02/27/antioxidant.vitamin.ap/index.html
Loggført
Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 28/02 - 2007, 22:07:14 »

Jeg tror det største problemet rundtomkring er at folk benytter seg av tilskudd sitedenfor et variert kosthold. Jeg føler hvertfall at jeg har god nytte av c-vitaminene og omega3 tablettene jeg tar hver dag Smiley
Loggført

fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #2 på: 28/02 - 2007, 23:05:20 »

Hehe, hørt om placebo virkning...  De fleste omega 3 tabletter kommer som olje og er egentlig i sin naturlige form.. Er nok mer snakk om mye omtalte antioksidanter. 

Sitat
When they eliminated the lower-quality studies and looked only at the most trustworthy ones, they actually found a higher risk of death for people taking vitamins: 4 percent for those taking vitamin E, 7 percent for beta carotene and 16 percent for vitamin A. The actual cause of death in most studies was unknown, however.

hmm, skummelt da...

Sitat
But some researchers now believe antioxidants work only when they are in food, or that people who eat vitamin-rich food are healthier simply because they take better care of themselves. And beta carotene supplements have been found to increase lung cancer risk in smokers.

En ting det ihvertfall viser er at et rikt og variert kosthold er den viktisgste veien til et langt liv og om man absolutt vil ha caroten så spis noen gulrøtter...

Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 07/03 - 2007, 17:45:46 »

Tror nok mye av forklaringen her kan ligge i den berømte 3. faktoren. Ser for meg at de som tar mye vitaminer og slikt via tilskudd er dem som leter etter enkle løsninger, og kanskje spise mye usunn mat og er lite aktive. Ofte tror folk at bare de spiser vitamintilskudd så vil de få overskudd og energi igjen. Spesielt i USA Smiley

Loggført
fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #4 på: 08/03 - 2007, 10:41:16 »

Jeg har ikke lest helt hvordan forskningen var gjennomført, men må vel tru at den er gjennomført vitenskapelig med basis i dobbel blindtest.. Dermed fjerner man 3. faktoren mer eller mindre.
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #5 på: 08/03 - 2007, 11:19:11 »

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/short/297/8/842

Ja ser slik ut faktisk.

Når de hadde med alle studiene fant de ingen effekt, men når de fjernet de studiene med svakere metode (blant annet mangel på dobbel blindtest) fant de økt dødlighet ved inntak av A og E vitamin, beta caroten. Vitamin C gav ingen effekt på økt levetid eller økt dødlighet. Selen gav tendens til økt levetid, men de konkluderte med at mer forskning trengtes.

Mange som deltok så det styrker jo funnene.

PS: Har ikke studert studiet skikkelig, bare skummet gjennom  eusa_whistle
Loggført
fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #6 på: 08/03 - 2007, 11:46:27 »

Samme her, skummet bare igjennom hovedpoengene.. Men som med alle slike tester er det store feilkilder. Er det f.eks. det samme hvordan vitaminene er utvunnet og slikt.. Dermed er det forskjell fra produsent til produsent etc..

Jeg hiver nå innpå multivitaminer uansett..  wiggle
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #7 på: 08/03 - 2007, 16:47:01 »

Forfatteren påpekte forresten en viktig opplysning. De fleste studiene brukte høyere dosering en det som vil finnes i ett vanlig sunt kosthold. Noen hadde til og med over det som er anbefalt daglig Smiley Så det er klart at det her er snakk om stort inntak. Men likevel en tankevekker, blir jo reklamert endel for slik tilskudd Smiley
Loggført
MFUS
Gjest
« Svar #8 på: 17/03 - 2007, 02:13:37 »

Noen ganger er det behov for tilskudd av diverse stoffer.

Eldre spiser gjerne ikke så mye og variert, behovet er derimot det samme som for andre og de kan få i seg for lite. Kan nevne ammende og gravide, for ikke å snakke om dem med matintolleranser samt dem som har sykdom (sistnevnte har jeg og bør ta tilskudd av folsyre - både meg og broder'n må det)...

En annen sak er sunne og friske menensker...

Det viktigste for sunne og friske mennekser er å spise sunt og variert...

Det er en myte at livet blir så mye bedre om man tar tilskudd, hele markedet er pill råttent og der er skapt ett behov som ikke er der for de fleste...

Hva skal man ta tilskudd for egentlig? Det er ikke godt for noe... Bruk heller pengene på joggesko og bruk så dem, da snakker vi om helse da, helse får man IKKE på boks.

Og skal dere ha ett råd så hør dette, Yoghurt... Da av den naturelle typen. Studier, underbygget av etterprøvbar kunnskap fra virkligheten viser at yoghurt er spesielt bra.

Bl.a. så spises det mye yoghurt i en region der folk blir overaskende gamle, tror snittalderen der var godt opp i 90-år (det var vannvittig). En studie av dette folkeslaget som bor i en region jeg ikke husker hvor, den viste at årsaken til at dem levde så lenge i stor grad skyldtes yoghurten.

Dette fant dem ut ved å studere yoghurtspisere i forskjellige kulturer som levde forskjellig med tanke på kosthold (næringsammensetning) samt livsstil/jobb ellers... Og jammen, yoghurten var positiv som bare rakker'n den så hvorfor ikke sier bare jeg?

Ikke koster den mye og er lett tilgjengelig hver gang du er på butikken også...
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.382 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten