om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroider
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskader
På tide å legge om til volumbasert trening?
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
FRA IFORM.NO
Grillmat-tips. Nyt den korte sommeren.
Trening til utmattelse eller ikke?
Fyll opp magen med VINNER-MAT!
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
25/05 - 2012, 20:16:45
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Artikler & Nyheter
Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
Kunstig søtningsmiddel - Blir du lurt?
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Kunstig søtningsmiddel - Blir du lurt? (Lest 3038 ganger)
Popeye
Mosjonist
Kunstig søtningsmiddel - Blir du lurt?
«
på:
27/11 - 2007, 01:33:59 »
Leste en intresant artikkel om kunstig søtningsmiddel.
Her har dere gode grunner til å kaste pepsimaxen og cola lighten !
http://health.howstuffworks.com/artificial-sweetener.htm
La spesielt merke til dette: (Avsnitt 4 Artificial Sweetener Controversy)
If diet soft drinks and sugar-free foods are readily available, why are so many people still overweight? A recent study by researchers at Purdue University found that drinking diet soft drinks might actually be part of the problem. Professors in the Department of Psychological Sciences found that artificial sweeteners may interfere with the body's natural ability to "count" calories. Our bodies' ability to match how many calories we need with how many calories we take in is partially based on how sweet a food is. The sweeter and denser it is, the higher it is in calories. Our bodies use this as a gauge to tell us when to stop eating.
Artificial sweeteners, however, throw a wrench into this process. By eating and drinking foods and beverages that use artificial sweeteners (and therefore have lower calories), we may be retraining our bodies to no longer associate sweetness with higher calories. That means that when we eat or drink foods sweetened with real sugar, our bodies miscalculate the true calories associated with that food. As a result, we consume more calories.
Loggført
Movistar
Gjest
Sv: Kunstig søtningsmiddel - Blir du lurt?
«
Svar #1 på:
27/11 - 2007, 12:10:30 »
Jeg har lest litt av denne artikkelen nå, stoppet der du har c'n'p det under linken.
Det er mulig det at kroppen blir lurt av kunstige søtningsstoffer og derfor feilberegner det egentlige kaloriinnholdet i søt mat, men vi ER ikke rotter og det er mye annet enn følelsen av å ha fått nok søtt som stopper etingen vår. ALLE vet at spiser du masse søt, fet og kaloririk mat i lang tid, så er det overhengende fare for at man legger godt på seg. Spiser du normalt, er sjansen større for at du tar av heller enn at du legger på deg, dersom du reduserer inntaket av kaloririk drikke. Spiser du mye mer enn kroppen trenger (altså spiser bare av lyst, uten å bry seg om noe annet slik som rotten) så vil du legge på deg uansett hva du drikker til denne maten.
Spiser du så mye ekte sukker, kutter ut det kunstige sukkeret, så er du tilbake på den normale kaloriberegningen igjen.
Men, en tane sitter jeg igjen med etter å ha lest litt om energiomsetning i kroppen: man kan jo egentlig ikke legge på seg dersom man ikke i realiteten ikke får tilført mer enn den mengden kroppen kan bruke i dens daglige. Reseptorene i kroppen kan si hva du vil. Sier den 100 kcal og blodet tar opp 10 kcal så klarer ikke cellene bruke mer enn 10 kcal...
Loggført
Popeye
Mosjonist
«
Svar #2 på:
27/11 - 2007, 13:09:44 »
Glad i pepsimax eller?
Jeg jobbet som bilmekaniker for noen uker siden, og der la jeg merke til noe underlig!!
Jeg kan si at nesten 90% av alle bilene som setet var skøvet langt tilbake og rattet jekket maks oppover, så var det tomme light brus flasker (særlig pepsimax)
Ja jeg vet at folk kan være høye =)
Dette er bare for å sette ting litt på spissen!
Har også lagt merke til mange andre tilfeller med light brus som jeg ikke skal gå nermere inn på. Da får jeg vel bare fiender her inne =P
Syns bare dette er veldig intresant!
Hva med å prøve å kutte ut light produktene i en periode?
Loggført
desert mirage
Mosjonist
«
Svar #3 på:
27/11 - 2007, 14:10:06 »
Er ikke så veldig glad i slike tråder jeg.
Grunn ; Informasjonsrik, joda, men kun fra en kilde... Tar du et kjapt nettsøk selv så er det tusenvis av myter angående kunstig søtningsmiddel, og det er enda ikke en eneste som kan si at av kunstig søtningsmidler alene blir du feit.
Grunn 2 ;
Sitat fra: Popeye på 27/11 - 2007, 13:09:44
Glad i pepsimax eller?
Jeg jobbet som bilmekaniker for noen uker siden, og der la jeg merke til noe underlig!!
Jeg kan si at nesten 90% av alle bilene som setet var skøvet langt tilbake og rattet jekket maks oppover, så var det tomme light brus flasker (særlig pepsimax)
Ja jeg vet at folk kan være høye =)
Dette er bare for å sette ting litt på spissen!
Har også lagt merke til mange andre tilfeller med light brus som jeg ikke skal gå nermere inn på. Da får jeg vel bare fiender her inne =P
Syns bare dette er veldig intresant!
Hva med å prøve å kutte ut light produktene i en periode?
Det er vel noe hver enkelt skal få bestemme selv, jeg ser ingen grunn til å la være å drikke Pepsi Max, Cola Zero eller Solo pluss. Ha suketter i teen min eller kjøpe sukkerfri tyggegummi, etter det jeg har lest her. Da disse tingene er min redning for å ikke sprekke og pøse innpå med masse sukker, noe som er bevist farlig i store mengder når det gjelder overvekt.
Kanskje du burde prøve disse produktene en stund?
Loggført
Movistar
Gjest
«
Svar #4 på:
27/11 - 2007, 15:41:09 »
Godt poeng:)
Og når det gjelder om jeg er glad i pepsi max og cola zero: ja, det er jeg, men jeg begrenser inntaket fordi jeg prøver å bruke vann som tørstedrikk. Jeg bruker også søtningsstoff i te og rett-i-koppen-kakao laget med sucralose.
Jeg tror heller det er en sammenheng med at folk som har blitt tjukke av sukkerbrus legger om til sukkerfri brus i et forsøk på å ikke gå mer opp i vekt. Jeg tror helhjertet på at ingen har blitt tjukkere av å spise søtningsstoff enn av å spise ekte sukker, dersom det er store mengder vi snakker om.
Jeg er forsåvidt av den oppfatning at det er greit å bruke sukker i ting man ikke spiser/drikker daglig og heller ikke mye av, som f.eks. snop, bakst, ekte kakao. Men jeg tror at dersom flere hadde gått over til å drikke sukkerfri brus halvparten av gangene de drikker sukkerholdig brus så hadde vi sett en vektnedgang (dersom ikke den reduserte kalorimengden ble erstattet med noe annet).
Man blir jo mer sulten av å bruke søtningsstoff i drikke da. Så man lurer jo kroppen til å tro at "nå får den mye å forbruke" og så får den ikke det. Det skaper et sug. Så pepsi max til tørstedrikk er nok ikke noe lurt, men dersom man drikker det til mat eller i en sammenheng der kroppen får noe å fordøye, så har det ingen til å si (for min del i hvertfall). Det er jo mulig de som bruker det til tørstedrikk spiser mer pga suget i magen. Men har man nettopp spist så er det ikke så vanskelig å skjønne at man ER ikke egentlig sulten.
Men ingenting er sunt i store mengder. Det blir ca. 1 L i løpet av en uke. Resten er vann, te eller kaffï.
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #5 på:
28/11 - 2007, 09:41:19 »
Hehe, fælt så søtningsmiddlene får gjennomgå for tiden da
Ser forsåvidt at Movistar har tatt for seg de viktigste argumentene så kan vel bare summere opp:
1) Studier på rotter kan ikke direkte overføres til mennesker, vi er like, men ikke så like
2) At det er en sammenheng mellom overvekt og inntak av lettprodukter kommer nok av at overvektige konstant jobber med å få i seg mindre kalorier, og dermed velger lettvariantene. Det er med andre ord ikke lettproduktene som er årsaken til overvekt, men overvekt som er årsaken til inntak av lettprodukter
3) Dette er faktisk prøvd ut på mennsker: I en studie av Raben et al (2002) viste de at daglig inntak aspartam ikke økte verken energiinntak, fettmasse eller vekt hos overvektige. Det samme er vist på normalvektige (Reid et al 2007). Det er med andre ord ikke vektøkende å innta det kunstige søtningstoffet aspartam.
4) Kunstige søtningstoff (aspartam) gjør det faktisk lettere for folk å gå ned i vekt og vedlikehold vekttapet (Blackburn et al 1997).
Eneste anbefalingen en egentlig kan gi utfra studiene til Davidson (som er kilden til teksten dere leste) er å ikke fylle opp drikkeflaska til dyrene deres med Pepsi max
Skal man "skremme" folk fra å ikke innta produkter med kunstig søtning så tror jeg man har større lykke med konspirasjonsteorier
Raben A et al (2002) Sucrose compared with artificial sweeteners: different effects on ad libitum food intake and body weight after 10 wk of supplementation in overweight subjects. Am J Clin Nutr. 76(4): 721-729.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/4/721
Reid et al (2007) Long-term dietary compensation for added sugar: effects of supplementary sucrose drinks over a 4-week period. Br J Nutr. 97(1): 193-203
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=637844
Davidson TL & Swithers SE (2004) A Pavlovian approach to the problem of obesity. Int J Obes. 28: 933-935.
http://www.nature.com/ijo/journal/v28/n7/abs/0802660a.html;jsessionid=094A0CBC59CC970BAE3E4E0E45E18FDB
Blackburn et al (1997) The effect of aspartame as part of a multidisciplinary weight-control program on short- and long-term control of body weight. Am J Clin Nutr. 65: 409-418.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/65/2/409?ijkey=66493d79d12bee066f0ad2c4fa1037e6f8530ad4&keytype2=tf_ipsecsha
Loggført
Popeye
Mosjonist
«
Svar #6 på:
30/11 - 2007, 12:20:48 »
Takk for oppsumeringen, ble fort mye å lese her
Må bare beklage hvis jeg var litt krass mot noen her! Bare syns det er så merkelig at alle som bruker mye av disse stoffene skal beskytte dem så veldig...
Jeg tror fortsatt ikke det er sundt å få i seg disse kunstige stoffene, man kan ikke stole på disse studiene som er gjort på alt mulig heller, er lov å tenke litt selv. Er det naturlig å spise fullt av kunstige midler?
Jeg tror også at mange forskere, vitenskapsmedd, FDA er kjøpt og betalt av coca cola company!
Sikker på at det er masse korupte folk som sitter på toppen av det hele, greit nok, man
dør
ikke av å spise aspartame, sucralose, og alle disse stoffene, men det kan da ikke være sånn at alt skal smake så (beklager språket) forbanna søtt heller!!
Men det er bare min mening..
Takk for inspillene deres!
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #7 på:
30/11 - 2007, 12:53:46 »
Personlig bruker jeg heller lite aspartam, drikker vel gjennomsnittlig en halv liter brus i uka. Ellers går det i melk, vann og litt vin innimellom. Mat lager jeg fra scratch. Så vil vel si jeg beskytter aspartam uten å bruke det så mye
Men det er to sider av saken ja, og begge burde vel strengt tatt bli presentert skikkelig, så jeg kan gjøre det en dag jeg har litt mer tid en no
Generelt sett så er det nok ingen stor fare ved så lavt forbruk.
Loggført
Littleme
Gjest
Aspartam - Kan vi stole på forskningen?
«
Svar #8 på:
02/12 - 2007, 19:42:27 »
For ikke så lenge siden (2007) publisert Magnuson og hans forskningsteam en vitenskaplig artikkel der de hadde gått gjennom all forskningen som er gjort på aspartam og helse til dags dato. Over 500 forskningsrapporter ble nøye gjennomgått, og konklusjonen var klar: Aspartam er ikke farlig for oss på noen måte så lenge inntaket er innen for de anbefalte verdier (40-50 mg/kg/d). Til sammenligning inntar vi gjennomsnittlig rundt 3 mg/kg/d.
Men det er ikke alle som er enig i denne konklusjonen. Skepsisen handler ikke om
hva
forskningen viser, men om vi kan stole på den. For det er faktisk slik, at mye av den forskningen som er gjort faktisk er sponset av firmaer som produsere aspartam og lignende stoff (Searle, Nutrasweet, Ajinomoto). Og som dere sikkert skjønner da handler mye av skepsis om konspirasjoner. Blant annet var reviewen til Magnuson og forskningsteamet hans sponset av Ajinomoto.
Men det faktum at forskningen er sponset av diverse firmaer er jo ikke noe bevis for at forskningen er fikset/tuklet med. Årsaken til at så mange like vel føle seg sikre på dette kommer hovedsaklig av et review av Ralph G. Walton i 1996. I sitt søk fant han 166 studier som han mente var relevante i aspartams påvirkning på helsa vår. Av disse var 74 sponset av industrien selv, mens 92 var uavhengig sponset. Disse delte han inn i to grupper: Ingen skadevirkning av aspartam og skadevirkninger av aspartam. Han oppdaget da at 100 % av de industrisponsede studiene viste ingen skadevirkninger av aspartam, mens hele 92 % av de uavhengige studiene viste skadevirkninger av aspartam. Dette har ført til flere anti-aspartam bevegelser av både forskere og andre som ønsker at aspartam skal forbys.
Liste over de sponsede studiene kan spesielt interessert se her:
http://www.dorway.com/industry.html
Liste over de uavhengige studiene er her:
http://www.dorway.com/nonindus.html
Jeg har diskutert dette før (som dere sikkert skjønner) og mye av skepsisen ligger i resultatene til Walton sin reviewartikkel som mange ser på som bevis på at forskningen er kjøpt og betalt av industrien selv. Men jeg tok meg den friheten (en frihet alle andre og har forsåvidt) til å faktisk ta en titt på disse studiene som Walton refererte til. Er det egentlig slik at de viser negative effekter? Det første en legger merke til når en skrur på sin skeptiske sans, er at mange av studiene faktisk ikke er studier! Det er brev, bøker og ikke minst review. De fleste studiene omhandler som oftest syke rotter/mus eller mennesker, og viser hvordan høye doser aspartam
kan
ha en negativ effekt. Men mange av dem kommer også frem til konklusjon at aspartam i normale doser er ufarlig for friske mennesker og noen viser positive effekter for noen syke (redusert blodtrykk hos rotter med høyt blodtrykk). Det er med andre ord ingen klar trend mot at uavhengige studier viser negative effekter av aspartam, de viser litt både og. Som oftest er de negative effektene forbundet med forverring av sykdom som allerede er til stede, høye doser må til for å få effekt, og som oftest er det de stakkars rottene og musene det går utover. Noen av studiene bruker ikke engang aspartam, men glutamate og aspartate.
Vel hva forteller dette oss da? Jo, det virkes som at en ønsker å overdrive de negative resultatene av uavhengige studier for å få frem ett godt argument for at aspartamindustrien kjøper seg resultater. Det finnes også andre argumenter en bruker. Personlig har jeg litt mer tiltro til forskningsverden. Jeg tror nok at en og annen forsker kan ha latt seg bestikke, men jeg tror ikke det gjelder alle. Jeg tror aspartam kan være farlig i store doser over lang tid, men så lenge en holder seg til de lave dosene vi får i oss i dag, så er det ingen fare.
Ingen kan 100 % sikkert si at aspartam ikke vil være skadelig for deg over lengre tid. Her må du gjør opp din egen mening hvorvidt du vil stole på forskningen som er gjort eller ikke
Loggført
Popeye
Mosjonist
«
Svar #9 på:
29/03 - 2008, 18:24:04 »
http://www.nilu.no/index.cfm?ac=news&text_id=28953&folder_id=4316&view=text
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510578
«
Siste redigering: 29/03 - 2008, 18:25:47 av Popeye
»
Loggført
Sider:
[
1