om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 20:18:42

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Kan mangel på søvn gjøre deg feit?? Ny artikkel lest =)
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Kan mangel på søvn gjøre deg feit?? Ny artikkel lest =)  (Lest 2145 ganger)
Popeye
Mosjonist
**

Vis profil
« på: 30/11 - 2007, 12:10:03 »

Her er linken, nok en gang er det gøy å høre andres synspunkter på disse artikklene :=)
http://health.howstuffworks.com/sleep-obesity.htm
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 30/11 - 2007, 12:36:09 »

Jeg tror nok mangel på søvn kan gjøre det vanskeligere ja, men det er ikke en nødvendighet at man skal bli det. Er mange psykologiske og fysiologiske faktorer som spiller inn. De fysiologiske er en jo så vidt begynt å titte på etter ett innlegg av Astrup i den internasjonale journalen for fedme. Dette er ett veldig interessant tema og vi vil sikkert få mye spennede informasjon i framtida! God link pop Smiley
Loggført
Popeye
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #2 på: 30/11 - 2007, 12:43:30 »

Takk, jeg gikk direkte inn på felleskatalogen for å søke etter medikamenter som inneholdt leptin ;o) Men fant desverre ikke noe..
Blir gøy å høre når de har fått gjort litt flere forsøk rundt dette her!
Generelt tror jeg søvn er undervurdert i vårt samfunn.
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 30/11 - 2007, 12:45:38 »

Finnes Leptin som legemiddel, men er veldig dyrt å fremstille, så er kun virkelig trengende som får det. Ett problem en ser hos endel overvektige er jo leptinresistense på samme måte som en har insulinresistense.
Loggført
Popeye
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #4 på: 02/12 - 2007, 20:14:01 »

Okei, fett! Hadde vert gøy å prøvd legemiddelet! Men tror ikke det er så lurt å tukle for mye med det. Hva om man forstyrrer hele produskjonen av leptin, da tror jeg du blir veldig avhengig av disse preparatene Smiley
Men insulin resistens kan man jo gjøre noe med.. Hvis man spiser mat som ikke utløser store doser insulin over lengere tid tror jeg følsomheten kan komme tilbake..
Merker jeg blir nesten syk hvis jeg dytter i meg masse godis og pils osv nå om dagen.. Kjennes ut som kroppen får sjokk. Blodårene tyter frem og blir helt prikkete i hele kroppen :-S
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #5 på: 02/12 - 2007, 21:11:07 »

Nei, regner med de kun bruker det på personer som har lav produksjon genetisk Smiley Vi har vel ikke litt peiling engang på hvordan langvarig bruk vil påvirke oss Smiley
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 02/12 - 2007, 22:42:44 »

Jeg kan ikke vise til artikler og forskning, men en del sammenhenger har jeg lært om eller sett i mitt liv:
Om det blir observert dårlig søvn og fedme hos en person i samme tidsrom, trenger det ikke være en årsak/virkning-sammenheng mellom de to faktorene. Det kan være en utenforliggende årsak. Det kan være at begge faktorene har sammenheng med en 3. faktor (eller flere), eller det kan være at fedmen (eller bivirkninger av denne) er årsak til dårlig søvn.
Det ene utelukker ikke det andre, så man kan faktisk få negative synergieffekter (faktor a forverrer b som forverrer c som får a til å bli enda litt verre..)
Klarer man å rette opp en av faktorene, kan det også få positive virkninger ifht en del av de andre.
Derfor: ta tak der du klarer, rett opp det du kan. Sett deg i alle fall ikke ned og fortvil (jeg blir aldri kvitt de ekstra kiloene, så dårlig som jeg sover!), for det er ikke bare en årsak og en virkning. Det er flere ting som henger sammen, og vi kan påvirke ting i positiv retning ved å gjøre det lille vi kan. Noen ganger er det nok til at vi får satt i gang en positiv prossess.
Trening (i passe mengde og type til rett tid) kan virke positivt inn på både vekt og søvn - og en hel del andre faktorer som kan virke inn på disse 2, som f.eks. tinnitus og  muskel/leddsmerter.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Littleme
Gjest
« Svar #7 på: 03/12 - 2007, 08:55:47 »

God poeng! Smiley
Loggført
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #8 på: 15/07 - 2008, 00:32:41 »

Søvn er helt sikkert svært viktig i forhold til vekt, og kosthold.

Ser man f.eks på sykdommer som søvnapné, hvor pasientene kan sove mye, men med svært dårlig kvalitet, og man har konstante mikrooppvåkninger med få minutters, eller i mitt tilfelle 20-30 sekunders mellomrom, så produserer ikke hjernen nok serotonin, kroppen klarer ikke å reparere seg selv skikkelig også videre også videre...

Det er svært mange alvorlige konsekvenser av dårlig søvn, blandt annet vektoppgang. Overspising pga energimangel og søt og fett- sug, mangel på hormoner og nevrotransmittere som serotonin, påfølgende depresjon, manglende energi til fysisk utfoldelse osv.

Av alle med diagnosen søvnapné (som i all hovedsak fører til svært dårlig søvnkvalitet) lider cirka halvparten av morbid overvekt. Jo verre sykdommen er, jo mer overvekt. Her finnes det direkte sammenheng.

God søvn er kritisk viktig for svært mange grunner.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.368 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten