om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 20:38:29

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosttilskudd
| | |-+  B12
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: B12  (Lest 2608 ganger)
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
B12
« på: 06/01 - 2008, 03:32:12 »

Jeg har fått høre at 2 skiver med gulost dekker dagsbehovet for vitamin B12. Er det noen som kan bekrefte, evt. avkrefte det her?
Loggført

kakemonzter
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #1 på: 08/01 - 2008, 06:56:55 »

Det stemmer nok det. Et vanlig dagsbehov for voksne er 2 mikrogram og i en skive Norvegia f.eks er det ca. 1,7 mikrogram,så du har rett i det.
Loggført
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #2 på: 08/01 - 2008, 09:45:11 »

Takk for svar :-)

Og B12 er ikke et vitamin som det er farlig å få for mye av?
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 08/01 - 2008, 11:29:20 »

lommelegen skriver om et helt annet tilfelle:
"Det er ufarleg å ta vitamin B12 sprøyter ofte - det går ikkje an å bli forgifta med vitamin B12. Eg vil forslå at du diskuterer dette med din fastlege."

-så noen skiver ekstra med gulost vil ikke skape problemer med b12 før du forlengst har merket det på andre områder.  confused3
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
kakemonzter
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #4 på: 08/01 - 2008, 19:33:47 »

Spiser du et normalt sunt kosthold får du antakelig i deg nok B12 og trenger antakelig ikke å bekymre deg over akkurat dette vitaminet, hverken for å få i deg for mye eller for lite. Har forresten lest nå at dagsbehovet for b12 er fra 0,7 mikrogram til 2,så det varierer litt for hvilken ekspert som snakker.

Om du spiser kosttilskudd med forskjellige b-vitaminer kan du jo heller tenke på at b-vitaminer har en tendens til å gi økt matlyst  eusa_angel
Loggført
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #5 på: 08/01 - 2008, 23:35:20 »

Takk for svar begge to :-)

Jeg spiser vanligvis ikke kjøtt, så jeg ser det nødvendig å få i meg B12 på andre måter. Er litt bekymret for det smarte hodet mitt ;-)

Og der ga du meg en god grunn til å velge gulosten fremfor B-pilleglasset. Matlyst har jeg nok av, hehe.
« Siste redigering: 08/01 - 2008, 23:37:47 av Gnotte » Loggført

eplefrø
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 09/01 - 2008, 18:03:20 »

Det er ikke noe problem å få i seg B12 selv om man er vegetarianer, B12 finner man i alle animalske matvarer, også melk og egg. Blir man derimot veganer, blir det litt verre, men et par venninner av meg løser saken ved å spise ekstra mye vegan sushi (fordi tang inneholder B12) og Marmite (engelsk pålegg laget av gjærekstrakt), og ekstra tilskudd etter behov.

Det du derimot bør være obs på, er at du får i deg nok jern. Det kan være lurt å spise en frukt sammen med kornprodukter, siden C-vitaminer hjelper til opptak av jern. Mangan (finner blant annet i ananas) hjelper også på jernopptaket, og kan faktisk gi mindre menstruasjonsblødninger slik at man mister minst mulig jern.
« Siste redigering: 09/01 - 2008, 18:11:43 av eplefrø » Loggført
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #7 på: 09/01 - 2008, 18:45:16 »

Det er ikke noe problem å få i seg B12 selv om man er vegetarianer, B12 finner man i alle animalske matvarer, også melk og egg.

Ehh ja, det er derfor jeg tyr til gulost.
« Siste redigering: 09/01 - 2008, 18:47:35 av Gnotte » Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #8 på: 09/01 - 2008, 20:58:31 »

I fare for litt oppgulp, tilgi meg Smiley

B12 er en vannløslig vitamin og dermed ikke noe særlig farlig i store mengder. De fleste av oss får faktisk overdose hver dag Smiley

Dagsbehovet ligger mellom 0,5 - 2,0 ug (mikrogram) avhengig av alder (barn 0,5 - 1,3, voksne 2,0). Ammede trenger litt mer 2,6 ug.

I 100 gram hvitost inneholder 1-1,8 ug B12. Varierer litt fra type til type. Så om to skiver ost er nok kommer vel litt an på hvor mye de skivene veier Smiley

Hvor streng er du på den hverdaglige vegetar kosten ? Spiser du fisk, melk, egg?
Loggført
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #9 på: 09/01 - 2008, 22:42:24 »

Hm.. På min pakke ost står det at 100 g inneholder 1,8 ug B12 - og at det er 180% av referanseverdien. Vil det si at man kun trenger 1 ug daglig? Eller har jeg misforstått begrepet "referanseverdi" helt? icon_scratch

Jeg spiser sjeldent egg og melk, men jeg får nok i meg en del gjennom halvfabrikata o.l. Jeg er ikke vegetarianer, så jeg kan spise kjøtt og fisk, men det skjer veldig sjeldent (to ganger de siste tre mnd.)
Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #10 på: 10/01 - 2008, 10:21:43 »

Hm.. På min pakke ost står det at 100 g inneholder 1,8 ug B12 - og at det er 180% av referanseverdien. Vil det si at man kun trenger 1 ug daglig? Eller har jeg misforstått begrepet "referanseverdi" helt? icon_scratch

Nei, du har nok forstått det riktig (ellers så har no jeg og misforstått). Vi er jo ikke alle like, dermed vil det aktuelle behovet for vitamin b12 variere fra 1-2.5 ug. Som oftest når en kommer med anbefalinger så legger en seg litt over den "nødvendige" grensen, for å være sikker. Det er bare de med defekt opptak av vitamin b12 som trenger mer en 2 ug. Friske mennesker ender som oftest opp enn plass mellom 1.4 - 2 ug. Antar at norske myndigheter anbefaler 2 ug for å være sikker på at alle skal få i seg nok, siden det ikke er noe farlig å få litt for mye Smiley I usa anbefaler de jo 2.4 - 2.6 ug, men pressisere at tallet er basert på folk med redusert opptak og at den aktuelle grense for friske er litt lavere.

Kan tenke meg at din ost leverandør setter referanseverdien til det etisk laveste for å få ett stort prosent tall Smiley

Spiser du ost hver dag får du antageligvis i deg nok, for som du selv sier, det sniker seg nok inn litt b12 i endel andre matvarer Wink b12 mangel er som oftest bare ett problem hos ekstreme vegeterianere og folk med redusert/defekt opptak.
Loggført
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #11 på: 10/01 - 2008, 10:46:13 »

Da får jeg knaske litt ost hver dag, så er jeg i hvert fall trygg. Synes det er litt hyggeligere med mat enn piller Smiley

Takk for at du gjør meg klok, Iben Wink
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #12 på: 10/01 - 2008, 10:48:31 »

- og det er ikke bare Gnotte som leser og suger til seg kunnskap...
fint med saksopplysninger som ikke er valgt ut for å selge en eller annen vare  eusa_angel
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Gnotte
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #13 på: 10/01 - 2008, 10:53:09 »

Mm, og så er det så gøy å lære Cheesy
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.613 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten