om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroider
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskader
På tide å legge om til volumbasert trening?
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
FRA IFORM.NO
Grillmat-tips. Nyt den korte sommeren.
Trening til utmattelse eller ikke?
Fyll opp magen med VINNER-MAT!
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
25/05 - 2012, 21:45:40
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Artikler & Nyheter
Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
Vanskeligere å gå ned i vekt med for mye kunnskap?
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Skrevet av
Emne: Vanskeligere å gå ned i vekt med for mye kunnskap? (Lest 2996 ganger)
Popeye
Mosjonist
Vanskeligere å gå ned i vekt med for mye kunnskap?
«
på:
13/02 - 2008, 00:31:16 »
Hei å håå! Har sittet å tenkt en del, ja, alt for mye på alt jeg har lært meg om kosthold og trening.. Jo mere jeg lærer meg om det, jo vanskeligere er det å faktisk gjøre det!
Skulle ønske noen kunne resette hue mitt så jeg kunne bare bli fortalt noen små kjappe knep som gjorde suksess!
Mitt tips til alle som sliter litt med vektnedgang:
Tenk mindre på å slanke deg, tenk mindre på hva du spiser, tenk mindre på hva du ikke skulle spist, eller hva du SKULLE ha trent.
Greit, takk for at du nå har lært deg masse om alt dette. Men trenger det å være den første tanken når du vokner og den siste før du legger deg hver dag?
Skal man gå å tenke så mye på det så tar det også lenger tid!! Virker hvertfall sånn.. Bare følg noen enkle regler og koble det ut resten av tiden
Man trenger faktisk ikke å vite alt og ha kontroll på alt man spiser og gjør hele tiden =))
«
Siste redigering: 13/02 - 2008, 10:45:09 av Popeye
»
Loggført
Vingle
Mosjonist
Sv: Vanskelig å gå ned i vekt med for mye kunnskap?
«
Svar #1 på:
13/02 - 2008, 07:52:09 »
Vi er fler med de samme følesene !
Bra skrevet
Loggført
gunnang
A-Kjendis
Sv: Vanskelig å gå ned i vekt med for mye kunnskap?
«
Svar #2 på:
13/02 - 2008, 08:36:48 »
Enig i innhold, men kanskje ikke i overskrifta?
Ja, kanskje man skal gjøre med slike kunnskaper som man gjør med f.eks kunnskap om å lese. Veldig kjekt å kunne det. Så kan du bruke kunnskapen hver gang du har bruk for å lese, men du trenger ikke lese høyt hver gang du går forbi et reklamskilt? Eller tenke etter hvilken bokstav det er som står på et bilskilt? Slikt gjorde du kanskje til å begynne med da du nettopp hadde lært å lese, men etterhvert skubber du kunnskapen litt i bakgrunnen, og bare bruker den som et naturlig verktøy når du har bruk for den.
Slik kan vi bruke kunnskapen om trening og kosthold også. Nyttig verktøy, men ikke alt her i livet. Så det bør ikke gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt, klarer man å unngå å la slankinga ta all fokus, blir det et godt verktøy som gjør det lettere.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Popeye
Mosjonist
Sv: Vanskeligere å gå ned i vekt med for mye kunnskap?
«
Svar #3 på:
13/02 - 2008, 10:47:40 »
Enig i at overskriften var dum, men hva skal den være? Syns det her egentlig er ett viktig tema, for å passe på at vi ikke blir helt gale i hodet
Nå nylig begynte noen venner av mamma på atkins, de tar jo helt av, eneste samtale emnet er om atkins og brød og de "Farlige" karbohydratene".. Nytter liksom ikke å snakke om noe annet for de.. Det er så sinnsykt piss å høre på. Særlig når de skal prøve å få alle andre til å gjøre som seg selv..
Må også gå i meg selv, da jeg har hatt mye fritid.. Har begynt å "kjenne etter" på kroppen etter hver gang jeg spiser og sånt.. For å se hvilken virkning maten får da.
Når jeg handler ser jeg ikke lenger etter noe jeg har lyst på, for alt som er godt har jo som regel masse fett + salt eller sukker, eller raske karbohydrater.. Det er så utrooolig kjedelig å vite alt dette. Men man kunne for all del blitt en flink kokk da!
Savner å gå i butikken å bare handle hva jeg vil, og når jeg skulle ned i vekt så bare spiste jeg mindre.. Noen ganger følte jeg meg sefølgelig slapp, men da tenkte jeg ikke på at det var maten sin skyld, da var det bare en slitsom dag? =)
«
Siste redigering: 13/02 - 2008, 10:53:23 av Popeye
»
Loggført
Kjersti
Smått avhengig
Still a dreamer..
«
Svar #4 på:
13/02 - 2008, 12:08:12 »
er et viktig tema det her ja..
Det er lett å bli for opphengt i denne nye kunnskapen!
Det merker man jo bare på en selv at man plutselig kan få helt noia av at man ikke har gått tur, eller at man har spist noe med litt høyere kaloriinnhold enn planlagt..
Men alikevel tror jeg det Gunn sier her er veldig klokt.. For jeg ville heller ha hatt denne nye kunnskapen, enn å ikke ha den..
Det er litt rart det der med at folk begynner på dietter... Min litt spesielle vertsmor kommer jo med nye gullkorn hver eneste dag om hvordan dietter funker, hva som er sunt og hvordan ting virker. Til tross for at jeg er langt i fra noen ekspert, så har jeg jo lært litt av hvert her inne og etter at jeg begynte å interessere meg for emnet, så jeg skjønner jo mye mer av hva som stemmer og hva som ikke gjør det..
Jeg tror ikke det hjelper å få folk til å endre mening når det gjelder slanking faktisk.. Det vet jeg jo bare på meg selv, jeg nekter å tro at det er bedre å leve på milkshake enn det er å leve sunt å trimme.. På samme vis har jeg venner som sulter seg, og som mener min måte er bare tull... Det er nok bare sånn det er:)
Bra at det emnet her kom opp, det er jo ganske viktig:)
Loggført
-10 kg til jul!
25.08: -4
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #5 på:
13/02 - 2008, 19:14:57 »
Hvis en ikke sitter inne med eller skaffer seg god kunskap om dette, så ender man opp som veldig mange rundt i landet med en boks nutrilett. Blir slappere, får mindre muskelmasse og nedsatt forbrenning. Raser opp i vekt når kuren er over.
Det eneste jeg syns er litt frustrerende er når en har lest 10 forskjellige kilder til den perfekte måten å slanke seg på, er at en sitter med 10 forskjellige "eksperters" mening om hvordan det skal gjøres.
Så må Ola/Kari Nordmann finne den kuren han/hun tror mest på og prøve, kanskje de er heldig og har funnet noe som fungerer for dem....
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #6 på:
14/02 - 2008, 12:04:27 »
En veldig viktig ting å gjøre i denne diskusjonen (som forsåvidt er en veldig fin diskusjon syns jeg), er å definere de elementer dere faktisk diskuterer.
Har dere noen gang stoppet opp og faktisk spurt dere selv:
"Hva er kunnskap?" "Hva er kunnskap, og hvor får alle disse ekspertene den fra?"
Kan det tenkes, med tanke på det Startopia sier, at det er 9 eksperter som har litt mangelfull kunnskap og faktisk bare 1 som har forstått ting
?
Jeg vil nok heller påstå at det ikke er kunnskapen i seg selv som er problemet, men heller mangelen på den
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #7 på:
14/02 - 2008, 22:24:02 »
Sitat fra: Iben K. på 14/02 - 2008, 12:04:27
En veldig viktig ting å gjøre i denne diskusjonen (som forsåvidt er en veldig fin diskusjon syns jeg), er å definere de elementer dere faktisk diskuterer.
Har dere noen gang stoppet opp og faktisk spurt dere selv:
"Hva er kunnskap?" "Hva er kunnskap, og hvor får alle disse ekspertene den fra?"
Kan det tenkes, med tanke på det Startopia sier, at det er 9 eksperter som har litt mangelfull kunnskap og faktisk bare 1 som har forstått ting
?
Jeg vil nok heller påstå at det ikke er kunnskapen i seg selv som er problemet, men heller mangelen på den
Kan godt være at alle 10 ekspertene har mangelfull kunnskap.....
Men hvordan skal jeg kunne skaffe meg nok kunskap til å vite at alle 10 har feil ?
Eller evt. hvem av de ti som har forstått noe ?
Loggført
Popeye
Mosjonist
«
Svar #8 på:
15/02 - 2008, 08:48:02 »
Det er jo ett veldig intresant emne å lære seg mere om, men næring er noe man må ha eller "holde på med" for å overleve..
Derfor kan det være vanskelig å koble det ut i hverdagen, man blir jo stadig minnet på tema. Man spiser jo 3-5 ganger om dagen? Alle tv reklamer om sukkerfritt, slanking, modeller, aviser med crash dietter osv.. Syns det er veldig slitsomt..
Loggført
j88
Prateglad
«
Svar #9 på:
15/02 - 2008, 18:38:31 »
spiller inge trille for meg om hvem ekspert som har rett, jeg bare blir sliten av å tenke så mye på det. før da jeg hadde mindre kunnskal klarte jeg uten problemer å gå ned, men først da jeg fikk mer kunnskap om hv jeg gjorde og hva som var riktig og feil så skar det seg.. ækk! man vil bare mer ha det man ikke kan få når man vet så gdt hva det er
Loggført
j88= jente, 22 år
Før vekt: 64,0
Etter?:
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #10 på:
15/02 - 2008, 21:11:21 »
Jeg har vel etterhvert en ganske god kunskap om hvordan en skal spise for å gå ned, jeg har lest og hørt mange teorier.
Nesten hver dag kommer det en ny teori og jeg leser den med interesse, men også med sunn skepsis, en bør ikke hive seg på alt nymotens, som oftest går det noen måneder og de finner ut at dette fungerer ikke likevel.
Jeg har funnet noe som fungerer for meg og har tenkt å følge det kostholdet videre, om det er et helt rett kosthold kan jo diskuteres. Hvis 10 personer skulle fulgt akkurat samme opplegget som jeg gjør, så ville kanskje 5 gått ned, 3 stått stille og 2 gått opp, vi er alle så forskjellige.
Er vel derfor det ikke finnes noen mirakelkur.......
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #11 på:
15/02 - 2008, 23:17:13 »
Sitat
Jeg har funnet noe som fungerer for meg og har tenkt å følge det kostholdet videre, om det er et helt rett kosthold kan jo diskuteres
Om du tilfører kroppen de næringstoffene den trenger for å fungere, og oppnår de resultatene du ønsker i vektregulering, så er det ett helt rett kosthold for deg. Enkelt og grett
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #12 på:
15/02 - 2008, 23:27:11 »
Sitat fra: Iben K. på 15/02 - 2008, 23:17:13
Sitat
Jeg har funnet noe som fungerer for meg og har tenkt å følge det kostholdet videre, om det er et helt rett kosthold kan jo diskuteres
Om du tilfører kroppen de næringstoffene den trenger for å fungere, og oppnår de resultatene du ønsker i vektregulering, så er det ett helt rett kosthold for deg. Enkelt og grett
30 kg siden 19. september, det funker.
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #13 på:
16/02 - 2008, 13:37:51 »
Sitat
Men hvordan skal jeg kunne skaffe meg nok kunskap til å vite at alle 10 har feil ?
Eller evt. hvem av de ti som har forstått noe ?
Det er såklart ingen enkel vei til kunnskap, desverre. Det en må finne ut av er hvor vi til syvende og sist får kunnskapen vår fra. Måten vi mennesker lærer og forstår ting er via erfaring. Mye lærer vi fra egen erfaring. Udelen med vår egen erfaring er at vi som oftest ikke har kontroll på alle faktorer som spiller inn. Der stiller vitenskapen endel sterkere. Gjennom forskningen kan en kontrollere alle kjente faktorer som spiller inn på ett forhold, feks vektreduksjon, og dermed finne ut betydningen av de forskjellige faktorene.
Problemet som vi no etterhvert kommer oppi er jo at vi erfarer mer og mer, og i ett betydlig større tempo. Kroppen vår er en enormt komplisert maskin, og når vi da prøver å lære mer og mer, ja da blir det mye kunnskap tilslutt. Problemet som kommer med mye kunnskap er jo at ikke alle nødvendigvis tar seg tid til å lære alt, men heller bare plukker ut små biter og danner sine filosofier på disse. Ikke alle har heller basiskunnskapen som skal til for å tolke vitenskaplige kilder, slik at disse ofte blir misforstått og feilaktig gjenngitt. Dette fører til ett mylder av forskjellige filosofier om hvordan kroppen vår fungerer og reagere på forskjellige ting. Og da har en plutselig 10 "eksperter" som sier at slik er det. Så hva kan du gjøre?
Oppskriften er desverre ikke enkel. For skal du finne ut hvilke av disse wannabeekspertene som tar feil, så må du selv bli en ekspert. Du må gå til roten av kunnskapen. Du må lærer deg om vitenskaplig metode, statistikk, forskning og forskningskultur. Du må tilegne deg basiskunnskaper via utdanning eller egenstudie slik at du lettere ser når ting mest sannsynlig ikke henger på greip. Du må lære deg hvordan du skal få tak i vitenskaplige dokumenter og hvordan å finne fram i jungelen av journaler. Osv osv
De fleste vil jo ikke verken orke eller ha tid til dette så sant det ikke er yrket dems. Så da må en bare være på vakt med sin skeptiske sans. Spør og grav litt om du har mulighet til å spørre ut den som sier ditt og datt til deg. Står det i en artikkel? Spør etter vitenskaplige referanser.
Mulig dere hadde håpet på en enkel veiviser til sikker kunnskap, men det finnes desverre ikke. Og dette er nok også hovedgrunnen til at en i dag ser en økning i forskjellige typer råd som ikke alltid stemmer overens.
Det enkleste en kan gjøre er jo å alliere seg med en de vet har evnen til å finne det rette svaret
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #14 på:
17/02 - 2008, 22:46:07 »
En del erfaringer kjenner man på sin egen kropp. Så de som hevder ting som stemmer med det du har kjent på din egen kropp, kan du jo prøve å satse på at de har rett også når det gjelder ting du ikke har erfaring med.
Jeg synes f.eks at Professor i ernæring Birger Svihus virker fornuftig når han argumenterer mot Tine-kampanjene (men har ikke lest mye av ham, det kan hende jeg endrer mening!), og så har vi jo vår egen faste besvarer Iben, da! Han virker jo fornuftig ganske ofte!
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Sider:
[
1
]
2
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------