om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 22:04:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Slankepille på super'n
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Slankepille på super'n  (Lest 2163 ganger)
Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« på: 07/03 - 2007, 11:12:26 »

Yoghurt, ost, slankepiller, melk og brød. Slik kan amerikanernes handleliste se ut om ikke lenge.

FRI FLYT: Snart kan hvem som helst kjøpe slankepiller uten resept i USA. I Norge må du fortsatt gå til legen først. Foto: Sara Johannesen/SCANPIX
VG Nett følger Helse og medisin / RSS
Lag din egen RSS

Nordmenn blir stadig fetere, og mange strever med å komme ned i vekt gjennom trening og riktig kosthold. Derfor gikk nesten 40 000 til legen for å få resept på slankepiller i 2005.

I USA får ikke legen lenger bestemme hvem som skal få slik slankehjelp. Snart slippes nemlig slankepillen Alli på markedet, og da trenger ikke overvektige amerikanere lenger resept for å kjøpe den.

Avdelingsoverlege i Legemiddelverket, Steinar Madsen, synes det er et interessant initiativ.

- Mange av slankemidlene som selges i butikker og over internett, har ingen dokumentert effekt. I verste fall kan de inneholde farlige tilsetninger. Da er det bedre at folk bruker penger på slankemidler som har en dokumentert effekt, som Alli.

Er du lei av slankekurer som ikke virker? Her får du 28 enkle slankeknep:

Ikke frislipp i Norge
Alli inneholder virkemidlet Orlistat. Det samme finnes i den reseptbelagte pillen Xenical som selges i Norge.

Madsen tror slankepiller uten resept vil kunne gjøre det lettere for folk å komme i gang med slanking på egen hånd, og at belastningen på helsevesenet dermed blir mindre. Det blir likevel ikke fritt fram for slike medisiner i Norge med det første. En av årsakene er frykten for feilbruk.

- Xenical har i seg selv få bivirkninger. Men hvis pillen brukes sammen med andre legemidler, kan den hemme opptaket av enkelte av disse, forklarer Madsen.

Noen slankekurer inneholder altfor få næringsstoffer. Sjekk om din diett er helsefarlig:

- Kan miste motet
Alli virker ved at den minsker opptaket av fett i tarmen. På hjemmesiden til det amerikanske sykehusnettverket Mayo Clinic advarer legene mot å se på pillene som en lettvint slankeløsning for normalvektige. Men for overvektige som allerede følger en diett og trener regelmessig, kan Alli være til hjelp, mener legene.

Leder for Landsforeningen for Overvektige, Rita Zimmer, er skeptisk til virkningen av pillene.

- Behandling med slankepiller må foregå under et visst oppsyn. Det finnes jo et hav av slankepiller og helsekostprodukter som hevder at de har dokumentert virkning. Så viser det seg at de ikke virker likevel, og man bruker bare mer og mer penger på den useriøse industrien.

Zimmer tror pillene i flere tilfeller vil få en negativ effekt hos overvektige.

- Hvis det viser seg at pillene ikke virker, bidrar det til at man tenker "ikke engang det får jeg til¿". Da mister man bare motet enda mer, sier hun.

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=168977
--------
Jeg synes dette virker ekstremt skummelt
Loggført

fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #1 på: 07/03 - 2007, 11:35:51 »

Håper ikke dette skjer i Norge da. Overvekt er et problem ja, men staten staten har muligheten i dag til å endre dette.. 
Vi bruker så mye tid på skole at vi lærer oss elendige vaner i denne tiden. Hva er egentlig så vanskelig med å legge inn gratis skolemat for alle..  Det vil si tilgang til frukt i friminuttene rundt kl 10 og 14 og en enkel lunsj rundt 12..  Jeg husker spesiellt på videregående at frokosten ble droppet og spiste ikke før 10..  Om man innprenter gode vaner fra barneskole t.o.m. ungdomskole så vil jeg tru mye av fedmen vil forsvinne..  Og fjern all brus fra skolen..

En annen sak er at foreldre, bortimot alle foreldre faktisk, innprenter barna sine at sukker=kos..  Skjønner ikke helt det.. Nå skal vi kose oss på lørdag med godter og brus.. Det finnes da masse man kan spise som ikke inneholder sukker og kan fortsatt defineres som kos.. Nøtter er en ting.

Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #2 på: 07/03 - 2007, 17:39:12 »

Menneskers ønske om en lettvint løsning er farlig ja! Men tviler på at helsemyndigheten i norge vil gi etter for noe slikt. Vi er så "heldige" at vi får en preview på hvordan ting arter seg bare ved å titte på USA. De jobber vel med å fjerne all brus fra skolene og gi bedre tilgang på frukt og grønt, men tar sin tid ja....

Loggført
MFUS
Gjest
« Svar #3 på: 17/03 - 2007, 01:59:04 »

sukker, og mange andre skadelige matvaner er alt for billig og nesten lettere tilgjengelig enn de sunne matvanene...

Når jeg er på farten så ender jeg alltid opp med usunn mat, selv om jeg gjerne vil annet - men er vanskeligere å finne samt ofte også dyrere å kjøpe sunt.

Hvem kjøper eple på 7eleven?

Noe MÅ gjøres med pris og tilgjengelighet mener nå jeg...
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.443 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten