om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroider
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskader
På tide å legge om til volumbasert trening?
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
FRA IFORM.NO
Grillmat-tips. Nyt den korte sommeren.
Trening til utmattelse eller ikke?
Fyll opp magen med VINNER-MAT!
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
26/05 - 2012, 01:29:54
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Dyrt å spise sunt!
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Skrevet av
Emne: Dyrt å spise sunt! (Lest 3737 ganger)
anjea
Moderatorteamet
Dyrt å spise sunt!
«
på:
01/03 - 2008, 10:47:10 »
Er det bare meg som syns det er grusomt dyrt å spise sunt hele tiden??
Det hender at jeg rett og slett bare må kjøpe meg en pizza til 20 kr fordi jeg ikke har råd til å kjøpe noe annet, feks kylling til 100 kr!
Alt som er magert, lett eller grovt er så mye dyrere enn alt annet!
Det er vel ikke riktig motivasjon for oss som virkelig prøver..
Sikkert mange som heller kjøper et luftig, hvitt kneippbrød til 6 kr enn et ekstra grovt et til 26 kr...
Eller en 8pk billigpølse til 24 kr enn en 4pk magerpølse til 40 kr!
All eloge til matvarekjeden Kiwi som har tatt tak i dette og redusert prisene på frukt og grønt!
Andre som blir litt oppgitt av dette til tider?
Loggført
Min slankedagbok med bilder:
http://www.slankenett.no/forum/index.php/topic,1164.0.html
Littleme
Gjest
Sv: Dyrt å spise sunt!
«
Svar #1 på:
01/03 - 2008, 11:28:48 »
Sitat
Andre som blir litt oppgitt av dette til tider?
Tror nok mange er det ja. Og staten skryter no på seg at de skal gjøre noe med det hele tiden
Men samtidig tror jeg nok noen bruker dette som en liten unskyldning ovenfor segselv for at de heller velger usunne varianter. Når jeg var student hadde jeg ikke mer inn enn 8000,- i mnd. 3500,- i husleie, 500,- strøm, 300,- internett ++, men klarte likevel å spise sunt stort sett. Tror det handler mye om prioriteringer. Dro feks ikke på fest hver helg med noen sixpacks og noen poser chips
Men skjønner din frustrasjon ja, og syns man kunne tatt en titt på innkjøpspris vs utsalg og sett om dem kunne spart litt. Staten kan jo fjerne mva feks. Uten at eg har så særlig peil på handel da
Loggført
MFUS
Gjest
«
Svar #2 på:
01/03 - 2008, 11:58:41 »
Jeg er i grunn for at staten skal gå inn med reguleringer her. Det betyr IKKE at jeg vil at staten skal ta inn mer penger i avgifter på mat, det vil jeg ikke, men jeg vil derimot at dem innenfor å ta inn like mye penger regulerer dette litt. For å si det slik, at dem lar det sunne bli billigere mens det usunne blir dyrere.
Noe er galt når brus og usunne alternativer som kjeks, skolebrød/boller, sjokolade etc. er billigere å kjøpe enn f.eks. melk og flaskevann samt mer sunne alternativer... Kjøper folk frukt til når sjokolade nesten er billigere? Kjøper dem vann eller melk når brus koster det samme? Og er man på farten og trenger en sunn lunsj, hvorfor skal man nesten måtte leite seg til gode og kreative/fristende alternativer...? Tør påstå at jeg kan en del om gode valg, de er ikke alltid lett å finne og finner man dem så må man gjerne betale noe mer enn om man kjøper usunt i mange tilfeller. Det er enkelt å handle med seg en pakke med kjeks og brus etc., det er jo så billig og lettvint...
Heldigvis er helse i fokus for mange, noe som har gitt flere gode produkter og tilgangen på sunt har øket, selv på kiosker og gatekjøkken er det nå mulig å gjøre sunne valg selv om jeg synes de skulle vært flere og nok kostet noe mindre i noen tilfeller.
For min del kunne brusen (spesielt den sukkerholdige) kostet 3 kroner mer, mens flaskevannet godt kunne kostet 3 kroner mindre så det blir 6 kroner i forskjell på dem. Slike og flere tiltak skulle vært gjort, og at noe så fetende som kjeks er så billig som det er (feil fett innehar dem også og er stappet med sukker - noen unntak finnes dog) - dem skulle gjerne vært dyrere mens sunnere alternativer (knekkebrød etc) kunne blitt billigere.
Er mye man kunne grepet fatt i og med pris justert noe da man kunne gjort usunne valg noe vanskeligere å ta mens man derimot gjorde de sunne valgene lettere.
Dessuten er det ikke sjokoladene som skulle lyst mot oss der man står lengst og blir fristet i butikken, i køen... Sjokoladen skulle stått gjemt lengst innerst i butikken mens det heller var de sunne valgene som lyste mot oss rundt kassen og gav oss dårlig samvittighet og fikk oss til å tenke oss om mens vi stod i kassakøen.
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #3 på:
01/03 - 2008, 13:00:03 »
MSFU, håper dine visjoner blir virkelige.
Ja, jeg syns sunn mat er altfor dyrt i forhold til annen usunn mat. Matbudsjettet mitt har økt betydelig i forhold til for et halt år siden. I tilleg har jeg begynt på treningsstudio til nesten 500 kr pr mnd. Klart en merker det på budsjettet.
MEN jeg har ingen planer om å gå tilbak til gamle vaner.
Håper de gjør noe med matprisene men har liten tro på at det helt store kommer til å skje i nærmeste framtid....
Loggført
heidik
Mosjonist
«
Svar #4 på:
02/03 - 2008, 00:15:36 »
No har jo Rimi også slengt seg på trenden, med 100% sukkerfrie kasser.. Men på min lokale butikk har eg merka fint lite forskjell..ved kassa er det jo uansett berre sukkerfri tyggis og halsdrops, medan det to meter bortanfor står den berømte sjokoladehylla. Isdisken og smågodthylla er også berre eit par meter vekke, men det går tydelegvis ikkje inn under "kasseområdet"..
Eg er for avgifter på feite matvarer (t.d. kjeks, potetgull og sjokolade) og momsfritak på sunne matvarer (applaus til Kiwi for deira kampanje der). Og putt snopet lenger vekke frå kassa, og få fram frukta!
For min eigen del handlar det også om prioriteringar. Klart, epler og gulrøter, kyllingfilet, laks etc blir dyrt, men det blir det også om eg kjøper ein potetgullpose og sjokolade fleire gongar i veka... Men så var det det å klare å kutte ut søtsuget da...
Loggført
anjea
Moderatorteamet
«
Svar #5 på:
02/03 - 2008, 00:49:34 »
Jeg tror det beste er om alt usunt i form av potetgull og sjokolade feks kommer på resept!
Her har de vært flinke på ICA (og Rimi) hvor det ligger frukt ved kassene.
Dog, alt det usunne er bare noen meter unna, men du får likevel ikke tatt med deg noe i farta mens du står i kø..
De har begynt så smått på Kiwi også, men nå har de lagt alle sånne små marsipanegg i store bugner ved kassene..
Herregud...
Hvorfor skal høytider forbindes med usunn mat?
Loggført
Min slankedagbok med bilder:
http://www.slankenett.no/forum/index.php/topic,1164.0.html
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #6 på:
02/03 - 2008, 10:19:28 »
Sitat fra: anjea på 02/03 - 2008, 00:49:34
De har begynt så smått på Kiwi også, men nå har de lagt alle sånne små marsipanegg i store bugner ved kassene..
Herregud...
Hvorfor skal høytider forbindes med usunn mat?
Og hvorfor kommer den usunne høydtidsmaten fram i butikkene minst en måned før høytiden ?
Folk rekker jo å legge på seg flere kg FØR påsken er der.
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #7 på:
02/03 - 2008, 10:35:54 »
Og hvorfor kommer den usunne høydtidsmaten fram i butikkene minst en måned før høytiden ?
Folk rekker jo å legge på seg flere kg FØR påsken er der.
[/quote]
På vår nærbutikk begynte de med påskevarene før pepperkakene og vognen med "julevarer 1/2 pris" var pakket bort...
Men laks er faktisk ikke dyrt, det er den billigste fisken heromkring. Og reint kjøtt som i kyllingfilet, kalkunbryst, reinskåret svinekjøtt har jo i utgangspunktet litt prismessig forsprang på kjøtt med bein, skinn og fett, siden du slipper å betale for deler du ikke kan spise.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
heidik
Mosjonist
«
Svar #8 på:
02/03 - 2008, 15:22:01 »
Eg bruker å kjøpe f.eks. 2 kg kyllingfilet frå First Price, den er masse billigare pr kg enn den frå Prior.. Og laksefilet frå First Price eller Euroshopper.. Frosen fjellørret er heller ikkje så dyrt, rundt 15 kr per fisk, og det passar fint for meg
Og så må ein utnytte tilboda ein finn..Rimi hadde f.eks. 800 gram kyllingkjøttdeig til 38 kr som partivare for nokre veker sidan. Då hamstra eg inn og fraus det ned
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #9 på:
02/03 - 2008, 15:59:27 »
frosen fjellørret er dessuten miljøvennlig!
Den kommer nemlig fra Peru, og har da bare blitt fraktet en halv gang rundt jordkloden, og ikke fram og tilbake mellom Norge og Kina....
Loggført
Medlem av sykkelklubben
trestokk
Mosjonist
«
Svar #10 på:
07/03 - 2008, 07:17:59 »
Hva rent kjøtt angår skal man klare seg ganske billig ved å lete litt rundt til man finner svære poser med frosne kyllingfileter og koteletter.
Loggført
Elanessë
Mosjonist
«
Svar #11 på:
07/03 - 2008, 10:22:24 »
Ja enig i at priser på sunn mat kan ta litt motivasjon vekk fra oss slankere med slunken lommebok
MEN jeg har også innsett at sånn totaltmessig så bruker jeg ikke særlig mye mer penger. Ja kyllingfilèt koster litt, men ettersom jeg går forbi snackshyllene så blir det ikke så dyrt som før. Altså, vi spiser jo ekstremt mye mindre snacks, brus og godteri enn før og der ligger det jammen en god del penger. Jeg tenker at vi bare har byttet om på prioriteringene...
Dessuten så finnes det vel en del billige sunne ting også? Jeg leter alltid etter kjøtt på tilbud, og så fryser jeg ned. Spesielt edelgris o.l. Så kan man ha wok til middag en dag, og grønnsaker og ris er ikke så dyrt.
Og så må det selvsagt nevnes tilslutt at REMA har samme pris på lettere mat enn orginalene - se sitat
Sitat
I Norge har det gjerne vært slik at den lette varen har kostet mer enn den originale. Vi har fundert over hvorfor det er sånn, uten egentlig å komme frem til noe svar. Men selv om man ikke finner et svar, kan man alltid finne en løsning. Løsningen er enkel, som den ofte er hos oss, nemlig å kutte prisene!
Så fra og med uke 35 selger Rema 1000 lettvarene sine til like lav pris som originalene. Det betyr for eksempel at Idun ketchup uten tilsatt sukker nå koster det samme som den originale Idun ketchup
Loggført
Dagboken min
Har blitt kvitt 7,4 kg i år - 12,6 kg igjen til målet mitt
Kjersti
Smått avhengig
Still a dreamer..
«
Svar #12 på:
07/03 - 2008, 10:49:54 »
Det er dyrt å spise sunt, faktisk...
Hele den tiden mens jeg gikk videregående levde jeg på makaroni og revet ost.. Fra first price fikk man 1 kg makaroni og 1/2 kg revet ost (selv om det egentlig ikke var ost da..
for 35 kroner.. 35 kroner uka hadde selv jeg råd til:)
Men det endte jo med at jeg veide over 100 kg til slutt da, så det var jo ikke det mest fornufige valget...
Det trenger ikke bli dyrere enn man gjøre det til egentlig.. Kjøp kjøtt og fisk på tilbud, eller gå direkte til bøndene/fiskerne.. Der får du gjerne ting til en mye bedre pris..
Og om man har tilgang på en liten hageflekk kan man spare noen kroner på å dyrke egne grønnsaker og.. Og havet er jo fult av fisk..
Loggført
-10 kg til jul!
25.08: -4
mariustidemann
Nytt medlem
«
Svar #13 på:
10/03 - 2008, 22:21:39 »
Litt av problemet er kanskje at "de lærde" strides om hva som er sunt og ikke. Noen mener at korn- og stivelseprodukter som brød, frokostblanding og potet er både flott og fint, mens andre mener at det er det som gjør at vi blir større og sykere. Husker godt en tv-debatt mellom Birger Svihus og ei fra Norges Idrettshøyskole(NIH), hvor Svihus mente at mennesker med vektproblemer burde kutte ut korn og potet/ris/pasta (raske karbs) mens hun fra NIH mente at dersom det ikke var sunt, hvorfor sendte de da med sine toppidrettsutøvere nettop dette?! Det hun totalt overså var jo det at mennesker som er under strenge treningsregimer kan ete omtrent hva som helst, mens sånne som meg som ikke trener, går knapt en halvtime om dagen, legger på meg av dette.
Grovt sett går striden enda mellom OldSchool ernæringslære og slike som Svihus/Lindberg/Atkins i den andre. Hvem skal staten da høre på ? Ny forskning som kanskje ikke har like lang fartstid - eller tunge veletablerte institusjoner.. ?
Mange tror fremdeles at "kalorier" er en valid måte å sunnhetsbestemme mat på, men om det hadde stemt, hadde kull kommet ut istedet for den avføringen vi faktisk har. En kalori er nemlig den energimengde som skal til for å varme opp en liter vann én grad. Og det er målt ved forbrenning ( ikke kroppsforbrenning men flammer).
Så hvordan skal en slik prisdifferensiering vektlegges ? Tanker ?
Jeg er absolutt for, men da er det ikke bare sjokolade, brus og chips. Da må (etter min mening) potet, ris, pasta, brød, frokostblanding, fastfood, inn på lista over dyre ting, mens frukt,grønnsaker, rent kjøtt og fisk subsidieres, kanskje nettopp av disse avgiftene.
«
Siste redigering: 10/03 - 2008, 22:24:14 av mariustidemann
»
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #14 på:
12/03 - 2008, 10:51:00 »
Sitat
Det hun totalt overså var jo det at mennesker som er under strenge treningsregimer kan ete omtrent hva som helst, mens sånne som meg som ikke trener, går knapt en halvtime om dagen, legger på meg av dette.
Hva er da årsaken til at du legger på deg? Poteta du spiste til middag eller det faktum at du ikke beveger deg?
De lærde er ikke uenige, det finnes bare lærde og litt mindre lærde
Loggført
Sider:
[
1
]
2
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------