om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroider
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskader
På tide å legge om til volumbasert trening?
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
FRA IFORM.NO
Grillmat-tips. Nyt den korte sommeren.
Trening til utmattelse eller ikke?
Fyll opp magen med VINNER-MAT!
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
26/05 - 2012, 02:03:41
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Hvordan motstå søtsuget og kjedespisingen...
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Hvordan motstå søtsuget og kjedespisingen... (Lest 2798 ganger)
bronsa02
Mosjonist
Hvordan motstå søtsuget og kjedespisingen...
«
på:
23/03 - 2008, 07:56:22 »
Hei!
Jeg sliter veldig med et voldsomt søtsug hver dag. Dersom jeg ikke har sjokolade eller lignende i skapet, spiser jeg gjerne hva som helst annet, selv om jeg ikke er sulten. Etterpå føler jeg meg slapp, og dårlig til mots, med lavt selvbilde. Jeg spiser når jeg kjeder meg, når jeg ser på tv, når jeg leser, når jeg ikke har annet å gjøre, ja rett og slett hele tiden...
Noen som har noen gode tips for å bryte denne vanen?
Loggført
Medlem av Opp av Godstolen
77
Nytt medlem
Sv: Hvordan motstå søtsuget og kjedespisingen...
«
Svar #1 på:
23/03 - 2008, 18:10:32 »
kom deg ut og i aktivitet når søtsuget melder seg, pass på at du ikke har så mye tid til å kjede deg.
tilskudd av krom anbefales mot søtsug, kanskje det kan hjelpe deg?
hvis du klarer holde deg unna søtsaker noen dager vil du merke at blodsukkeret blir mer stabilt og at søtsuget avtar litt. det virker motsatt vei også; jo mer søtt du spiser jo mer svinger blodsukkeret og jo mer "må" du ha.
for meg er det beste å komme seg på trening, da blir det straks mindre fristende å spise for mye usunn mat.
«
Siste redigering: 23/03 - 2008, 18:12:47 av 77
»
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #2 på:
23/03 - 2008, 23:39:27 »
77 har bra tips som kan prøves, dessuten:
Prøv og å trene i sollys / dagslys, da føler man seg ofte ekstra bra.
Ta litt sunnere varianter av søte ting: frukt, yoghurt, en gulrot.
Lag deg "regler": får ikke lov til å spise før jeg har.... ( trimmet, jobbet, ...) minst så og så mye.
Lykke til!
Loggført
Medlem av sykkelklubben
bronsa02
Mosjonist
«
Svar #3 på:
24/03 - 2008, 20:25:37 »
takk for gode tips! har fylt kjoleskapet med masse god frukt og baer og juice naa, saa haaper det skal gjore overgangen til en sunnere hverdag lettere. har ogsaa en pose notter og torket frukt liggende som er god aa ha naar suget blir for sterkt. merker allerede at motivasjonen er stigende etter aa ha tatt i bruk slankenettet aktivt, saa jeg ser lyst paa fremtiden
Loggført
Medlem av Opp av Godstolen
tjukke-smurf
Nytt medlem
«
Svar #4 på:
28/03 - 2008, 14:07:04 »
Sitat fra: 77 på 23/03 - 2008, 18:10:32
kom deg ut og i aktivitet når søtsuget melder seg, pass på at du ikke har så mye tid til å kjede deg.
tilskudd av krom anbefales mot søtsug, kanskje det kan hjelpe deg?
hvis du klarer holde deg unna søtsaker noen dager vil du merke at blodsukkeret blir mer stabilt og at søtsuget avtar litt. det virker motsatt vei også; jo mer søtt du spiser jo mer svinger blodsukkeret og jo mer "må" du ha.
for meg er det beste å komme seg på trening, da blir det straks mindre fristende å spise for mye usunn mat.
singnerer denne
Loggført
rev55
Nytt medlem
«
Svar #5 på:
24/04 - 2008, 08:30:59 »
Heij, jeg har også ganske stort søtsug kan man vel kalle det :p
Jeg bruker å ta meg en kopp kaffe og 1 sjokoladebit da går ialfall mitt søtsug over...
men så var det den sjokoladen ;p Jeg spiser ikke mye sjokolade, men jeg føler det er noe jeg må ha regelmessig i veldig små posjoner, kun en bit av gangen
Har regnet litt ut og jeg spiser ca. 700 kcal med sjokolade i Uken...gjør dette noe?
visst jeg fortsetter slik vil jeg bli feit da?
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #6 på:
24/04 - 2008, 08:55:17 »
Sitat fra: rev55 på 24/04 - 2008, 08:30:59
Heij, jeg har også ganske stort søtsug kan man vel kalle det :p
Jeg bruker å ta meg en kopp kaffe og 1 sjokoladebit da går ialfall mitt søtsug over...
men så var det den sjokoladen ;p Jeg spiser ikke mye sjokolade, men jeg føler det er noe jeg må ha regelmessig i veldig små posjoner, kun en bit av gangen
Har regnet litt ut og jeg spiser ca. 700 kcal med sjokolade i Uken...gjør dette noe?
visst jeg fortsetter slik vil jeg bli feit da?
Kanskje - kanskje ikke.
Følg med på ditt totale kaloriinntak, f.eks i ei uke, så har du peiling på hva en normaldag gir i snitt. Ligger du i snitt ca 500 kcal under det du bruker av kalorier, vil du gå ned i et passe tempo. Hvis du trenger 2400 kcal pr dag for å vedlikeholde tonnasjen, slik som jeg gjør, vil et snitt på 1900 kcal pr dag gi nedgang. Bruker du 100 kcal pr dag til en liten sjokoladebit, er det fullt mulig å innpasse.
Sjokolade ligger gjerne på 4-500 kcal pr 100 g, så da blir det ca 20 g sjokolade daglig. Hvis dette er noe som hjelper deg å beholde humøret, er det en fornuftig måte å bruke kalorikvoten på. Særlig mørk sjokolade vil inneholde mye antioksidanter, og kan være bra å få i seg.
Men om du er av typen som ikke klarer å ta bare EN bit sjokolade, det blir starten på en utskeiing, så blir saken en annen.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
anjea
Moderatorteamet
«
Svar #7 på:
24/04 - 2008, 10:58:07 »
Vanskelig, veeeldig vanskelig..
Dette er også en vane man har opparbeidet seg over mange år (jeg sammenligner det med røyking) og det tar tid å bli kvitt den..
Men, du får bytte den ut med en sunnere vane.
Når jeg får skikkelig søtsug kler jeg på meg for å gå til butikken,
men, i stedet for å gå på butikken går jeg meg en liten tur i stedet, og når jeg er vel hjemme igjen, er søtsuget borte.
Samme hvis jeg kjeder meg, da tar jeg meg en tur ut..
Kjøp deg en skritteller, da blir du mer motivert når du ser store tall på pedometeret
Lag som mål at 10000 skritt hver dag er et minimum
(kommer an på grad av overvekt også, veier du 150 kg kan 10000 skritt bli svært belastende og negativt for deg)
En varm drikk er mettende, og kan være mye sunnere enn sjokolade og annet søtt.
Jeg tar meg en svart kopp kaffe når jeg skikkelig sliter.
Noen ganger MÅ jeg bare ha sjokolade, men da plukker jeg kun 2 eller 3 biter sjokolade fra smågodt-hyllen, og spiser kun det.
Kjøper jeg ei hel plate får den ikke ligge i fred.
For min del holder det å gjøre dette max 2-3 ganger i måneden, så totalt blir det ikke mange tomme kalorier sløst bort på sjokolade
Lykke til!
Loggført
Min slankedagbok med bilder:
http://www.slankenett.no/forum/index.php/topic,1164.0.html
rev55
Nytt medlem
«
Svar #8 på:
24/04 - 2008, 22:45:17 »
Kun ca. 700 kcal med sjokolade i UKA er egentlig ikke mye, når man passer på alt det andre man spiser...
iforhold til fett og alt mulig sånnt.
trene gjør jeg også
En god del.
Mye bra info anjea, men høres ut som du sliter litt...når du kun kan ta en "svart kopp kaffe" når du virkelig sliter, som du sier...
Og hvem i alle dager plukker 2 smågodt fra smågodt hylla !?
Ikke la dette gå over styr!
Loggført
Movistar
Gjest
«
Svar #9 på:
25/04 - 2008, 10:02:28 »
Så lenge det funker for anja så er det bare å kjøre på syns jeg. Jeg for min del må bare styre unna smågodthyllen, hadde ikke klart å gå vekk med bare 2 små biter
men jeg ser ikke noe problem i at hun gjør det. Det er da ikke å gå over styr?
En svart kopp kaffe stimulerer kroppen på mange måter, jeg har aldri prøvd det mot søtsug men det er jo mulig det funker der også.
Men det er jo mange andre fine SMÅ sjokolader man kan kjøpe så man ikke ikke trenger å kjøpe den smaleste godteposen i by'n da. En mini bocca eller en liten eventyrsjokolade. Klarer man å spise halve en dag og halve neste er man jo flink. Evt 1/4.
Hadde ikke funket for meg. Lar være å kjøpe alt sånt, eller hvis jeg har det gjemmer jeg det på en plass slik at jeg glemmer at jeg har det (kom f.eks. på nettopp nå at jeg gjemte en sjokolade bakerst i undertøyskuffen for to uker siden).
* Føler at hvis jeg spiser knekkebrød i stedet for brød er jeg mer fornøyd generelt og har mindre søtsug.
* Ikke ta mer inn i huset på lørdag enn jeg skal spise på lørdag
* trene jevnlig - blir det en dag og to mellom fysisk aktivitet kjenner jeg godt at søtsuget melder seg
* venne seg av med å spise og se på TV. Ta gjerne steget til å venne seg av med å spise noen andre steder enn ved spisebordet på kjøkkenet. Kjedespising er dumt og hvis jeg visste at jeg måtte sitte på kjøkkenet å kjedespise tror jeg jeg ville blitt i sofaen uten mat i stedet.
* ha noe vann å sippe på hvis du kjeder deg. F.eks. når jeg leser til eksamen må jeg ha vannflasken beredt ellers kommer andre ting i munnen. Til og med frukt prøver jeg å la være å småspise på, bruker det da gjerne som et mellommåltid hvis det blir lenge (4t+) mellom to små måltider.
Alt er nok kjent for de fleste men det nytter jo å peke på det iblant.
Loggført
anjea
Moderatorteamet
«
Svar #10 på:
25/04 - 2008, 12:01:00 »
Sitat fra: rev55 på 24/04 - 2008, 22:45:17
Mye bra info anjea, men høres ut som du sliter litt...når du kun kan ta en "svart kopp kaffe" når du virkelig sliter, som du sier...
Og hvem i alle dager plukker 2 smågodt fra smågodt hylla !?
Ikke la dette gå over styr!
Hva mener du med sliter?
Om jeg drikker en ekstra kopp kaffe om dagen i stedet for å spise sjokolade så er det å slite?
Jeg syns kaffe er mettende, og det slukker et evt søtsug.
_JEG_ plukker 2 smågodt fra smågodt hylla
Og da er jeg tilfreds
Loggført
Min slankedagbok med bilder:
http://www.slankenett.no/forum/index.php/topic,1164.0.html
Alberte
Beryktet
«
Svar #11 på:
26/04 - 2008, 09:06:48 »
Jeg har slitt veldig med søtsug. Da jeg, etter påske, bestemte meg for å legge om livsstilen var det utrolig vanskelig å ikke spise snop på kveldene.
En av de tingene jeg har vært veldig bevisst på er å holde meg mett. Dersom jeg får lyst på snop spiser jeg to knekkebrød i steden for. Dette tar vekk noe av behhovet for det søte.
Jeg spiser også mye frukt, og kan gjerne spise en boks druer mens jeg ser på tv i steden for snop.
Ellers har jeg frosne findus-bær i frysen som jeg kjører i blenderen sammen med en banan og en boks ananas, så har jeg deilig smoothie på 1-2-3.
I starten kjøpte jeg en pakke med selvpop-popcorn som jeg har liggende i skapet. Dersom søtsuget blir overveldende har jeg laget litt popcorn, som jo også er snop, men som ikke bidrar til å opprettholde sukkerbehovet på samme måte som sjokolade.
Til å begynne med var det vanskelig å ikke spise snop, fordi kroppen "skreik" etter sukker. Etterhvert som det har gått litt tid, har jeg vel stabilisert blodsukkeret eller noe, slik at jeg ikke lenger har det behovet.
Den siste uka har jeg ikke spist snop uten å tenke bevisst på det. Jeg merker at jeg automatisk tar sunnere valg (i går spiste jeg for eksempel salat i steden for bolle, da jeg var litt småsulten). Dermed blir det naturlig for meg å tro at det blir en vane å kutte ut sukkeret, det tar bare litt tid å innarbeide vanen.
Det kan hende at det er som med røykeslutt - du må "bare" være veldig streng med deg selv de første ukene, så blir det lettere etterhvert.
Loggført
Thalene
Nytt medlem
«
Svar #12 på:
08/05 - 2008, 09:47:01 »
Jeg har gått 1 uke på krom tilskudd og merker at jeg ikke har så lyst på snop som før. Det er rart.... Det er veldig viktig å prøve dette. Men det tar ca 3 uker før krom skal virke har jeg hørt. Mange har krommangel. Det kan føre til overvekt. Prøv å søke på krommangel på nettet, og du vil få sjokk. Kanskje kjenner du deg igjen?
Loggført
Sider:
[
1
]
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no
-----------------------------