5 viktige grunner til å spise frokost:

Hvis du skal ha ETT nyttårsforsett dette året kan det være lurt å bestemme deg for å innarbeide gode frokostrutiner for 2012. Det er bra for helsen ? og hjelper med å holde vekten. Med frokost i kroppen kan du nemlig lettere unngå usunn småspising i løpet av dagen.

 – Undersøkelser viser at personer som spiser frokost, har et sunnere kosthold resten av dagen sammenlignet med de som ikke spiser frokost, forteller klinisk ernæringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Hvorfor er det smart å spise frokost med tanke på vekten?

? Det er vist i flere studier at de som ikke spiser frokost spiser mer utover dagen.

? Ø… kutte ut frokosten er vist å resultere i økt småspising og et høyere inntak av snacks og kaloririk mat i løpet av dagen.

? Forskning viser at blant de som spiser frokost hver dag, er det færre overvektige, sammenlignet med de som ikke spiser frokost hver dag.

Frokost bryter fasten

? Det engelske ordet for frokost, breakfast, gir en god beskrivelse av hva som skjer når vi tar vår første bit eller slurk etter å ha stått opp. Vi bryter kroppens faste, for eksempel etter en natts søvn.

? I løpet av en natt uten tilførsel av mat og drikke kommer kroppen inn i en fastemodus, hvor den begynner å spare på energilagrene. Når vi spiser frokost bryter vi denne fasten og kroppens normale energiregulering aktiveres igjen.

Norske tall på frokostspising

? Den store frokostundersøkelsen ble gjennomført av Synovate på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter våren 2011.

? Den viste at 8 av 10 spiser frokost hver dag.

? De fleste frokostspiserne oppgir at de gjør det fordi de er sultne eller fordi det gir dem energipåfyll og en god start på dagen.

? De som sjelden eller aldri spiser frokost oppgir at det er fordi de
o ikke er sultne om morgenen (54 %)
o har for dårlig tid (37 %)

? Vår undersøkelse viste også at blant de som droppet frokost var det flere som hadde høy BMI (body mass indeks / kroppsmasseindeks) enn blant dem som spiste frokost.

Ulemper med å hoppe over frokosten ?

? Mange tror de kan spare kalorier ved å hoppe over frokosten eller andre måltider. Da er det lett at man narrer seg selv, for kroppen oppfatter nemlig mangelen på energi som en form for krisesituasjon og svarer med å skru forbrenningen ned på sparebluss. Dermed øker sjansen for at man på sikt legger på seg.

? Regelmessige måltider er med på å holde forbrenningen på et jevnt nivå.

? Kroppen tærer på musklene når energitilførselen er for lav. De færreste ønsker å tape muskelmasse, enten vi er fornøyd med vekten eller ikke.

Tips til raske frokoster

? Litt er bedre enn ingenting!

? Spis en yoghurt eller ta den med deg på vei ut. Velg gjerne en variant med kornblanding, så metter den litt bedre.

? Smør frokostmatpakke kvelden før, som du kan spise enten hjemme om morgenen, på vei til jobb eller når du kommer frem. 

? Sett vekkerklokken på 20 minutter tidligere, så gir du deg selv tid til frokost.

? Hvis du har mulighet til å ta deg et par knekkebrød og et glass melk på jobben, er det kanskje ikke nødvendig å spise frokost med en gang du har stått opp.

? En god tommelfingerregel er å spise innen en time etter at du står opp.

?  (Her finner du flere gode frokosttips – link)
Blodsukkeret bestemmes av hvilke karbohydrater du spiser

? Selv om kroppen gjør sitt beste for å unngå et for stort blodsukkerfall i løpet av natten, er det vanlig å ha et relativt lavt blodsukker om morgenen. Lavt blodsukker gjør at hjernen ikke er helt opplagt før du har fått litt mat i magen.

? Valget av karbohydrater i frokosten er med på å bestemme hvor mye du får ut av timene før lunsj.

? Enkle karbohydrater fra frukt, juice eller søtt pålegg gir en rask blodsukkerstigning, som synker like raskt igjen.

? Komplekse karbohydrater fra grovt brød, kornblandinger eller grønnsaker gir en saktere og mer langvarig blodsukkerstigning.
Gjør frokost til en daglig vane

? Mange liker å dekke på til store, langvarige helgefrokoster med mange lekkerbiskener, og det er en hyggelig vane.

? Men det er hverdagene det er flest av! Dermed er en god frokostrutine på hverdagene vel så viktig.
Velg variert og langsomme karbohydrater

? Det er gunstig for kroppen å starte dagen med grove kornprodukter, for eksempel grovt brød, grovt knekkebrød eller nøkkelhullsmerket frokostblanding. Dette gir karbohydrater som varer, sammen med jern og fiber.

? Velger du pålegg som lettere ost, magert kjøttpålegg eller alle typer fiskepålegg, får du også i deg kvalitetsprotein, som er de viktige byggesteinene i musklene.

? Melk gir deg kalsium som holder skjelettet ved like.

? Melk har proteiner og andre næringsstoffer som utfyller proteinene og næringsstoffene i brød, så melk er en smart drikk til brødmåltider.

? Sett gjerne farge på måltidet med frukt eller grønt.

5 viktige grunner til å spise frokost:

1. Frokost er dagens viktigste måltid fordi forskning viser at frokostspisere har bedre kvalitet på hele kostholdet sitt og spiser sunnere enn frokostskulkere.

2. Frokostspisere har lavere vekt. Undersøkelser viser blant annet at personer som dropper frokosten spiser mer snacks og kaloririk mat i løpet av dagen.

3. Melk og meieriprodukter gjør frokosten sunnere. Tre glass melk gir deg ti viktige næringsstoffer, og frokost er et av de enkleste tidspunktene å få i seg melk på.

4. Barn som spiser frokost har lettere for å konsentrere seg og lære. ؅ gi gode frokostvaner til barna er en investering i helsen deres. Som voksen er du deres frokostrollemodell.

5. Det er hyggelig! Frokostbordet kan være et sosialt samlingssted for hele familien før alle forsvinner hver til sitt.

Test din frokost gjennom vår frokostkalkulator.