Det skal faktisk ikke så mye til, så kan du nyte maten med god samvittighet.

Det er mange retter man savner på diett. Det skal faktisk ikke så mye til, så kan du nyte maten med god samvittighet. Det er bare å vite hvilke «farlige» ingredienser som må byttes ut.

Junk-food er farlig godt, og de selger det overalt. Grunnen til at det er så usunt er egentlig bare fordi det blir brukt raffinerte matvarer, mye fett, mye sukker og maten er rett og slett ikke beregnet for folk som vil ned i vekt. Her er en liste over hva du kan gjøre med junken for at du skal kunne spise den uten å ha dårlig samvittighet.

Sandwicher:

Hvis du først skal kjøpe deg en sandwich, er det lurt å velge kylling, tunfisk, kalkun, og roastbiff.  Hold deg unna salami og andre kjøttprodukter som inneholder nitrater. Be om å få alt pålegget på en tallerken så du kan sette på alt selv. Ta litt av det fete og mer av det sunne. Du kan gjerne be om mer av for eksempel salatblader, kjøttt eller tomatskiver. Velg det aller groveste brødet, eller unngå å spise det.

Burgermat:

Hvis du er på burger-restaurant kan du selvfølgelig gå for sandwich også her. Du kan spørre om å få uten majones og ketchup (den er det masse sukker i hos disse kjedene) og spør hva det er i den eventuelle sausen. Ofte kommer saus i små poser. Spør om å heller få sausen på siden. Jeg har også opplevd å få små saus-poser som det står kaloriinnhold på. Sjekk slike ting. Det finnes til og med tabeller på selve restauranten som viser kaloriinnholdet på alt i menyen. Dette er kjempe lurt å kikke på før man bestiller. Her kan du også spørre om ekstra tomatskiver og salat. Ikke bry deg om de ser rart på deg eller at du bruker mye tid. Bruk unnskyldningen «legen sier…..». Da tar de deg seriøst, og er mer nøye på at du faktisk får det du ber om. Husk at hvis det står «lettprodukter» på noe, så er det stor fare for at det er tonnevis med karbohydrater i stedet for fett.

Kylling på restaurant:

Kylling er kjempe sunt, men da må du også passe på hvordan det blir tilberedt. Du skal unngå alt som er marinert eller panert. Marinader inneholder ofte mye sukker, og selv om du tar av eventuelt skinn, så har nok den deilige marinadesaften trukket inn i kyllingen. Vanlig grillet eller stekt kylling går fint, og kylling med blandet salat er kjempe godt.

Salatbarer:

Salatbarer ser vi mer og mer av, og godt er det. Da kan du velge og vrake, og det meste som er å velge mellom er supersunt. Her får du til og med masse med næring. Hvis du skal bruke olje på salaten er olivenolje eller vanlig rødvins/ hvitvins-eddik et godt valg. Hold deg unna dressingen. Dressinger og balsamico er ofte fulle av sukker.

Er du ute og skal spise, så er dette type restauranter/ spisesteder du skal unngå:

  • Restauranter som serverer meksikansk mat
  • Pizzarestauranter
  • Isbarer
  • Bakerier

Godteributikker kan noen ganger besøkes, så lenge de har et sukkerfritt utvalg. Det er det mange som faktisk har.

Det er viktig å ikke være redd for å virke kravstor. Det gjør ingenting om du sier at du ikke tåler sukker, har en sykdom som krever at du er forsiktig eller rett og slett har en viktig foto-shoot som krever noen kilo av. Sånne ting må bare folk respektere enten det er sant eller ikke. Sier du dette, vil servitører dobbeltsjekke om du ikke får noe som kan gjøre deg syk. De vil jo ikke skade deg, hvis de vil ha ryktet og jobben i behold.

God appetitt :o)