SPØRSMÅL/SVAR: Innsenderen lurer på hvor lenge man må trene for å kunne øke kroppens forbrenning også i timene etter trening.











FOR Å PÅVIRKE KALORIFORBRENNINGEN MAKSIMALT:
Tren rolig til moderat utholdenhetstrening. Gode
aktiviteter er gåing (fjellturer/ulendt terreng/vei/
trapper), jogging, step, sykling og svømming. Cluet
er å legge inn fysisk aktivitet du kan opprettholde
over lengre tid.
Spørsmål:
Hvor lenge må man trene om morgenen for at det skal øke basisforbrenningen utover dagen?


Svar:
Studier har vist at så lite som 20 minutter aerobisk trening kan øke kroppens kaloriforbrenning. Effekten kan vare helt opptil 7 timer i etterkant av treningen. Her er det dog ok å være klar over at jo høyere innsats du trener med, jo lenger vil den økede effekten på kaloriforbrenningen vare. Du skal likevel ikke trene deg halvt i hjel. Prøv heller å legge inn flere rolige til moderate økter i treningsopplegget ditt.


Aktiviteter som fjellturer og gå i trapper, er glimrende og lette/moderate aktiviteter du kan utføre mye av, uten at det tapper kroppens muskler og medfører nedbrytning av overskudd og slitestyrke.


Mye trening med lav intensitet og lett innsats, forbrenner flere kalorier enn knallharde økter. Grunnen til dette er at den knallharde treningen vil slite deg ut lenge før, og etterhvert føre til at du ikke kan trene mer eller opprettholde tempoet ditt. Relativt rolig trening kan du opprettholde over lengre tid. Jo flere timer med gåing og/eller annen fysisk rolig aktivitet, vil føre til en samlet totalmengde med kalorier som ligger mye høyere enn det du vil se ved harde treningsøkter.


Overtrening medfører også reduksjon av muskelmasse og overskudd, og er dermed ikke å anbefale.