Koke, dampe, steke, ovnsbake, microbølge eller spise rått? Hvordan skal du tilberede maten?

Koke, dampe, steke, ovnsbake, microbølge eller spise rått? Hvordan skal du tilberede maten?

Når du koker maten  mister frukt og grønt c-vitaminer mens det koker. Jo mer vann, jo mer næring går tapt. Har du kuttet maten opp i små biter vil den også miste næringen lettere. Når du koker skal du derfor koke med lite vann og store biter med frukt og grønt. Damping er et annet alternativ. Når du damper, gjør det at proteinene blir lettere tilgjengelig for fordøyelsesenzymene. Stivelsen i maten blir også lettere fordøyelig. Når det gjelder vitaminer og mineraler, blir disse godt tatt vare på under damping. Det forsvinner sjeldent mer enn 20% vitaminer og mineraler.

Skal du steke maten, mister du mye antioksydative vitaminer som A, C, D og E. Dette er fordi disse stoffene blir utsatt for mye oksygen.  Du kan miste opptil 50% av A- og E-vitaminer også. Steker du lenge mister du mer, så stek derfor så kort du kan. Ovnsbaking sparer mye på vitaminer og mineraler, spesielt vitamin B. Men under ovnsbaking blir maten utsatt for mye oksygen, som har innvirkning på antioksydantene jeg nevnte i sted.

Hvis du setter maten i microbølgerovn, taper du vitaminer og mineraler avhengig av vannmengde og bestråling. Siden det ikke brukes så mye vann når du varmer i micro, kan det derfor være fordelaktig å microbølge maten i stedet for å koke den.

 

Spis maten R؅. Spiser du grønnsakene og frukten rå, vil vitaminene og mineralene bevares. Findelte grønnsaker skal ikke ligge lenge, da dette fører til at det oppstår kraftig oksidering av overflaten. Dette medfører tap av antioksydanter. Når maten er rå, må kroppen også bruke mer energi på å fordøye den. En kraftig forbrenning vil vi alle ha.

God appetitt .