Det å bli klok på kosthold, er ikke lett. Derimot er sukker lik gjøken: En liten luring kroppen din helst ikke vil ha!

Det finnes mange grunner til hvorfor karbohydrater, og da særs stivelse bør begrenses i et sunt kosthold. Vi mennesker, alle som en, er ikke lagd for å tåle store mengder karbohydrater, da spesielt sukker og stivelsesprodukter. Dette vil mange med ernæringsbakgrunn være uenige med meg i. Det er nemmelig imprintet i faglitteraturen, at vi skal ha kornprodukter i kostholdet; grunnet fiber, vitaminer, etc. Det er derimot ingen ting som tilsier at fiber og en rekke vitaminer/mineraler trenger å komme fra kornprodukter. Grønnsaker, frukt og kjøtt vil dekke behovet fint. Derfor finnes det ikke tilstrekkelige holdepunkter i hvorfor du må ha kornprodukter i kostholdet.


Karbohydrater, er det virkelig nødvendig?


Det har i nyere tid kommet frem at rødt kjøtt og dels kjøtt i seg selv, øker faren for tykktarmskreft. Dette er sett ved inntak av store mengder i noen studier, men er så vel politisk. Markedet er ikke bærekraftig nok til å kunne dekke et stort kjøttkonsum per innbygger, og derav blir skremselspolitikk og høye priser et svar fra både matindustrien og myndighetene. Det er synd og leit, at kjøtt skal henges frem som « det sorte får», når vi vet omega 6 innholdet i en rekke kornprodukter og kornprodukter i seg selv, kan øke faren for overvekt, inflamasjon, mistrivsel, ADHD, hjerte-kar sykdommer, etc. Økt omega 6 nivå vs omega 3 vil definitivt gi redusert helse. Redusert helse er også forbundet med kreft.












Hvorfor har vi et stort konsum av brød og andre kornprodukter? Dette er nesten blitt vår nasjonalmat, forutenom grandiosa (utrolig nok). Snart klatrer brus og andre sukkerprodukter opp på ledende plass også. Vi alle som følger med på forskningsfronten, VET per dags dato, at kornprodukter bør sterkt reduseres i et kosthold for god helse. Dette er derimot vanskelig å få til fra myndighetenes side, grunnet kornprodukter blir daglig inntatt av stort sett hver eneste nordmann. Vaner er tunge å snu, noe som klart avbildes rent markedsmessig og politisk. Hvordan skulle staten lagt en plan for å gjort om kornprodukter til det nye «sorte får»? Kornprodukter må vi jo ha….Eller? For å slippe dilemmaene, blir ikke kornprodukter hengt ut, slik kjøttprodukter blir. Derfor er det viktig å «tenke på utsiden av boksen» og ikke alltid følge myndighetenes råd og rettningslinjer.  


Jeg fronter ikke personlig et lavkarbo- eller paleo-kosthold. Det jeg derimot fronter, er et kosthold som er sunt for individet selv. Idrettsutøvere innen eksplosive idretter har evnen til å benytte karbohydrater på en helt annen måte enn hva den vanlige mannen i gata har. Derfor er det sett med fordeler at karbohydrater bør inngå i enkelte idrettsgrener. Dette betyr ikke at idretten MÅ inneholde store mengder karbohydrater, men det er sett prestasjonsøkende.


Genetikk og endring! Hva er det vi ikke forstår?


Eskimoer ( som stort sett utelukkende levde på kjøtt og fisk ) for mange år tilbake, hadde ikke kolesterolproblem eller hjerte-kar sykdom. De besatt også god kroppssammensetning. I den senere tid nådde stivelse-og sukkerprodukter også dem, og sykdommene med. Fedmeproblematikken begynte å inntre da kornproduktene inntok verdensmarkedet, og har eskalert da raffinerte karbohydrater ankom. Når vi nå vet dette, hvorfor fortsetter vi innta raffinerte karbohydrater og stivelse i den grad vi gjør? Det er utallige grunner til dette, men etterspørsel/produksjon er det ene, tilgang er det andre, og uvitenhet er det tredje.












Intoleranser og allergier blomstrer opp som aldri før. Dette sees sterkt i sammenheng med korn- og raffinerte produkter. Spesielt er det sett i retning gluten ( uten tilstrekkelig forskning dokumentert ). Dette kan tyde på å ha en sammenheng på hvorfor skjer. Som sagt tidligere i artikkelen, er ikke genene våre ment å takle den mengden karbohydrater som vi nå fråtser. I millioner av år har menneskeheten levd såkalt paleostenisk, et kosthold rikt på proteiner, fett, bær, grønnsaker og en del frukter. Dette har også genene våre fungert optimalt på. I den senere tid begynte vi å tukle med kroppen, og introduserte «feil type drivstoff». Da er den selvskrevne regelen at det også må skje en feil. Denne feilen sees med en rekke intoleranser og allergier.


Karbohydrater…… Det finnes mer negativt


Amerikanerne, som leder fedmestatistikken ( gratulerer! ), bannlyste fett for noen år tilbake, og ga det all skyld for vektøkningen i samfunnet. For å bøte på dette, ble såkalte light- og low fat produkter introdusert. Men gjett hva!? Fedmeproblemet vokste mer enn det hadde gjort tidligere! Dette ga en klar indikator på at fettet ikke var hovedproblemet, men karbohydratene, og overkonsum av dem.


Det er ikke å legge skjul på at karbohydrater stimulerer til utskillelsen av










insulin, som er et hormon og står for blodsukkerregulering, sammen med hormonet glukagon (Det finnes noen andre hormoner som også bidrar). Et kronisk høyt insulinnivå, som kommer av hyppig inntak av stivelsesprodukter og raffinerte karbohydrater, vil sette en solid brems på fettforbrenning og stimulere økt lagring av næring. Da blir du feit, og trigger samtidig risikoen for utviklingen av diabetes type 2. Sukker ( som finnes i stivelse og raffinerte karbohydrater ) er «egoistisk», for å si det på den måten. Det skal alltid være først, og vinner alltid når det konkureres om opptak i cellene. Når sukker tar alle plassene, vil vitaminer/mineraler og andre viktige næringsstoffer ikke like effektivt bli tatt opp, og kroppen signaliserer en falsk økt apetitt. Selv om du da har inntatt overmengde av kalorier, vil kroppen komme i en fasteposisjon når det gjelder vitaminer/mineraler. Den signaliserer at du må spise mer for å dekke dens behov. Overvekt er et resultat. Sukker er som gjøken: En liten luring kroppen din helst ikke vil ha.


Konklusjon


Vi mennesker er en merkverdig rase. Alt som er lettvint og høres spennende, skal testes ut. Det som glemmes er fornuften og troverdighet. Atkins, i sin tid, ga alt innen fett og proteiner fritt innpass i et kosthold. Nå vet vi at transfett er skadelig og ødelegger nervebaner ( omega 3, vel og merke uten tilstedeværelse av transfett, vil rette dette opp ). Desto gamlere osten er, desto mer farlig kolesterol inneholder det. På den tid ble ingen oppmerksomhet rettet mot organisk mat vs ikke-organisk mat. Vi vet nå at desto mer organisk mat som spises, desto lettere er det å forbrenne fett og mindre «tungmetaller/avfallsstoffer» hopes opp i kroppen. Mange av oss er ute etter såkalt Quickfix: Det innebærer bruken av måltidserstattere og pulverkurer. Disse produktene inneholder ofte store doser av kobber, som er uheldig i store doser.


Det gjelder å stille seg litt kritisk. Jeg står bak forskningen og anbefaler et paleostenisk kosthold til alle friske oppegående mennesker.


1.      Hvorfor kan du ikke spise kjøtt til frokost, når alt handler om prioritering?


2.      Hvorfor anbefaler staten kun ett gram omega 3, når vi vet at doser på 5-7 gram per dag er gunstigere?


3.      Hvorfor er vitamin D doseringen i Norge så lav, når vi har økt forekomst av osteoporose?


4.      Hvorfor er vitamin D doseringen i Norge så lav, når vi vet at den burde være høyere?


5.      Hvorfor skal vi spise frokost, når vi fint kan klare oss uten?


6.      Hvorfor anbefaler staten et lavt inntak av proteiner, når kroppen fungerer bedre på mer?


7.      Hvorfor er alt mettet fett farlig, når det ikke er det?


8.      Hvorfor spiser vi raffinerte karbohydrater, når vi vet det er skadelig for helsen?


9.      Hvorfor skal du ha karbohydrater etter trening, når det avhenger av din målsetning om du skal ha det eller ikke?


10.  Hvorfor må fiber komme fra kornprodukter, når det kan komme fra grønnsaker og frukt?


11.  etc…… Still deg kritisk og oppsøk kunnskap!


Ps: Det handler ikke om å gjøre ting «korrekt» bestandig, det er det totale bildet som teller! Make your life worth living


Artikkel av Espen Sand, Ernæringsfysiolog og Personlig Trener