I forhold til energinivået er det like mye omega-3 i blåbær, multer og tyttebær som det er i fisk. Et økt inntak vil bedre kosten vår.

I forhold til energinivået er det like mye omega-3 i blåbær, multer og tyttebær som det er i fisk. Et økt inntak vil bedre kosten vår.

Det er en kjent sak at fet fisk inneholder mye omega-3-fettsyrer, men at ville bær er en god kilde til omega-3, er nytt for de fleste av oss.

–  Ville bær inneholder også andre viktige næringsstoffer vi ikke forbinder med bær. Et økt inntak av blåbær, multer og tyttebær, og sikkert også andre bær, vil bedre kosten vår, sier Elling Bere, postdoktor ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Sunnere

Resultatene hans kommer fram i en artikkelen som nylig ble publisert i European Journal of Clinical Nutrition. De viser hvordan inntaket av visse næringsstoffer og matvarer ville vært hvis fem energiprosent av kosten ble byttet ut med en miks av blåbær, multer og tyttebær.

–  Målt i forhold til energien, inneholder disse bærene faktisk like mye omega-3 fettsyrer som fisk, sier Bere.

Omega-3-fettsyrene i fisk er imidlertid noe lengre og har derfor en noe annen virkning på kroppen.

Bere har sammenliknet multer, tyttebær og blåbær med de tre mest spiste fruktene i Norge, eple, banan, appelsin.

De ville bærene inneholder mer enn 15 ganger mer omega-3 fettsyrer enn de vanlige fruktene.

Bedre med bær

Den siste landsdekkende kostundersøkelsen i Norge, Ungkost 2000, viste at inntaket av enkelte næringsstoffer og matvarer ligger under ønskelige verdier. For jenter i 8. klasse gjelder dette for flerumettet fett, frukt og grønnsaker, fiber, vitamin E, vitamin D, jern og kalsium. I tillegg spiser disse jentene for mye mettet fett og tilsatt sukker.

–  Hvis fem energiprosent av kosten til jenter i 8. klasse ble byttet ut med ville bær, ville kosten bedres betraktelig, sier Bere. Bedringen omfatter alle de nevnte næringsstoffene, bortsett fra vitamin D.

I tillegg er bær en veldig god kilde til andre næringsstoffer, som for eksempel vitamin C og andre antioksidanter.

–  Vitamin D kan kroppen produsere selv, ved hjelp av sollys. For å plukke bær må en være ute, og det kunne vært interessant og funnet ut hvor mye vitamin D kroppen produserer for hver kilo bær en plukker, sier Bere, som understreker at det er diskusjoner om hvor mye sol som skal til før det er skadelig.



Vilt er best

Ville bær er overlegne det du får kjøpt av frukt i butikken i næringsinnhold, mener forskeren. –  På samme måte er elgkjøtt overlegent oksekjøtt. En hypotese er at menneskenes foredling av husdyr og planter har gitt oss mat med dårligere ernæringsmessig innhold. Dette fordi dyr og planter er valgt ut etter smak og profitt, ikke etter innhold av viktige næringsstoffer, sier Bere.

Han mener det er viktig å måle innhold av næringsstoffer pr. energienhet, og ikke etter vekt som er vanlig i dag. Forskeren trekker fram følgende eksempel: Enkelte mener sjokolade er en god kilde til kalsium. Sjokolade inneholder 193 mg kalsium pr. 100 gram. Brokkoli inneholder 48 mg kalsium pr. 100 gram. Da sjokolade inneholder mye mer energi enn brokkoli, blir kalsiuminnholdet pr. energienhet imidlertid omvendt.

Jo mer energi en matvare inneholder, jo mindre kan en spise av den. Derfor er brokkoli en mye bedre kilde til kalsium enn sjokolade.

Gjerne frosne

–  Er frosne butikkbær en grei erstatning for ville bær?

–  Frosne bær er også bra. Ferske er jo best, men jeg tror ikke næringsinnholdet tapes for mye ved frysing.

Men noe som kanskje ikke er allment kjent, er de store forskjellene på næringsinnhold i forskjellige frukter og bær, sier Elling Bere.


Ref: www.Dagbladet.no og www.frukt.no