Dersom det går lang tid mellom hvert måltid er det lurt å supplere med mellommåltider. Dette er viktig for å opprettholde et stabilt blodsukker og for å sikre maksimal yteevne.





   






Mellommåltider er også viktige!








  Dersom det går lang tid mellom hvert måltid er det lurt å supplere med mellommåltider. Dette er viktig for å opprettholde et stabilt blodsukker og for å sikre maksimal yteevne.

 


Noen mennesker er vant til å spise hyppige måltider mens andre kan la det gå mange timer mellom hver gang. I ekstreme tilfeller ser vi dem som kun spiser et stort måltid daglig!


Som en tommelfingerregel kan man si at dersom det går mer enn 4 timer mellom hvert hovedmåltid så er det lurt å plusse på med et mellommåltid. Da klarer man å dempe den verste sulten samtidig som man holder konsentrasjonen på topp. For å sikre en jevn forbrenning er det også lurt å spise relativt hyppig.


 


En del personer som prøver å gå ned i vekt hopper bevisst over ett eller flere av dagens måltider. Man blir da lett så sulten at man i neste omgang står i fare for å overspise. Hvis man spiser mellommåltider er det derfor lettere å spise normale mengder mat i hovedmåltidene.


 












Hva er det lurt å spise til mellommåltidene?







   Det er lurt å spise noe som er sunt og som gir en metthet som varer en stund. Sjokolade, søte kjeks, brus eller en pølse i lompe er ikke det smarteste valget. Ikke er det sunt og du blir rakst sulten igjen. Produkter som inneholder mye sukker gir en rask blodsukkerstigning. Dette fører til at kroppen skiller ut mye insulin for «å rydde sukkeret unna blodbanen», noe som igjen fører til at blodsukkeret faller raskt og du på nytt blir veldig sulten og hungrer etter noe søtt. Dette er ikke bra
.


Det beste er å spise slik at det blir en balanse mellom raske og langsomme karbohydrater. Da holder blodsukkeret seg stabilt og fordøyelsen har noe å arbeide med. Du klarer deg til neste måltid.


Du kan for eksempel spise et knekkebrød eller en brødskive med magert pålegg – enten en mager smørbar ost eller magert kjøttpålegg. Du kan også spise en yoghurt med müsli. Grønnsaker kan også fint inkluderes for eksempel i form av en knasende gulrot. Frukt alene gir en nokså rask og høy blodsukkerstigning med derav påfølgende raskt fall i blodsukker. Da blir du raskt vledig sulten på nytt. Men frukt kan selvsagt være en meget sunn del av et mellommåltid! Drikk gjerne et glass mager melk til mellommåltidet.



Artikkelen er lånt fra : www.melk.no


 


I vårt forum kan du få tips og diskutere alternativer til mellommåltider