Hva velger jeg når jeg bare må ha snacks?

Hva velger jeg når jeg bare må ha snacks?

Det er stor forskjell på snacks både når det gjelder kalorier og fettype.

Tingen er å velge riktig.

Nøtter inneholder mange sunne fettsyrer som er bra for kroppen, men det innholder også mange kalorier Det å ha litt nøtter i kostholdet er faktisk vist å minske risikoen for hjerte- og karsykdom. Med andre ord har kroppen bare godt av noen nøtter en gang i blant, men husk at en håndfull nøtter gir deg like mye kalorier som en brødskive med pålegg og heller ikke kaloriene fra nøtter forsvinner på en mystisk måte, dessverre. Så hvis du skal ha nøtter som snakcs, må du bytte mot noe av det andre du ellers pleier å spise.

Hvis du ikke liker nøtter eller ønsker å ha en type snacks som du kan spise litt mer av, anbefales popcorn. Popcorn har mindre fett og færre kalorier og hvis du popper selv kan du dessuten være litt gjerrig på fettet og velge en sunn olje. Rapsolje er den aller sunneste oljen og den egner seg fint til å poppe popcorn i.

  • Peanøtter, ristet og saltet, en liten bolle, 100 g = 620 kalorier
  • Peanøtter med skal (spiselig del), 100 g = 560 kalorier
  • Valnøtter, en liten bolle, 100 g = 690 kalorier
  • 100 g potet gull, en mellomstor bolle = 530 kalorier
  • 100 g popcorn, en stor bolle = 400 kalorier
  • Oliven20 stk, 100 g = 120 kalorier (inneholder dessuten sunt fett)

I løpet av en dag trenger en voksen kvinne ca 2000 kalorier, mens en mann trenger ca 2600 kalorier. En pose peanøtter (250 gram) dekker med andre ord nesten hele kaloribehovet for en voksen kvinne.