Blakk etter jula? Billige, kalorifattige og smakfull hverdagsmat!

Det beste vinterbleke, småfete og blakke nordmenn kan få til middag etter alle julegildene: Billig, kalorifattig og smakfull hverdagsmat!

Januar er den måneden hvor lommeboka er tømt og «bilringene» er fylt.

I tillegg er vel de fleste av oss litt matleie etter all den gode julematen. Da er det på tide å lage seg god hverdagsmat som ikke koster all verden. Ved å bruke opp nedfrosne matrester etter julens matgilder, blir det ikke store investeringene som trengs på matbudsjettet for å få smakfull hverdagsmat.

Juleskinke, juletorsk, romjulsstek og nyttårskalkun inneholder i seg selv lite kalorier og kombinert med egg og grønnsaker blir restene til rimelige middagsretter som i tillegg er ernæringsriktige, raske og smakfulle. Mange ønsker oppfylt på én gang!

Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt har utarbeidet noen januar-oppskrifter som oppfyller alle de ovennevnte ønskene. Under hver oppskrift finner du cirka prisberegning per porsjon, kaloriberegning pr. 100 g og per porsjon. Kvinner i alderen 31-60 med middels forbrenning trenger ca. 2000 kalorier pr. dag og menn i samme alder trenger ca. 2700. Skal man gå ned i vekt må man spise færre kalorier enn man forbrenner. Da er kroppen nødt til å forsyne seg av fettreservene den har lagt seg opp. Spiser du matvarer med lite kalorier pr. 100 g kan du spise mer og bli mettere enn hvis du spiser mat med et høyt kaloriinnhold. Eksempelvis kan du spise litt over 5 kyllingfileter eller 2 1/2 skinkeomeletter i stedet for 100 g potetgull!

Hvis du vil ha flere tips om rimelig eller kalorifattig mat kan du ta kontakt med Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, tlf. 22 79 87 00. Husk også på at det er lurt å trimme litt for å øke forbrenningen.

Vil leve lett, men samtidig bli mett kan du friste deg selv med:

Grønnsakpanne

      (3 porsjoner)           2 revne gulrøtter           1/2 blomkålhode           1 liten skalk finrevet hodekål           6 egg           6 ss vann           1 ts salt           1/4 ts pepper  

Legg grønnsakene i en varm panne med litt smør og la dem surre til de er møre. Dryss over salt og pepper. Visp sammen egg og vann og hell over grønnsakene. Legg eventuelt over et lokk, og la eggpannen stivne ved svak varme. Grønnsakspannen kan gjerne varieres med litt pølsebiter eller andre kjøttrester i tillegg til grønnsakene.

– Beregnet pris pr. person: Kr. 8,-
65 kcal. pr 100 g og 213 kcal pr. porsjon.

Restekjøttet etter nyttårskalkunen kan du bruke i en superrask, kinainspirert middagsrett:

Stekt ris med kalkun

 

(3 porsjoner) 2 dl kalkunkjøtt i strimler 3-4 dl ferdig kokt (rester) eller 2 dl hurtig-ris 2 dl frossen grønnsakblanding litt smør til steking 3 egg

Ha strimlet kalkunkjøtt i en varm stekepanne og fres det i litt smør eller olje til det er gjennomvarmt. Tilsett ferdig kokt ris og frosne grønnsaker. La alt bli godt varmt. Skru ned platen og tilsett sammenpiskede egg. Vend eggene inn i risen og server retten med soyasaus, brød og smør.

– Beregnet pris pr. person: Kr. 8-10,-
123 kcal. pr 100 g og 450 kcal pr. porsjon.

De siste restene etter juletorsken kan forvandles til en god, gammeldags…

Fiskegrateng

    

(4 personer) 100 g makaroni 500 g kokt, renset fisk strøkavring

Hvit saus:

4 dl melk 2 ss hvetemel ca. 1/2 ts salt 1/2 ts støtt muskatblomme 3 egg

Kok makaroni etter anvisning på pakken og sil vekk vannet. Snarkokt makaroni kan drysses rett i sausen. Rør ut mel i kald melk og kok opp under omrøring. Ha i salt og krydder. Avkjøl sausen litt før du tilsetter sammenvispede egg. Rør inn makaroni og fiskebiter og hell blandingen i en smurt ildfast form. Dryss strøkavring over gratengen og stek på nederste rille i stekeovnen ved 175-200 °C i ca. 40 minutter.

Server med kokte eller rårevne gulrøtter og kokte poteter. Litt lettrømme over potetene smaker godt, og gir færre kalorier enn smeltet smør. Mange av oss tenker jo litt på kaloriene nå rett etter jul.

– Beregnet pris pr. person: Kr. 6,-
Kcal. pr 100 g: 88 og 535 kcal pr. porsjon.

Har du rester av røket laks er det fort gjort å lage en deilig omelett!

Røkelaks-omelett

(pr. porsjon) ca. 5 cm purre 25 g røket laks 2 egg 2 ss vann 1/2 ts salt et dryss pepper

Finsnitt purren og skjær laksen i terninger eller strimler. Surr det i smør i en liten stekepanne til purren er mør og laksen er nesten hvit. Ta det ut av pannen. Pisk sammen egg, vann, salt og litt pepper. Ha litt smør i pannen og hell i eggblandingen. Skyv stivnet røre over til motsatt side i pannen til eggene nesten har stivnet. Dryss over laks og purre på den ene halvparten av omeletten og brett den andre over. Hvelv omeletten over på en tallerken.

– Beregnet pris pr. person: Kr. 10,-
122 kcal. pr 100 g og 229 kcal pr. porsjon.

Kjent fra Grete Roede-kursene er denne eggpannen med brokkoli.

Brokkoletti

(3 porsjoner) 6 egg 6 ss vann 1 ts salt et dryss pepper 1 pk. frossen brokkoli eller grønnsaksrester ca. 100 g halvfet ost (H 30)

Pisk sammen egg, vann, salt og litt pepper. Hell røren i middels varm panne. Smøret skal smelte uten å bli brunt. Når eggmassen har stivnet noe, legges ferdig kokt brokkoli på. Dryss revet ost på toppen. La eggpannen stivne under lokk ved svak varme.

– Beregnet pris pr. person: Kr. 10,-
97 kcal. pr 100 g og 282 kcal pr. porsjon.

Både fiskeboller og egg er billige råvarer. En eggpanne med fiskeboller er derfor idéell januarmat for magre lommebøker.

Fiskebollepanne

(3 porsjoner) 1/2 boks fiskeboller 1 ts karri 6 egg 6 ss vann 1 ts salt 1/4 ts pepper

Stek fiskeboller med karri i smør til bollene er gjennomvarme. Visp sammen egg, vann, salt og pepper og hell det i pannen. La det stå ved svak varme, gjerne med lokk over, til eggeblandingen har stivnet.

– Beregnet pris pr. person: Kr. 6,-
93 kcal. pr 100 g og 233 kcal pr. porsjon.

Rester av alle slag kan møtes i en…

Pytt i panne med speilegg

Rester av kjøtt, pølser, bacon og kokte poteter brunes i en stekepanne. Serveres med speilegg, brød og litt grønt.

Pris og kalorier varierer med hvilke matvarer som benyttes.