Lurer du på hvor mye du forbrenner ved ulike aktiviteter? Her får du vår liste!












 
Energiforbruk, i kilokalorier forbrukt per time
Kaloriforbruket er anslagsvis beregnet hos en person som veier rundt 70 kilo (kroppsvekten, og da kilo muskelmasse, er svært innvirkende på kaloribehovet hos den enkelte). Tallene om kaloriforbrenning er kun ment som en pekepinn.

Daglige og vanlige aktiviteter (kcal/time):


  • Gange, rolig: 215
  • Gå ned trapper: 414
  • Gå opp trapper: 1079
  • Hus- og hagearbeid 252
  • Kle seg/vaske seg 192
  • Klippe gress, manuelt 281
  • Lage mat/re opp senger 236
  • Luke ugress 362
  • Måke snø 481
  • Sitte og snakke/skrive 111
  • Sove/sitte og lese/se på tv 74
  • Stå oppreist 89
  • Sykling, rolig 310
  • Tørke støv 163
  • Vaske gulv 281
  • Vaske vinduer 259
Treningsaktiviteter/sport (kcal/time):

  • Aerobics, hard: 814
  • Alpint: 591
  • Badminton/volleyball: 318
  • Bordtennis: 236
  • Dansing, høyt tempo: 355
  • Dansing, moderat tempo: 259
  • Fotball: 510
  • Gange, rask: 384
  • Golf: 244
  • Håndball, squash: 466
  • Jogging: 666
  • Langrenn: 405
  • Løping, moderat: 872
  • Løping, rask: 1213
  • Ridning: 414
  • Skøyteløp: 273
  • Svømming, rask: 296
  • Sykling, rask: 658
  • Vannski: 444
Arbeid, fysiske yrkesaktiviteter (kcal/time):

  • Arbeid ved samlebånd: 148
  • Bilreparering: 259
  • Graving og hakking: 414
  • Gruvearbeid: 584
  • Landbruksarbeid: 236
  • Lett kontorarbeid: 185
  • Maling av hus: 215
  • Murerarbeid: 207
  • Skrive på datamaskin, raskt: 141
  • Slepe tømmer: 1168
  • Vedhugst: 444










Hovedregelen er at jo tyngre du er, jo flere kalorier forbrenner du. Vær klar over at man tenker da på tyngde i form av muskelmasse. Muskelmassen er det som i kroppen primært brenner kaloriene. Dersom du spaserer/går fort, og skal forbruke to hundre kalorier, er du nødt til å gå i 35 minutter, dersom du veier 60 kilo. Er du 75 kilo holder det med tretti minutter, mens en person på 90 kilo er nødt til å gå i 25 minutter.

Men antall kalorier som forbrukes varierer også med type kroppsbygging. En annen faktor som er helt avgjørende, er hvilken innsats man bruker, dvs. hvor hardt man utfører aktivitetene. I bakker stiger forbrenningen. I en bakke med stigning på 10 prosent, er forbrenningen 40 prosent større enn på flat mark.

Så mange kalorier bruker de forskjellige individgrupper daglig, cirka:
Person i alderen 19-30 år. Kvinne: 2200 kalorier, mann: 2800 kalorier.
Person i alderen 31-60 år: Kvinne: 2150 kalorier, mann: 2700 kalorier.
Person i alderen 61-75 år Kvinne: 2000 kalorier, mann: 2450 kalorier.

Tallene forutsetter et middels aktivitetsnivå, og er anslått på bakgrunn av den fysiske aktivitet som dagens nordmenn er i.