Du kan forme kroppen din muskuløs og slank. Og du kan ha det gøy på veien dit. Tenk trivsel, glede og framgang! Her følger oppskriften på hvordan du raskest mulig kan bygge din kropp.











HA EN PLAN – OG STØTTE DET ER BRA:
Planlegging og støtte kan bety mye. begge
er med på å sikre deg et sikkert og best mulig
resultat.
Du kan forme kroppen din muskuløs og slank. Og du kan ha det gøy på veien dit. Tenk trivsel, glede og framgang! Her følger oppskriften på hvordan du raskest mulig kan bygge din kropp.


1. Bestem deg.
Det første skrittet for enhver ønsket forandring, er at du bestemmer deg for å gjøre det som skal til for å oppnå dette. Så fort du har bestemt deg, gå til punkt 2.

Mer muskler, mindre kroppsfett.
Er du overvektig kan det være at du ønsker å redusere fettvekten din først. Da er det slanking som gjelder. Er du ikke overvektig, men tynn, da er det styrketrening som bør være førstevalget ditt. Den slanke, muskuløse kroppen kommer som et resultat av slanking og styrketrening. Men for all del, ikke prøv å gjøre begge deler samtidig. Styrketrening krever nemlig kalorimessig overskudd for at muskelmassen skal kunne øke. Slanking krever kalorimessig underskudd for at fettvekten skal synke.

2. Planlegg veien til målene dine.
Det er viktig at du planlegger det du skal gjøre. Da blir det enklere å holde seg til opplegget, gjøre tingene riktig og se at det bærer avgårde i riktig retning. Både trening og slanking bør planlegges nøye. Mange gjør dette feil og ender opp med dårlige eller ingen resultater i det hele tatt. En skulle kanskje tro at trening og slanking var enkelt, men det er det absolutt ikke! Du må ta hensyn til og forstå treningsprogrammets innhold av øvelser, sett, reps, antall økter per muskelgruppe innenfor et gitt tidsrom, styring av innsats og hvordan du skal tolke kroppens svar. Slankeprogrammet må beregne hvor mye og hva du spiser, og hvordan du skal spise utover i slankingens progresjon. Riktig sammensatt vil programmene være den delen av ditt opplegg som vil være viktigst og mest avgjørende for hvilke resultater du oppnår, og hvor lang tid du vil bruke på å nå dem.











SAKTE MEN SIKKERT GÅR DET RAKA VEGEN
Du kan maks. gjøre unna en kilo
underhudsfett per uke, så ta det med ro
og gi deg tid.
3. Overhold planen!
Programmene, planen og evt. trening- og slankedagboken vil bety enormt mye for at du fortsetter å følge opplegget ditt inntil drømmekroppen er din. Likevel er det verdt å merke seg at det også er viktig å fokusere på psykiske faktorer, slik som motivasjon, inspirasjon, vilje og disiplin. Du trenger dem alle. Og ofte må de jobbes bevisst med, for at de skal vedvare.

Finn inspirasjon og bli motivert. Blader, bøker, filmer, plakater, internett, treningskamerater osv. Kildene til inspirasjon er mange og du finner dem over alt! Et godt miljø med samme interesser som deg vil være veldig bra, og gjennom framgang og morsom konkurranse vil du finne motivasjon i tonnevis! Når du øker motivasjonen, går treningen/slankingen som en drøm.

4. La tiden arbeide
Husk at det tar tid før du er i mål. Kroppen må ha tid for å kunne gjennomføre forandringene. Det er snakk om en gradvis prosess. Derfor er det viktig at du tenker trivsel og glede. Du får ikke hastverk på veien fram når det er kjempegøy å gå den!

Det tar ikke allverdens lang tid. 52 kilo rent fett kan slankes bort på bare ett år. Du kan gå fra å være i elendig form til god form på omtrent samme tid. Er du vant til fysisk arbeid, er veien enda kortere. Kanskje ligger det bare uker og måneder mellom deg og din drømmekropp. Dagen i dag er din. Grip den.