Med «smartere mat» er du på riktig spor

؅ holde en bra form er en balansegang mellom å spise godt, uten at det blir overdrevet.



En bra grunnregel er å helt enkelt aldri putte inn saker i kjøleskapet som din kropp ikke behøver. Men la alltid en eller to dager i måneden bli Sosiale dager», da du unner deg hva som helst, i gode venners selskap. Du kommer aldri til å oppleves som trøtt og kjedelig.

؅ holde en diett dreier seg om å spise «smart mat». Dette betyr at du må få i deg tilstrekkelig med karbohydrater og protein, uten unødvendig fett, for å orke å trene og kunne legge på deg muskler, uten å legge på deg unødvendig fett. Det er fullt mulig å gå ned i vekt og samtidig føle seg vel, for ikke å si bedre! Men det krever planlegging og en vel definert målsetning.

Tro ikke på en masse «spesialknep» du hører og leser om. For det finnes ingen hemmeligheter.

Det er du selv som er ansvarlig for resultatet. Det dreier seg helt enkelt om å gjøre om dine kostvaner helt fra grunnen. Den bitre sannheten er at du må underkaste deg en total omvelting av dine nåværende kostvaner, for å få et bra resultat Men du kommer snart til å oppdage at ‘Vet gode» i livet faktisk ikke er så enormt godt. Med senere» og sunnere kostvaner, så kommer du å mene at unyttig mat er ekkelt! I så fall har du nådd målet: å spise hva din kropp behøver. Ikke hva reklame har lurt din hjerne til å tro at du vil ha.

ؘverst på listen over nyanskaffelser er en elektronisk matvekt, for å vite hvor mye du spiser av alt mulig. Du bør også skaffe deg en komplett kaloritabell. Dessuten må du utruste deg med tålmodighet og viten om at det tar tid å gå ned i vekt.

Med din «smartere mat» er du på riktig spor. Nå behøver du bare å følge visse retningslinjer: La oss si at du veier 70 kilo og vil gå ned i fettmengde, men ikke tape muskler. Da bør du ligge på et kalori inntak på ca 3000 Kcal over ca to til fire måneder. Totalinntaket av kalorier per dag bør ligge rundt ca 2300 – 3300 Kcal. Hvis du er kvinne eller veier forholdsvis mindre, kan du minske det daglige inntaket med ca 500 kcal.

Hvis du veier ca 90 kilo, så kan du øke kalori inntaket med ca 1000 Kcal. Hvis du de første to månedene eksakt holder deg til denne plan, og trener skikkelig, kommer du til å se resultater.
Etter de første «tøffe» månedene er det hensiktsmessig at du justerer din kost. Hvis du har nådd den vekt du vil holde må du også øke kaloriinntaket noe.