Smoothies som er laget på yoghurt og frukt/bær er et svært godt alternativ til et raskt måltid etter trening.

Smoothies som er laget på yoghurt og frukt/bær er et svært godt alternativ til et raskt måltid etter trening. Det smaker godt og gir kroppen næringsstoffer den trenger etter en treningsøkt.

Smoothie er også et sunt og godt mellommåltid.

Fysisk aktivitet hvor både hjertet og musklene har jobbet hardt tapper kroppen for næringsstoffer. Det er spesielt væske, karbohydrat i glykogenlagrene og protein i muskelcellene som tappes.

Karbohydrat og protein første halvtimen

For deg som trener mye er det viktig å få i seg mat og væske som inneholder karbohydrat og protein i løpet av den første halvtimen etter avsluttet økt. Nærmere spesifisert skal du erstatte væsketapet med 150 prosent. Du før få ideg 1 gram karbohydrat og 0,25 gram protein per kg kroppsvekt. Smoothies er veldig godt egnet fordi det nettopp gir mye væske, protein fra yoghurt og karbohydrater fra frukt og bær. Smoothies gir også mye antioksidanter fordi det er laget på frukt og bær.

Alle gode ting er tre

Du restituerer deg raskere og bedre etter en treningsøkt hvis du får i seg karbohydrater, protein og væske relativt raskt etter at treningsøkten er avsluttet. Effekten av dette er:

– Karbohydratlagrene i musklene fylles opp igjen slik at du får mer energi til neste treningsøkt

– Proteinene blir lagret i musklene slik at muskelvevet repareres igjen

– Væskeinntak fører til bedre sirkulasjon og transport av næringsstoffer og avfallsstoffer til og fra musklene

Godt mellommåltid

Et lite restitusjonsmåltid er ikke bare aktuelt for den som trener mye. Det er også nyttig etter rolig fysisk aktivitet, enten det er en tur i skogen eller en sykkeltur. Du henter deg raskere inn igjen og får mer energi senere på dagen når du får i deg væske og næringsstoffer etter aktivitet. Smoothies er ikke bare det perfekte restitusjonsmåltidet, det er også et godt mellommåltid. Bytt for eksempel ut iskremen med en god og kjølende smoothie om sommeren! En smoothie om dagen kan hjelpe deg til å oppnå anbefalingen om å få i deg fem om dagen.

Lag din egen smoothie

1 dl yoghurt
1 dl Biola
2 dl frosne bær
1/2 banan

Bland alt i en blender eller hurtigmikser og server straks, gjerne med sugerør.

Ref: www.melk.no