Disse matvarene er et «must» hvis du ønsker å forbrenne fett,

Under forutsetning av at du har en velbalansert diett med nok proteiner og nok, men ikke for mye, karbohydrater, vil disse matvarene hjelpe deg å bli av med unødvendig fett, og få deg til å føle deg mer energisk og motivert utover dagen.

Matvarene listet opp her vil hjelpe deg å forbrenne mer fett
av den grunn at:

  • De hjelper kroppen til å bruke fett som energikilde.
  • Øker insulinfølsomheten i cellene og gjør kroppen mer
    mottaklig og effektiv for karbohydrater.
  • Bedrer kroppens egen detox-funksjon, som i sin tur
    eliminerer overflødige slaggprodukter som senker
    forbrenningen.
  • Bedrer muskeloppbygging etter trening samt at maten
    gir deg en høyere hvileforbrenning da det kreves en del
    av kroppen for å bryte det ned.
  • Bedrer din hormonelle respons fra maten du spiser.
    Effekten er at insulinet ditt blir mer stabilt, lavere kortisol-
    mengde i kroppen, høyere leptinverdier som reduserer
    sultfølelse.

BØNNER

Tenn opp i kroppens fettforbrennings ovn med bønner. De vil holde deg mett, og er høy i resistent stivelse, noe som betyr at halvparten av kaloriene fortært ikke kan bli absorbert. De reduserer blodsukkeret, og skaper fettsyren butyrat, som kan brenne fett raskere. Studier viser at butyrat forbedrer mitokondriefunksjonen i cellene, som fører til en reduksjon i fett. Hvis du er bekymret for gass i tarmene, frykt ikke. Jo flere bønner du spiser, jo mer vil
kroppen bygge opp de gode bakteriene du trenger for å fordøye dem. Du kan nyte bønner i en burger Patty, i chili eller som en dip.

PINJEKJERNER

Bare ett shot glass fullt av pinjekjerner hver dag kan bidra til å undertrykke sult. Pinjekjerner inneholder pinolenic syre, naturlig forekommende fett som stimulerer cholecystokinin (CCK) og glukagon-lignende peptid (GLP-1), begge kraftige hormoner som varsler hjernen om at magen er full. I en studie rapporterte kvinner som spiste pinolenic syre et nedsatt ønske om å spise og også reduserte matinntaket med 36%. Disse små nøtter inneholder også det høyeste proteininnholdet av alle nøtter, så de er en super «to-for-en avtale»!

FENNIKEL TE

Ta knekken på morgen sulten ved å drikke fenikkel te før sengetid.
ennikel er kjent for sin rensing, oppklarende smak som hjelper å nullstille smaksløker og redusere sug. Det øker også fordøyelsen, tilrettelegging absorpsjon av næringsstoffer, og reduserer fettlagring i kroppen. Du kan finne fennikel te på helsekostbutikker eller på nettet.

CRIMINI SOPP

Disse mini-Portabello soppene har en deilig kjøttfull smak. Å blande criminisopp med kvernet kalkun, er en flott måte å kutte halvparten av fettet uten å miste smak. Denne høyfiber sopp blandingen fungerer godt for alle kjøtt-baserte retter, som taco, kjøttsaus, hamburgere, pizzafyll og mer….*Det er snart mye billig kalkun i butikkene!! 🙂

EPLER

Epler er den perfekte før-middags-snaksen. Oppløselige fiber i epler, de heter pektin, reduserer mengden av sukker og kalorier som blir
absorbert i blodet etter et måltid. Det er gode nyheter for folk som ønsker å forebygge type 2 diabetes, men det gjør også epler til en av de beste snaksen for slankere. Eple-pektin hindrer toppene i blod sukker som fører til økt fettlagring. Det vil hjelpe deg å unngå blodsukker fall som gir deg økt sug etter mer mat og kan holde deg mett i opptil to timer.

AVOCADO mfl.

Slank magen ved å fylle handlekurven din med enumettet fett. Finnes i nøtter, olivenolje og frø, er sunne kilder til energi for å holde deg gående hele dagen lang. Andre fett brennere inkluderer avokado, grønt te og hele korn.

BRINGEBÆR KETONER

Bringebær ketoner er den primære aroma sammensetningen av røde bringebær. Denne forbindelse regulerer adiponectin, et protein som brukes av kroppen for å regulere forbrenningen. Bringebær ketoner får fettet i cellene dine til å brytes opp mer effektivt, hjelper kroppen å forbrenne fett raskere. Anbefalt dose er 100 mg
per dag. For å få samme utbytte av hele frukten, vil du være nødt til å konsumere 42 kilo bringebær.

CHILLI KRYDDER

Capsaicin, stoffet som gir dette sterke krydder sin sting, demper også appetitten mens du spiser. Ikke bare det, det øker kroppstemperaturen din, noe som kan øke stoffskiftet. Legg litt chili saus til din neste omelett eller kyllingfilet og se selv.

EDDIK

Eddik vil bremse opptaket av karbohydrater og hindrer plutselige endringer i blodsukkeret. Den bremser også passasjen av mat gjennom magen og holder deg mettere lenger. Legg til litt krydder til pasta eller poteter med soltørket tomat vinaigrette.

KANEL (LES MER OM KANEL)

Denne deilige krydder bremser passasjen av mat gjennom magen.
Det senker også blodsukkernivået ved å stimulere glukosemetabolismen.

Tips: gni din kylling/kalkunfilet med litt olivenolje og krydre med chillipulver,kanel og svart pepper (evt. litt salt). Stek i ovnen på 210 grader, til steken ellerfileetene når 65 grader i midten.
Du kan også strø kanel på dine havregryn, i gryteretter eller i kaffe…..ja, kanel går til ALT 😉 i hvert fall til mer enn de fleste har prøvd.

CHIAFRØ

Chiafrø er super høy på fiber – som, i tillegg til å mette deg, har
kolesterolsenkende egenskaper og hindrer absorpsjon av fett.
For en væskegivende stoffskifte-økende drikke, prøv en Chiafrø
cocktail. Tilsett Chia frø, en skive sitron og en dæsj agave til
destillert vann.

GRØNN TE (LES MER OM GRØNN TE)

Bøtt nedpå med grønt te for å føle deg mett mellom måltidene. Sjokkfult av en phytonutrient kalt EGCG (epigallocatechin gallate), grønn te øker hormonet som har ansvar for å gjøre at du føler deg mett. Å drikke grønn te daglig har langsiktige fordeler også. Det kan bidra til å forhindre lagring av overflødig fett, forbedre appetitt-regulere hormoner og endre hvordan kroppen håndterer sug
og fordøyer mat. «Jeg vet at Jeg skal lære meg til å like grønt te, for disse fordelene ønsker jeg.»

GRESSKARFRØ

Høy i omega-3-fettsyrer, har disse frø vist seg å redusere kroppens evne til å lagre fett. De er også høye på protein og magnesium som hjelper dempe suget og styrke musklene. Prøv å spise 2 dl frø et par ganger i uken enten ved å riste dem eller strø dem på måltider.
*I tilegg har gresskarfrø andre helsefordeler:
Nordamerikanske indianere brukte blant annet gresskarfrø til behandling av sengevæting, for å styrke urinutsondringen og mot innvollsorm. I mange asiatiske og sydeuropeiske land spiser mennene gresskarfrø for å motvirke prostatabesvær.

RØDE LINSER

Proteinrik og spekket med fiber, vil disse linser hjelper deg å holde deg mett lenger. 2,5 dl gir omtrent tre fjerdedeler av den daglige anbefaling av fiber.

VANNMELON

En fersk studie viste at kvinner som spiste vann-rike matvarer gikk ned 33% mer i vekt de første seks månedene enn kvinner på en lav-fett diett. Vannmelon inneholder også vitamin A og C, samt «mor til alle antioksidanter,» glutation, som er kjent for å bidra til å styrke immunforsvaret.

Som du ser, finnes det mye man kan inkludere i kosten sin, som i det lange løp kan gi store helsegevinster. Jeg ser at jeg allerede gjør mange av disse tingene, men oppdager også flere ting jeg kan tilføre, som f.eks. å drikke mer grønt te.

Jeg ser også at når jeg inkluderer epler og bringebær i dietten min, så fungerer magen bra, og jeg slipper fettet lettere. 🙂
Gresskarfrø er godt, og jeg anbefaler alle om å tenke på helsen sin mens de har den, ikke vent til du har mistet den. Tenk forebyggende!!