Hvis du er på diett, bruker du kanskje overdreven tid på å tenke mat.

/artikkel/kosthold/usunn-mat2010-3.jpg

Hvis du er på diett, bruker du kanskje overdreven tid på å tenke mat.

For eksempel hvilken mat du burde spise, hva du ikke kan spise, hva slags mat du ikke har spist på evig tid, du tenker på din favorittmat og de mest delikate hamburgerne som du lukter i gatene. ؅ redusere hungeren og tiden du bruker på å tenke på mat kan gjøre kostholdet enklere og hjelpe deg med å konsentrere deg om viktigere fasetter av livet.

Spis regelmessige måltider og mellommåltider.

/artikkel/kosthold/Tygg deg ned i vekt1.jpg

Hungeren kommer vanligvis når du er sulten, så ved å holde magen forholdsvis mett vil du kunne bidra til å holde sulten i sjakk. Det er viktig å spise regelmessige måltider, ha sunne mellommåltider i veska, kofferten, skrivebordsskuffen eller i bilen. Når du føler trang til å spise igjen eller bare ikke klarer å slutte å tenke på mat, så har du hvertfall et sunt alternativ til disposisjon. 

Alle har ulike triggere som bringer mat til tankene. Enten det er å gå forbi smultringer på kjøpesenter eller være på kino hvor du får lyst på popcorn, så er det viktig å gjenkjenne og huske det som utløser det at du tenker på mat. Slik kan du unngå det. Hold deg vekke fra situasjoner som får deg til å tenke på mat. Ikke gå eller kjør forbi din favoritt fast-food restaurant og gå ikke ned godteri midtgangen på supermarkedet. Må du gå forbi, så la øynene fokusere på noe helt annet i butikken. Blokker det du ikke kan spise. 
 
Tygg tyggis.

Hvis munnen er aktivt engasjert i å tygge en skokk med sukkerfri tyggegummi, vil det være mindre sannsynlig at du tenker på salt eller sukkerholdig snacks. Tyggegummi kan også skille ut serotonin, som kan hjelpe med konsentrasjonen din. Det betyr at du kan jobbe med det viktige prosjektet på jobben din, i stedet for å lure på hva som står i matautomaten. Ha en pakke tyggegummi i lommen når du begynner å tenke på visse matvarer.
 

/artikkel/kosthold/sult1.jpg

Det er ikke dommedag om du skulle sprekke, så lenge du ikke går over bord. Tillat deg selv å smake på favorittmaten du elsker. Det kan faktisk hjelpe deg til å tenke mindre på det. Bare kontroller porsjonene og vær smart. Tenk nøye over hvor ofte du spiser «ulovlig» mat. Hvis du er ute og spiser pizza, så hold deg til et stykke i stedet for å spise halvparten av hele, for eksempel.

Lykke til!

Kilde: Livestrong.com