Velg magert, sunt og variert i butikken. Da holder du deg lettere motivert i en slankeprosess og unngår unødvendige fristelser.

Velg de sunneste alternativene i butikken.








Pålegg


Kjøttpålegg med maks 10 % fett (Hamburgerrygg,kokt skinke, kalkun, kylling, roastbiff,


Fiskepålegg og skalldyr: røkt eller gravet laks eller makrell, makrell i tomat, havbris med laks eller tunfisk, sild, sardiner, reker, krabbe, crabstics (hvis majones; et tynt lag lettmajones)


Leverpostei. Velg en variant med sunt fett


Egg


Mager ost : lett gulost, lett Jarlsberg, Sans 5 % fett, Synnøve Finden vellagret 10 % fett, alle smøreoster, lett nøkkelost, cottage cheese.


Majonessalater med maks 10 % fett

 








 


Middag :


Karbonadeig


Kalkun


Kylling ( filet , pølser eller bryst )


Fisk (fet og mager, fersk eller frossen


Poteter, ris eller pasta (naturris og fullkornspasta


Sjysaus, tomatsaus og asiatiske sauser


Les også vår artikkel om kokebøker for inspirasjon til å lage sunne middagsretter med disse ingrediensene

 








 


Grønnsaker og frukt


Frossen frukt. Vær kreativ, lag eget syltetøy og smoothie


Bønner, linser og kikerter


Juice (velg gjerne lavsyre variant for å skåne tennene)


Ha alltid gulerøtter, epler og andre frukter og grønnsaker som er lette og forsyne seg av tilgjengelig.


www.frukt.no har mange gode tips til oppbevaring av de ulike sortene.

 


 








Meieriprodukter


Melk: Skummet, ekstralett eller lett, søt eller sur.


Cottage Cheese


Kesam


Yoghurt (mager)

 


 Kilde : www.melk.no


 I vårt forum kan du foreslå dine tips til en slank handleliste