Lei av den samme lunsjen hver dag? Matpakken kan være mer enn den tradisjonelle brødskiven.

Når man skal holde et kosthold som gir godt humør , gode næringsstoffer og stabil vekt føles dette ofte som en utfordring i en hektisk hverdag.


Nøkkelen til suksess er planlegging.


 







   


Salat – en sikker vinner


Man har mange valg med en salat.


En grønnsalat med innslag av pinjekjerner eller cashewnøtter med en dressing av olivenolje og urter på toppen. Hva med hvitt kjøtt , pasta eller reker? Eller kanskje med kesam, cottage cheese eller litt feta ost for innslag av litt ekstra proteiner


Med salat kan man kombinere ingredienser som dekker alle næringsstoffgruppene. Her gjelder det rett og slett bare å tenke kreativt


Bruk middagsrester


Man kan blande mye i en fristende omelett eller eggerøre. Har du tilgang på mikroovn på arbeidsplassen, kan du variere med varm lunsj: supper, gryteretter, fiskekaker etc som kan varmes opp og spises sammen med litt brød. Tortillawraps kan være både godt og saftig med kjøtt fra middagen i forveien, grønnsaker og kesam, youghurt eller cottage cheese dressing


Tenk fargerikt og magert!


Selvom du alikevel velger den tradisjonsrike brødskiven bør den ikke være kjedelig. Sett farge på maten!!







  Salat, spirer, tomat, agurk, paprika og reddiker gjør seg sammen med brødskiven og gjør den mer delikat og innbydende. Velg magre kjøttvarianter og grov bakst. Ta også med frukt, grønnsaker og usaltede nøtter i egen boks slik at du har noe og spise mellom måltidene.

Grønnsaker som gulerot,slangagurk, kålrot og blomkål kan kuttes opp og spises med en youghurt naturell dip eller en kesamdip. Dip kan taes med i egen seperat beholder og grønnsakene kan pakkes inn i aluminiumsfolie


Grønnsaker som gulerot,slangagurk, kålrot og blomkål kan kuttes opp og spises med en youghurt naturell dip eller en kesamdip. Dip kan taes med i egen seperat beholder og grønnsakene kan pakkes inn i aluminiumsfolie.


Unngå pålegg med mye mettet fett, som fet ost og salami. Varier heller med avocado, oliven, nøtter, peanøttsmør og olje. Vær bare oppmerksom på at de inneholder mye kalorier, så alt med måte. Men disse matvarene gir verdifulle fettsyrer med umettet fett som er bra for kroppen.


Har man laget ferske frukt-juicer og hjemmelagde smoothies kan man ta disse med på termos.



Det er viktig at man har tilgang på nok mat igjennom dagen slik at konsentrasjonen er på topp og at man ikke blir fristet til å ty til usunne måltider underveis.


 


Diskuter matpakketips i vårt forum!