Fullt navn: Eirik Kaaby
Alder: 22år
Idrett/treningsaktivitet: Kroppsbygging
Bosted: Tromsø
Arbeide: Butikkmedarbeider og dørvakt
Høyde: 176 cm
Vekt: 77,5kg i Stavanger Open og NM. Off-sesson 87-90kg
Sivilstatus: Samboer med Kristine Reiersen

Hvordan fikk du interessen for kroppsbygging?
Jeg har vært veldig fasinert av kroppsbyggere siden jeg var liten gutt. Når jeg var 9-10 år gammel husker jeg at jeg ønsket og få en sånn kropp Arnold hadde. Jeg kommer jo egentlig fra Lakselv i finnmark, der oppe er det et FANTASTISK fitness miljø. Det var Edmund johannsen, som også er fra Lakselv som først fikk meg inn på tanken til å prøve meg i fitness. Jeg flyttet til Tromsø som 18åring og fikk da veldig mye inspirasjon av Thomas Stellander som har hjulpet meg med alle diettene mine.

Når begynte du å trene? Hvor lenge har du holdt på?
Jeg begynnte hjemme i kjellern som 16åring, men ble ikke sikkelig seriøs med trening og kosthold før jeg flyttet til Tromsø, så det blir vel ca 4år med konkuranssen rettet trening.

Er du fornøyd med framgangen din, og har du økt jevnt og trutt oppover, eller har det gått i perioder og etapper?
Jeg hadde en voldsom framgang det første året med trening, gikk opp fra 66kg som 18åring til 90kg på bare 4 månder, jeg ble jo selvfølgelig litt feit, for jeg “bulka” skikkelig, men jeg la på meg bra med muskler også. Jeg har egentlig hatt jevn og bra framgang helt siden begynnelsen. De to siste årene har jeg trent jevnt og trutt hele tiden og vært mer litt mer seriøs med kost og trening en de to første årene og nå under NM Veide jeg inn på ca 13kg mer en forige konkurranse for 2år siden i tilleg var jeg i bedre form i år, så jeg må si meg veldig fornød med det 🙂 Jeg tror kontiunitet er nøkkelen for å nå dine mål i denne sporten.

Hadde du noe treningsgrunnlag før du begynte å trene for å øke muskelmassen? Hva hadde du å bygge på når du begynte?
Jeg har som de aller fleste spillt fotball. Jeg gikk litt på ski også på ungdomskolen, men sluttet med fotballen og ski gåingen da jeg var 15år og begynnte å trene litt vekter hjemme i kjellerne.

Hvordan trener du? Treningsmengde, og hvor hardt trener du?
Jeg gir alt på trening. Føler jeg meg slapp en dag drar jeg ikke på trening, utsetter det heller til dagen etter og forsyver treningsuka med en dag, prøver og lytte til kroppen så mye som mulig. jeg varerer mellom 4 og 5 splitt. Nå kjører jeg 4 splitt
Dag1: Forside lår og legger
Dag2: Bryst og triceps
Dag3: Rygg,biceps og mage
Dag4: Bakside ben og skuldre
Dag5: Forside lår og bryst/bakside ben og rygg
og tar en ekstra dag der jeg kjører prioriterte muskelgrupper, ene uka kjører jeg bryst og framside lår uka etter tar jeg en eksta dag med rygg og bakside lår. Uka der jeg trener en ekstra dag med rygg og bakside lår trener jeg de bare de to muskelgrupene først i uka istede for forside lår og bryst. Holder meg mest til basisøvelser og frie vekter, da jeg føler det fungerer best for meg. Jeg variere og antall sett og reps etter dagsformen, men jeg ligger mellom 6 til 20 reps på vært sett, og kjører 2-3 sett pr øvelse. varierer mellom 3-5 øvelser på muskle gruppe. Personlig liker jeg ikke å kjøre for tungt, føler da at jeg ikke får skikkelig kontakt med muskelsen jeg trener. For meg fungerer det bedre og ta litt flere reps. og heller utføre dem strickt. Jeg trener og veldig intensivt har aldri økter over en time.



Har treningen din endret seg mye siden du begynte og fram til nå? Hva går evt. disse endringene ut på, og hva vet du evt. i dag om treningen som du ikke visste i begynnelsen, noen tips til våre lesere?

Treningen min har forandret seg totalt siden jeg begynte å trene. jeg har gjort de vanligste nybegynner feilen med å trene alt for tungt og ha alt forlenge pause mellom settene. Nå bryr jeg meg ikke om hvor mye vekter jeg har på stanga, eller om han vedsiden av meg kjører tyngere biceps curl en meg, selv om ha er 20kg lettere enn det jeg er. Nå starter jeg alltid en økt med å tøye musklene jeg skal trene, føler da at jeg får mye bedre kontakt med muskelen under treningen, samtidig som jeg føler jeg får bedre “flex” og kutt i musklene. jeg Tror mange er alt for sløv med å tøye og undervuderer effekten av det. Før kjørte jeg etter et fast program og følgte det ganske så slavisk, nå trener jeg tungt hvis jeg føler meg “sterk” og hvis jeg er litt uopplagt trener jeg heller med litt lettere vekter og kjører flere reps. Jeg varierer og på øvelsene for og ikke la kroppen venne seg til et fast program. Mine beste tips til nybegynnere må være; lytt til hva kroppen din sier, tren intensivt, ikke tren for tungt, tøy og varier treningene!

Har du hatt mye overtrening i løpet av treningskarrieren din? Er dette noe du fokuserer på, hvordan musklene føles på trening? Noen tanker omkring trening og overtrening, når der det nok? Hva bør man passe på?
Jeg har kun vært overtrent en gang, det var under oppkjøringen til Oslo Open 2002, jeg mistet utrolig mye muskler under den dietten, og lærte tilsvarende mye. Etter den dietten har jeg vært mye flinker til og tolke signalene til kroppen min og lytte til hva de sier. For eks, hvis jeg trente ryggen på mandag og mandagen etter er jeg fortsatt stiv og støl så trener jeg ikke ryggen igjen, da tar jeg heller og tar meg en fri dag, eller trener noe annen som føles mer rett.

Hvilke egenskaper bør man ha, eller prøve å utvikle for å lykkes i en idrett som din? Er det en spesiell type mennesker som kan nå toppen, eller ligger slike ting innenfor vanlige folks rekkevidde? Hvor mye må man gi avkall på?
De viktigste egenskapene du må ha for å lykkes innen kroppsbygging og fitness er at du må være målbevist og ha masse selvdisiplin. Jeg tror ikke folk generelt vet hvor mye det “koster” og gå på en diett i 12 uker. Hvor mye trening, matlaging og timer med kardio som ligger bak før du får en skikkelig deff og er klar til og gå opp på scenen. Det er nok en litt spesiell type mennesker som er kroppsbyggere/fitness utøvere. For det første, du kan vinne mange konkurranser uten å tjene så mye som en krone på det. Det er ingen penger å tjene på å være kroppsbygger i norge. Du får ingen annerkjenelse fra folk som ikke vet hva kroppsbygging handler om. Den vanlige mann i gata tror det bare er å stappe i seg en haug av tabbleter og så er du kroppsbygger og kan sprette opp på en scene og se bra ut. De som driver med byging tror jeg virkelig elsker sporten sin. Jeg vet om flere som prøver gang på gang å begynne på en diett med klart formål å stille i konkurranse og når dietten begynner å bli tung da gir de opp. Det er vell først og fremst villjestyrken som skiller Byggere/fitnessutøver fra resten av de som trener vekter på gym og tror de er kroppsbyggere. Alle kan nok bli bygger, bare du gir 100% hele veien. Kroppsbygging er en livsstil!

Hva er dine beste løft? Nevn de du er mest fornøyd med, gjerne benkpress, knebøy, markløft og armcurl.
Det løftet jeg er best for fornøyd med er første gang jeg tok 100kg i benkpr
ess:) var utrolig stolt over meg sjøl, men det er lenge siden… hehe Jeg bryr meg aldri om hvor mye vekter jeg har på stanga, løfter det som føles rett den speielle dagen og følger defor ikke så veldig nøye med hvor tugne vekter jeg løfter.

Dagens ungdommer blir stadig slappere i fisken, tror du dette vil komme til å få en negativ innvirkning på bredden av nybegynnere både innen fitness og kroppsbygging?
Jeg tror det ikke har noe å si for bredden av utøvere i denne sporten for det er en såpass small sport enda i norge og de som har interessen for bygging/fitness bryr seg ikke om andre er litt slappe i fisken:)

Andre idretter framstår i dag nærmest som et sirkus av doping, juks og korrupsjon. Pengene har blitt det førende elementet. I forhold til dette framstår fitness og kroppsbygging som kanskje de mest ærlige idrettene, med tanke på den solidariteten og aksepten som finnes blant både utøvere og publikum. Hva tenker du om dette, når man ser medias til tider svartmaling og nedvurdering av våre høyt elskede trenings- og konkurranseformer fitness og bygging?
For å være helt ærlig så tror jeg ikke det er mer doping i kroppsbygging en det er i andre idretter. Jeg tror at mye av skepsisen til byggere kommer av at vi skiller oss som regel ut fra folk flest pga størelse og som alle vet så liker “vi” ikke folk som er anderleses en oss selv. Vi blir altfor ofte omtalt som skumle å farlige kriminelle. Du er kroppsbygger i medias øyne bare du trener vekter.

Så til noe helt annet og mye hyggeligere, kostholdet ditt! Kan du fortelle oss hvor mange kalorier du spiser daglig, og hva disse består av? Noen ting med kostholdet du ønsker å poengtere, tips, kommentarer.
Jeg bruker Tunfisk, kylling, egg, laks og Whey Tech fra Proteinfabrikken som proteinkilder. Karbo får jeg fra Havregryn, ris, søtpoteter, knekkebrød og Carbo fuel fra Proteinfabrikken. Fettet kommer fra Peanutt smør, avokado, eggeplommer, peanutter og super omega fra Proteinfabrikken. Etter mye prøving og feiling har jeg lært at kroppen min fungerer best med et høyt inntak av proteiner. spiser ca 300-400g proteiner vær dag både når jeg er på diett og når jeg er off sesson. karbo inntaket prøver jeg og variere litt på. Noen dager i uka tar jeg en høy karb dag og så prøver jeg og gå noe laver dagen etter. På høy karb dagen spiser jeg ca ca 400-500g karb. på lav karb dagene går jeg ned mot 100g karb. Off sesson har jeg seks faste målider
1. Havregryn og proteinshake med 10g glutamin
2. tunfisk og ris og litt frukt og grønt
3. samme som målitd nr.2
4. 60g whey Tech, 15g Glutamin, 80g Carbo fuel
5. Kylling/fisk/egg og ris/søtpopteter/knekkebrød
6. 60g Pro isolate fra Proteinfabrikken
de resterende måltidene spiser jeg hva jeg vill. En dag i uka tar jeg som spise dag, da spiser jeg det jeg har lyst på passer bare på å få i meg nok proteiner. Kalorier regner jeg ikke så nøye. Jeg startet dietten min fram mot NM på ca 3500kcal og gikk ned til ca 2200kcal før jeg startet og ned karbingen. Det meste gikk faktisk på “feelinge” off-sesson ligger jeg sikkert på rundt 4000kcal++

Det beste tipsene jeg kan komme med er vel og ikke gå for mye opp i vekt off-sesson, prøve og variere karb inntaket, bruk litt tid til å tilberede maten, da smaker den mye bedre og det blior mye lettere og spise rent, det blir for litt kjedelig med bare kylling og ris eller tunnfisk å ris.

Drikker du mye væske? Mener du væskeinntaket er viktig i forbindelse med det daglige kostholdet, treningen og før/under konkurranse?
Jeg følger kun med væske inntaket før konkuranse. De 2 siste ukene før Stavanger Open og NM starter jeg og øke væske inntaket til ca 10 liter vann om dagen. det drakk jeg til jeg strartet og karbe opp. Torsdag startet jeg opp karbing og da kuttet jeg ned væske mengden ned til 3,5 liter. Fredagen drakk jeg ca 1 liter og på selve konkurranse dagen drakk jeg ca 0,5 liter vann. jeg vet at jeg får i meg nok vann off-sesson så jeg er egentlig ikke så nøye på hva jeg drikker ellers.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke, og hva ønsker å få ut av disse?
Jeg bruker kun varer fra Proteinfabrikken p.g.a. de har alt av kosttilskudd. Whey Tech bruker jeg etter trening for det er raske proteiner med høy kvalitet, pro isolate bruker jeg før leggetid p.g.a. det inneholder kasein som er langsomere proteiner en vanlig whey, Protein Delite brukr jeg først og fremst for at det smaker sinnsykt godt og er helt perfekt til og lage smootis med, eller blande sammen med havregrynn og vann for og få en god smak. carbo fuel bruker jeg som raske karbs etter trening sammen med glutamin, creatin og ala. Bruker og Training pack som er multivitaminer og mineraler. Til tider bruker jeg og ZMA før legge tid, dette for og korte ned på restutisjonstiden samtidig som det gir meg en bedre søvn.

Mener du kosttilskuddene er et viktig supplement?
I mine øyne er kosttilsudd et MUST, men det er bare som tilskudd til vanlig mat, det kan aldri erstatte et bra måltid.

Til slutt vil jeg bare takke noen som har hjulpe meg under ditten min fram mot Stavanger open og NM. Samboeren min Kristine, som har vært en fantastisk støtte for meg hele veien. Spesiellt de gangene jeg har slitt litt å bare vært lei alt sammen. Trenings partneren min Karl Kristian som bestandig møter presis og holdt ut med meg i slutten av dietten når jeg var litt sur på trening..hehe:) Thomas Stellander som hjalp meg med kostholdet under hele dietten og følgte meg opp daglig de 2 siste ukene før NM. Bjørn Kenneth og resten av gutta i Proteinfabrikken som sponser meg. Mammaen min som støtter meg i alt jeg gjør;)