Hvorfor er en diett med lav GI fordelaktig for å holde vekten nede?






  Det er ikke en nyhet at mat med lav GI gir en mindre mengde insulin, som igjen påvirker fettforbrenningen positivt. Nyere forskning gir en delvis forklaring på hvorfor mat med lav GI gjør det lettere å holde vekten.  Mat med lav GI endrer nemlig hormonet leptin som vi vet minsker vår appetitt. Leptin produseres av fettvev, og jo mer fett man har i kroppsfettet desto mer leptin sirkulerer i blodet.


Dette gir en forminsket appetitt og er en av kroppens mekanismer for å holde vekten nede. Jo mer fett vi har i fettcellene desto mindre behov har kroppen for påfyll.


Myorevolution.com beskriver leptin på følgende måte :


“Leptin er et hormon, eller cytokin for å være mer spesifikk, som har en nøkkelrolle i hvordan mennesket regulerer vekten og matinntaket. Leptin, fra det greske ordet leptos, som betyr smal, produseres i direkte proporsjon til andelen fettmasse hos mennesker. Ettersom fettcellene er som små fabrikker til dette hormonet, følger logikken at jo mer fett man har, desto mer leptin sirkulerer i blodet En viss andel leptin produseres også i magen og i musklene og man har funnet reseptorer for dette hormonet i nesten alle kroppens vev. Hormonet har en mengde effekter på kroppen, og påvirker hormoner som er involvert i energiomsetning, katabolisme, anabolisme og immunsystemet .Neurotransmittere som påvirker humøret vårt styres også til en viss grad av leptin. Tilstrekkelige mengder gjør oss mette og fornøyde, samtidig som energiomsetningen fungerer feilfritt. Lavere mengder gjør at energiomsetningen synker og vi blir sultne og irriterte. ” (artikkelen i sin helhet )


Er du nysgjerrig på hva slags mat man kan spise på en lav GI diett, anbefaler vi at du tar en titt på denne listen for en fullstendig oversikt.


Kilder :


www.paulun.com 


www.myorevolution.com


 


Diskuter denne artikkelen på vårt forum