I reklametekster og i kostholdsinformasjon benyttes begrepene ”kilde til” og ”rik på” om hverandre. Les mer om gode kilder her





   





   







Hva er en god kilde?








 


Rik på…


Matvarer inneholder en rekke forskjellige komponenter. Noen av disse kalles næringsstoffer, og er for eksempel fett, vitaminer, mineraler og fiber. Det finnes en rekke næringsstoffer i maten vi spiser. Noen matvarer inneholder mye av ett eller flere næringsstoffer, og det er da det får tittelen ”rik på”. Under følger noen eksempler på mat som er rik på ulike næringsstoffer:


  • Grovt brød: Rik på fiber
  • Appelsin: Rik på vitamin C
  • Ørret: Rik på omega-3-fettsyrer
  • Gulrot: Rik på betakaroten
  • Persille: Rik på jern
  • Melk: Rik på kalsium

  •  


     


     


     


     


    Matvarenes innhold måles i Norge per 100 gram spiselig vare, det vil si når f.eks bein og skall er fjernet. I andre land kan det være vanligere å presentere innholdet per porsjon eller per 1000 kcal. Varer som er rike på ulike næringsstoffer har mer av dette næringsstoffet enn de fleste andre matvarer har.


    Kilde til…


    Når en matvare er rik på et næringsstoff, hender det ofte at den også er en god og viktig kilde til dette næringsstoffet, enten for hele befolkningen eller for individet. Melk er rik på kalsium og er også en kilde til kalsium i befolkningen. Hvorfor er det slik? Jo, fordi vi bruker melk ofte her til lands. Kilder til næringsstoff er matvarer som vi bruker såpass ofte at kostholdet vårt påvirkes av næringsinnholdet i denne matvaren. For eksempel kan grovt brød være en kilde til fiber for Truls – han spiser 3 til 4 skiver hver dag, men ikke for Guri som ikke bruker grovbrød i det hele tatt. Hun har helt sikkert også en kilde til fiber i sitt kosthold, det kan for eksempel være hele korn eller rotgrønnsaker.


     I eksempellisten over, nevnes persille som en matvare spesielt rik på jern. Dette stemmer, men fordi persille er en matvare de færreste av oss setter til livs i form av hele bunter til hvert måltid, er ikke persille en kilde til jern for gjennomsnittsnordmannen. Ofte er det ikke bare en, men flere matvarer som til sammen er kilden til et spesielt næringsstoff i kosten, selv om det for enkelte matvarer klart skiller seg ut noen få matvarer. I det norske kostholdet er disse matvarene vanlige kilder til næringsstoffer: 







      
  • Kilder til protein: Kjøtt, innmat, fisk, egg, melk og ost, korn, mel og brød og erter og bønner
  • Kilder til vitamin C: Frukt, bær og grønnsaker, poteter og juice
  • Kilder til fiber: Mel, kornvarer, poteter, grønnsaker og frukt
  • Kilder til kalsium: Melk og ost samt andre meieriprodukter, i tillegg grønnsaker og hermetisk fisk


  • Artikkel er hentet fra : www.melk.no