Når vi nå nærmer oss det nye året er det kanskje mange som har nettopp en sunnere livsstil som nyttårsforsett.






 

Vi er snart igang med det nye året, her følger noen tips som kan hjelpe deg å komme igang med nyttårsforsettene.


Trening :








Trening skal være motiverende og gøy. Finn noe som du trives med, da holder du lettere interessen oppe. 


Først og fremst er det viktig komme igang med å jobbe inn gode vaner.


Styrketrening kombinert med redusert kaloriinntak fremmer vekttap uten tap av muskler


Jobb i det tempoet som passer deg! I


kke konkurrer eller sammenlign deg selv med andre. Det er forskjell på folk, og hva som fungerer for noen passer nødvendigvis ikke andre.


Planlegg hvilke dager som er dine treningsdager og vær strukturert. Hold deg til skjemaet selvom du ikke har anledning til å gjennomføre en dag. Jobb mot neste planlagte dag og sørg for at dette passer inn med tidsskjemaet ditt.


Mange føler at det hjelper å trene med en venn eller et familiemedlem, det gjør det vanskeligere droppe økten.


Minn deg selv på hvilke helsegevinster du har av å bruke kroppen fysisk. Trening gir mer energi, en bedre kropp og et flottere utseende.


Sett deg realistiske mål som er mulig å gjennomføre. Om du ikke har noe jobbe mot eller merker fremgang vil du bli lei ganske fort. Det kan derfor være lurt å føre en dagbok over hva du spiser, hvordan du trener og vektresultat fra uke til uke. Du vil se at innsatsen du legger inn faktisk hjelper!

 


 


Kosthold :







 For å holde et godt kosthold er nøkkelen planlegging. Noe som virker for mange er å skrive middagsmeny og handleliste for hele uken og holde seg til denne planen. Matpakker kan smøres till jobb/skole dagen før, slik at man ikke faller for fristelsen til å handle noe raskt og enkelt i kantinen.

Selv om det er flere personer i husstanden er dette ingen hindring. Sunn mat kan være både spennende og god, det finnes hundrevis av kokebøker bare for dette emnet. Søk opp nye oppskrifter og vær kreativ!


Din nye livsstil skal være morsom og enkel å følge!.


 








 Frokost og Lunsj


Ha alltid nøtter og frukt tilgjengelig til mellommåltider slik at du ikke faller for fristelsen til å handle noe kjapt og usunt på farten i mellom måltider


Den tradisjonelle matpakken kan med fordel erstattes med middagsrester fra dagen før. Mulighetene er uendelige , f.eks en god salat er delikat, har gode næringsstoffer og kan kombineres med det meste og kan kjapt forberedes kvelden før.


Frokosten er svært viktig, så ikke hopp over den.  Ved å spise dagens første måltid starter du forbrenningen, får mer energi og får opp blodsukkeret. Fiber er et godt valg til frokost, det vil holde blodsukkeret stabilt hele dagen og er helsemessig gunstig for kroppen din.


 





   


 


 .


 


 



 




 

Middag


Erfarne slankere kan fortelle at det finnes hundrevis av dietter tilgjengelige. Varig vektnedgang med et sunt kosthold er faktisk ikke en umulighet.


Begynn ditt nye kosthold med enkle grep. Bytt ut de blandede kjøttproduktene med magrere sorter som : kylling eller annet fjærkre og erstatt kjøttdeigen med karbonadeig. Bytt ut de fete sausene med sjysauer, asiatiske sauser eller tomatsauser.Om du trenger et mer konkret eksempel på hvordan du kan legge opp måltidene dine, har vi nedenfor linket til nettstedet melk.no der du kan se et  forslag på hvordan kostholdet kan legges opp i løpet av en dag.

 





 

 Melk.no dagsmenyer


Ikke spis for lite!


Mange stopper å spise når de slanker seg.


Dette kan kanskje høres utrolig ut, men man må faktisk spise for å gå ned i vekt. Når man spiser hyppig og i små posjoner hjelper det forbrenningen vår holde seg igang

 

 










Vær positiv!


Det er fullstendig normalt å “sprekke” når man er på en diett. Fortsett med å tenke sunt selvom du skeier ut i løpet av en dag. Legg vekk tankegangen som forteller deg at det er greit fortsette skeie ut denne dagen siden du allerede har “syndet”.  Fortsett resten av dagen med et godt kosthold og aksepter at det er normalt – ikke et nederlag!


Ha en dag der du kan kose deg!


Dette betyr selfølgelig ikke at du bare skal fråtse i alle sorter mat du ikke kan spise vanligvis, men ha en dag der du unner deg noen ekstra godsaker slik at du klarer holde motivasjonen oppe.


Snakk med andre i samme situasjon!


Her på slankenett.no har vi et forum der du kan treffe andre i lignende situasjon som deg. Få hjelp, inspirasjon og motiverende støtte!


 



Tjenesten er gratis for våre medlemmer