Frukt er sunt – året rundt!

Frukt er sunt – året rundt!

Samme hva enkelte lav-karb fanatikere skal ha deg til å tro, så er frukt sunt. Det har det alltid vært, og det kommer det alltid til å være.

Frukt har en lav energitetthet (rundt 0,5 kal/g), noe som er fordelaktiv for å unngå overspising og medfølgende overvekt og fedme (1), samtidig som det har et veldig høyt innhold av vitaminer, mineraler, kostfiber, og ikke minst fytokjemikalier – som stadig blir gjenkjent for deres helsefremmende og sykdomsforebyggende egenskaper, spesielt mot hjerte-karsykdom og kreft (2, 3, 4).

Og ikke nok med det, frukt er fantastisk godt, det finnes haugevis av varianter, og det krever som regel ingen tilberedning.

En ulempe kan dog være at frukt gjerne er relativt dyrt, og om du skal la frukt stå for en større del av næringsinntaket ditt blir det raskt mye penger, sammenlignet med f. eks brød, ris eller pasta. Men, om du benytter sesongene til din fordel, og varierer fruktinntaket ditt ettersom hva som er billig, så trenger ikke frukt å være dyrt i det hele tatt!

Nå når det nærmer seg jul, får vi f. eks esker med klementiner til rundt 8 kr kiloen, noe som blir ca 17 kr per 1 000 kalorier, sammenlignet med et typisk grovbrød (billigbrødene fra First Price etc. er betraktelig billigere) er det omtrent samme pris per kalori, og definitivt mer næringsrikt. Jeg har ingenting i mot brød og kornprodukter, men frukt er sunnere.

Vi har også sesonger for en rekke andre typer frukt og grønt, hvor det kjøpes til fantastiske priser sammenlignet med resten av sesongen. Så om du følger med på prisene, og baserer fruktspisingen din på det som er i sesong, så trenger ikke lommeboken din å lide 🙂

Likevel skal vi ikke glemme, at vi Nordmenn bruker svært liten andel av vår inntekt på mat (5), sammenlignet med andre nasjoner, og for de fleste av oss, så er ikke matprisene noe faktisk problem å overkomme. Så med mindre du sliter økonomisk, bør det ikke være noe problem å nyte frukt selv når det ikke er i sesong, og ikke minst prøve forskjellige typer eksotisk frukt. Det er så mye god frukt der ute, så vær ikke redd for å prøve noe nytt. Ta turen innom leksikonet på frukt.no om du lurer på noe, der finner du all informasjon du trenger om de fleste typer frukt.

Frukt.no finner du også en rekke gode frukt-oppskrifter, med klementiner kan du f. eks lage ‘Julens sitrussalat’ eller ‘Britts juleklementiner’ – eller du kan gjøre som meg, og spise frukten din rå, som den er.

Så; løp og kjøp inn en haug med klementiner, og nyt frukten når den er i sesong – både helsen og lommeboken din vil nyte godt av det! 🙂

http://fredarn.com/blogg/

Referanser:
1) Energy density and its role in the control of food intake: evidence from metabolic and community studies – Pubmed
2)Optimal nutrition: fibre and phytochemicals – Pubmed
3)Health effects of vegetables and fruit: assessing mechanisms of action in human experimental studies – Pubmed
4) Phytochemicals: guardians of our health – Pubmed
5) SSB – Forbruk