Det er mye forskjellig snacks og velge mellom, men som kjent er mye av det ikke særlig gunstig for en som slanker seg.. Fortvil ikke! Det finnes alternativer!






  Mange på diett sliter med søthunger. Ofte kan det komme av at man rett og slett spiser for lite , så man bør først ta en vurdering på om man får i seg den maten man trenger i løpet av dagen. Men når man trenger å  kose seg litt ekstra er det flere varianter av snacks å velge mellom.


Et godt tips er selfølgelig alltid ha grønnsaker og frukt tilgjengelig slik at man kan gå og knaske på dette istedenfor å erstatte det med noe usunt.  


Nøtter kan fungere som hverdagssnacks men som kjent er det også fett og kalorier i nøtter. Om man er på en ” telle kalorier” diett må det man spiser av nøtter erstatte noe av det andre man spiser i løpet av en dag. Men glem ikke at nøttene har svært gunstige næringsstoffer som kroppen har godt av. Derfor er nøtter absolutt noe man bør unne seg i hverdagen i mellom måltider i små porsjoner.


Potetgull er en slankers fiende. Men isteden kan man velge popcorn som har mindre fett enn andre typer  posesnacks. Hvis du popper selv, kan du velge en sunn oljetype som f.eks rapsolje og bruke minst mulig av den, i tillegg til at du begrenser saltmengden. Saltstenger og den gode gamle gullfisken inneholder mindre fett enn andre typer potetgull. Man kan også benytte seg av tørket frukt, men man bør være obs på at noen av disse er mer søtet enn andre. Så sjekk innholdsfortegnelsen før du går til innkjøp.


Vanlig sjokolade kan byttes ut med et par biter mørk sjokolade. Sjokolade som  har 70 prosent eller mer kakaoinnhold har mye antioksidanter. Den er forholdsvis kaloririk, men har mindre mettet fett og kalorier enn vanlig sjokolade har.


Til kveldskos kan man gjerne kose seg med en vitaminrik smoothie


Nedenfor er en liten oversikt over forskjellig snacks med kcal innhold for å gi en liten pekepinn.



  • Peanøtter, ristet og saltet, en liten bolle, 100 g = 620 kalorier
  • Peanøtter med skal (spiselig del), 100 g = 560 kalorier
  • Valnøtter, en liten bolle, 100 g = 690 kalorier
  • 100 g potet gull, en mellomstor bolle = 530 kalorier
  • 100 g popcorn, en stor bolle = 400 kalorier
  • Oliven20 stk, 100 g = 120 kalorier(inneholder dessuten sunt fett)
  • Grønnsaker og dipp, 100 g grønnsaker + 50 g dipp laget med kesam = 80 kalorier

(kilde www.melk.no)


Diskuter artikkelen i vårt forum


Vil du ha lignende artikler tilsendt på epost? meld deg på vårt nyhetsbrev!!