Kan en av de vanligste og nyttigste mineralene i kosten være vår mest effektive fettforbrenner? Mye tyder på det. Les videre og lær deg mer.






 Kan en av de vanligste og nyttigste mineralene i kosten være vår mest effektive fettforbrenner? Mye tyder på det. Les videre og lær deg mer.



Big surprise
Av og til blir man overrasket over hva vitenskaplige studier kommer fram til. En av de største overraskelsene for meg de seneste årene er at kalsiuminntaket har en stor betydning når det gjelder vektbalansen. I en artikkel gikk man igjennom fem ulike vitenskaplige studier og kom fram til at ett kalsiumtilskudd på 1 000 milligram kan minske kroppsvekten. Forfatterne mente at 1 000 milligram kalsium daglig i fire år kunne føre til så mye som åtte kilo lavere kroppsvekt. En annen studie viste at et kalsiumtilskudd tatt i ett år forårsaket nesten 5 kilo vektminskning. Mat rik på kalsium kan derfor være viktigere for å holde vekten enn man tidligere har forstått.


 For ett optimalt opptak av kalsium i et kosttilskudd bør det også finnes magnesium i tabletten. Den perfekte sammensetningen får man ved å ta en tablett som inneholder 500 milligram kalsium og 250 milligram magnesium to ganger om dagen. En om morgenen og en på kvelden gir en bra spredning. Også vitamin-D bør finnes i ett kosttilskudd for vektminskning, men det kan du lese mer om under. Siden kalsium, magnesium og vitamin-D er nyttige for mange ting, kan man ta de som tilskudd året rundt fordi kostholdet inneholder sjelden så store mengder at det blir nok til å få fram maksimalt vekttap.


Hvorfor er kalsium så bra?
Spørsmålet er hvorfor kalsium kan skape dette vekttapet, og med hvilke mekanismer det skjer. Mye tyder på at det er flere faktorer, men studier viser at mye kalsium får fettcellene til å slippe ut mer fett. Forskning viser også at opptaket av fett til fettcellene minsker og at kroppstemperaturen øker noe. En annen mulig mekanisme, som ytterligere kan forsterke effekten, er at kalsium virker som ett svakt naturlig Xenical. Det innebærer at kalsium minsker fett absorberingen i tarmen og kanskje skulle man ta en ekstra kalsiumtablett i sammenheng med julebord, festmiddager og andre fetere festligheter? I sjokolade kan tilsatt kalsium minske opptaket av kakaosmør med 13 prosent. Den mulige årsaken til denne effekten er at kalsium høyner pH-verdien i tarmen, og at de enzymer som bryter ned fett (lipaser) ikke kan arbeide like effektivt. Alle enzymer har nemlig en pH-intervall der de fungerer best. Så fort miljøet i tarmen kommer utenfor det optimale pH-verdien for lipas minsker deres mulighet til å bryte ned fett og mer av fettet havner i toalettet.


D-vitamin og din fettforbrenning
D-vitamin er et vitamin som man bør ta sammen med kalsium da det øker opptaket av kalsium til flere av kroppens celletyper, f.eks. osteoblaster (som bygger skjelett) og adipocyter (fettceller). Mye tyder også på at D-vitamin er viktig for en bra fettforbrenning da det forsterker kalsiumets effekt. Forandringer i D-vitaminreseptorene kan føre til økt risiko for overvekt og diabetes type 2 hos mennesker. D-vitamin må aktiveres av sollyset, og for å få ut maksimal effekt av vitaminet kreves det en daglig eksponering. Det holder med 15 minutters sol om dagen for at D-vitamin skal aktiveres i tilstrekkelig grad.


Overvektige har vanskeligere for å aktivere D-vitamin enn normalvektige. Dessuten har overviktige vanskeligere for å absorbere D-vitaminet fra maten og derfor kanskje det burde ha vært anbefalt for overvektige å ta ett daglig D-vitamintilskudd. Jo mer man veier desto lavere D-vitaminnivåer har man i blodet, og desto lavere andel av vitaminet er aktivert. Dessuten tar fettcellene opp og lagrer D-vitamin i større grad, for de det handler om et fettløslig vitamin. Fettløslige vitaminer lagres lett i kroppen og derfor skal man aldri overdosere D-vitamin.


Var det kalsium som gjorde pyruvat effektivt for vektminskning?
Pyruvat er et kosttilskudd som jeg trodde var ett av de mest lovende kosttilskuddene for fettforbrenning for noen år siden. De tidlige studiene viste nemlig interessante resultat. De tidlige studiene på pyruvat gikk ut på at man ga store doser (15-20 gram daglig) til overviktige. I praksis er det vanskelig å følge dette i det virkelige liv da det er dyrt og kan gi mageproblemer. Lave doser har vist seg å fungere like bra og mitt syn på pyruvat i dag er at ikke er så effektivt som det virket når det først ble introdusert.


Studier tyder også på at pyruvat taes opp dårlig fra tarmen til blodet. Dessuten misstenker jeg at en av årsakene til at pyruvat i store doser faktisk ga en vektminskningseffekt var at det inneholdt kalsium. Da kalsium og pyruvat deler seg i tynntarmen mistenker jeg at du får like god effekt av ett kalsiumtilskudd som ett høydosert pyruvattilskudd men til en brøkdel av prisen og uten bivirkninger som mageproblemer.


Kalsium i maten
Til tross for at kalsium i kosttilskuddsform er det mest studerte når det gjelder vektminskning er det selvfølgelig like effektivt å få det fra maten. Spiser du en kalsiumrik kost er sjansen stor for at du faktisk går ned i vikt på den. Her følger to ulike lister over noen av de mest kalsiumrike matvarene. Tenk på at noen av disse, f.eks. ost, gir mye energi og akkurat ostens mettende fett er kjent for å gjøre deg fet. Fisk, skaldyr og grønnsaker hører til de mest kalsiumrike matvarene og kanskje er det en årsak til hvorfor de er så bra for din gode form. Til og med magre melkeprodukter bidrar med mye kalsium per kcal. Foruten at kalsium bidrar til bedre form forebygger det beinskjørhet og enkelte kreftformer. Kvinner trenger mellom 800-1 200, og menn 800-900 mg kalsium per dag for å unngå mangelsymptomer, men de positive effektene av kalsium øker enn viss grad utover det. Ett par gram kalsium om dagen bør ikke overskrides og det får du om du velger kalsiumrik mat og eventuelt tar ett tilskudd.


Matvare Mg kalsium per 100 gram
– Ost 28 % fett 740
– Nyper 310
– Soyamel 199
– Sardiner i olje 191
– Hasselnøtter 188
– Sardiner i tomatsaus 174
– Spinat fryst 170
– Fiken tørket 144
– Rabarbra 140
– Eggeplomme 140
– Grønnkål fryst 136
– Brune bønner 135
– Reker 115
– Abbor 110
– Lettmelk, yoghurt 109


Matvarer Mg kalsium per 1000 kj (ca 240 kcal)
– Spinat fryst 1700
– Rabarbra 1400
– Grønnkål fryst 910
– Hodesalat 810
– Lettmelk 680
– Gressløk 640
– Kinakål 560
– Ost 28 % fett 475
– Surkål 465
– Purreløk 435
– Isbergssalat 385
– Agurk 315
– Abbor 305
– Grønne bønner fryst 275
– Brokkoli fryst 275
– Rødkål 265
– Tomater på boks 260
– Reker 250

Fredrik Paulun er en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere, han har gitt ut mange bøker om emnet. Mer info finner du på www.paulun.com