Kvitt deg med de raske karbohydratene i kostholdet. Men behold de som er gunstige for kroppen din.

Unngå de raske karbohydratene, disse finner du ofte i hvitt mel og sukker. De gir lite næring, påvirker blodsukkeret negativt, gir kortvarig energi og lite overskudd utover dagen. Velg heller de langsomme karbohydratene som har mange gunstige fordeler for deg og kroppen din








Langsomme karbohydrater kan du finne  i følgende matkilder :  helkorn, naturris, grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter, fett og frø.


Gunstige fordeler :


  • Gir stabilt blodsukker

  • Gjør deg mett lenge

  • Gir energi og overskudd i mange timer

  • rik på antioksidanter
  •  


    Vær forsiktig med inntaket av både fett, sukker og fint mel når du vil ned i vekt. Fortsett å spise langsomme karbohydrater fra frukt, bær, grønnsaker, bønner, linser, erter og hele eller grovmalte korn. Svært mange viktige vitaminer og mineraler finner vi i akkurat disse matvarene. Flere tusen vitenskapelige studier har vist at overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og kreft kan forebygges og/eller behandles med et slikt kosthold. Norske helsemyndigheters anbefalinger og prinsippene rundt glykemisk indeks har mange fellestrekk og innebærer begge sunne kostholdsanbefalinger. I tilegg til en positiv effekt på slankingen, er det også mye bedre for helsen.


    Man skal også være obs på sauser som er halvfabrikta . Mange er karbohydratbomber.Sjekk innholdsfortegnelsen, og lag suppe eller saus fra bunnen av litt oftere.







     Grovt brød er en viktig kilde til fiber, vitamin B, vitamin E, jern, selen m.m. Poteter, ris og pasta inneholder også litt vitaminer og mineraler, men behovet for disse kan dekkes om du spiser andre typer grønnsaker og belgvekster (bønner, linser, erter). Erstattes poteter, ris og pasta derimot med fete kjøtt- eller meieriprodukter som enkelte slankekurer anbefaler, vil dette øke inntaket av det usunne, mettede fettet, noe som igjen vil øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Skal du kutte ut poteter, ris og pasta, er det derfor viktig at de erstattes med mest mulig grønnsaker og belgvekster (bønner, linser, erter) og eventuelt rent, magert kjøtt eller fisk  


    .


    Denne artikkelen kan diskuteres i vårt forum