Det er summen av alle de små hverdagsgjøremålene som gjør den store forskjellen i om vi lykkes å gå ned noen kilo eller ikke.

KLAR – FERDIG – SLANK!


Nå er vintermånedene her og muligheten for å dra av noen kilo er så absolutt tilstede selv om snøen legger seg på bakken og gradestokken kryper under null. Det er nemlig på denne tiden og de neste månedene det er smart å starte en vektredusering. Grunnen er at det er en tidkrevende prosess og derfor viktig å sette av god tid, om ikke vil nok bikinisesongen komme deg i forkjøpet i år også (upraktisk).


Så, hva er det egentlig som skal til for å tape noen kilo uten å bo på treningssenter eller bare spise tunfisk (for å ta et ekstremt eksempel).


Det første vi må ha klart for oss er at vi må begynne å bevege oss mer.


Det er grunnessensen i å tape vekt. Ikke nødvendigvis legg opp til at du ”må” på trening hver eneste dag, men for eksempel gå til en butikk som er litt lenger unna den du vanligvis handler ved.








 

 En god start er å begynne å bevege seg mer



  • Ta trappene istedenfor heis og rulletrapp (rulletrapp og heis er hovedsakelig lagd for de med rullestol og gangvansker, så om du ikke har det, la heis og rulletrapp være forbeholdt de som har bruk for det).
  • Har du kort vei til jobben? La bilen stå hjemme.
  • Har du lang vei til jobben? Prøv da å finne en parkeringsplass litt lenger unna, gå så det siste stykket istedenfor å kjøre helt til døra.

Det er nemlig summen av alle de små hverdagsgjøremålene som gjør den store forskjellen i om vi lykkes å gå ned noen kilo eller ikke.


Så klart er det foretrukket å følge et treningsprogram på helsestudio, men om du gjør betyr ikke det at du må sitte på rumpa resten av dagen. Opp og hopp, dra i alle tråene du kan!


Vi kommer ikke utenom en ting, og det er kostholdet. Har du et kosthold rikt på ferdigmat, fet mat, sauser, pizza og annen kaloririk mat, så må dette konsumet drastisk nedjusteres! Du trenger ikke telle kalorier dag ut og dag inn, det finnes noen smarte triks for å holde kaloriene i sjakk. Hovedpoenget er at du må begynne å lære hva som er sunn mat og hva som er kalorikompakt mat (ofte henger sunn- og kalorikompakt mat godt sammen). Dette betyr at du må være villig til selv å tilegne deg den kunnskapen som er nødvendig for at du skal lykkes. Uten eget initiativ vil du stå på stedet hvil og mest sannsynlig bli der!


Folk flest har et forvrengt syn på karbohydrater!


Vi hører tilstadighet at karbohydrater er dårlig, ikke spis karbohydrater – det gjør deg feit osv, osv. Gjør karbohydrater deg egentlig feit, eller kan de hjelpe deg i å gå ned i vekt?


Opp igjennom all tid har mennesker spist kornprodukter (karbohydrater) uten den grad av fedmeproblem slik vi ser i dag. Når den norske befolkningen får informasjon om hvilke karbohydrater som er bra og hvilke som er dårlig, ser det ut til at tilnærmet halve befolkningen holder seg for ørene og forblir uvitende om hvilke som er bra og hvilke som ikke fullt så bra (media har stor skyld i dette).



  • Når du skal ned i vekt SKAL du redusere karbohydratinntaket ditt, men IKKE kutte dem ut, de er for verdifulle i kroppen.

  • Det du derimot bør kutte ut (redusere betraktelig) er andelen tilsatt sukker du spiser.







 

 Kaffe Latte Macchiato med krem er godt, men dessverre ikke lenger på menyen din

Tilsatt sukker finner du i godterier, kaker, cappuccino, kaffe latte, juice, ferdigmat og sjokolade for å nevne noen. Sukker gir deg stor andel tomme kalorier – gir deg kun energi uten å bidra med noen spesiell form for viktige næringsstoffer (kroppen trenger næringsstoffer). Andre typer karbohydrater du bør holde deg borte fra er hvit ris, loff og lyse bakevarer. Karbohydratene du bør spise og som skal stå på handlelista er grove bakevarer, fullkornsprodukter og frukter. Disse bidrar med store mengder næringsstoffer som er viktig når du skal ned i vekt. Velger du i tilegg karbohydratkilder med stor andel kostfiber vil det bidra til å holde deg mett lenger og derav øke sjansene for at du totalt spiser mindre gjennom hele dagen. Resultatet blir da vektnedgang.


Hva mer skal jeg så spise?


Mange forteller meg de ikke klarer å gå ned i vekt fordi kostholdet deres blir så ensformig. De synes de lever på det samme dag ut og dag inn. Dette blir å snu det litt på hodet. Sunn og kalorikompakt mat trenger ikke å være ensformig, det er hva du selv gjør det til. Om du velger kun å leve på salater m/ tilbehør, vel ja, da blir det ensformig og du ender sannsynligvis opp med null vektnedgang. Ved å kombinere matvarekilder som magre proteiner (kylling, fisk, svin, kalkun, mager kesam ), karbohydrater (fullkorn, grove bakevarer, frukt) og litt sunt fett (olivenolje, lett majones, rapsolje, laks, makrell, nøtter, avocado) til nesten hvert eneste måltid er det ubegrenset med hvor god og sunn mat du kan lage. Igjen er det opp til deg selv å finne ut hvilke matvarer som er bra, noen er nevnt, og hvilke som ikke er fullt så bra (ta gjerne kontakt med meg dersom du lurer på dette:)


Skal jeg spise bare litt, eller skal jeg fylle opp tallerken?


Det er verdt å merke seg at du kan legge like mye på deg av sunn mat som du kan av usunn mat om kalori (kcal) inntaket ditt er større en det du forbruker! Derfor gjelder det å kombinere måltidene (porsjonsstørrelsene) slik at du klarer å gå ca 3 -4 timer før du blir sulten igjen. Dette vil si at i løpet av en dag vil du ende opp med å spise alt fra fire til seks – kanskje syv ganger (kommer an på når du står opp og når du går til sengs)! Mat i tillegg til fysisk aktivitet er nemlig din venn når du skal ned i vekt. Når du spiser såpass hyppig i samsvar med relativt små- sunne – og kalorikompakte måltider vil du sette fart på forbrenningen din og unngå søtsug. I tilegg vil du føle du har høy energi gjennom hele dagen til å drive ytterligere fysisk aktivitet og forbrenne kalorier.


Av Espen Sand Student ved atlantis medisinske høgskole ( bachelor i ernæring ) kontaktinf: espen-sand@hotmail.com