Unngå dyr og usunn mat på veien hjem. Ha ingredienser hjemme til å lage din egen “fast-food”

Må du spise ”kjappmat” bør du i hvertfall ta deg tid til å kutte opp et par tomater og litt salat ved siden av. Men der er faktisk forskjell på fast-food også:


-Ha en pakke pitabrød av den grove typen liggende. Det tar ikke veldig mye lenger tid å fylle den med noe godt, for eksempel tunfisk og grønnsaker, eller en nystekt steinbitkake, masse salat, sure agurker, tomat, mais og en mager dressing av kesam blandet med chilisaus og litt presset hvitløk


-Hvor lang tid tar det å wokke en ferdig tint kyllingfilet + en pose med frosne wokgrønnsaker? Tilsett litt soyasus (kikkoman), en ”dæsj” med sursøt chilisaus, salt og pepper og vips middagen er servert. Pass alltid på å ha kyllingfileter og frosne wokblandinger i fryseren. Dropp ris eller pasta, det tar for lang tid.


-Suppe. Bruk en ferdig suppepose og tilsett litt ekstra grønnsaker, skinkebiter eller fisk. Prøv for eksempel en sunn og god fiskesuppe på en, to, tre. Start med en fiskesuppepose som base. Kok opp suppen etter anvisningen på pakken. Tilsett purre i ringer, gulrøtter i staver , brokkoli buketter og en frossen blokk med torsk.


-Kalkunpølser er bedre enn andre pølser, men husk grønnsaker ved siden av!


-Lag en omelett av tre egg, skinkebiter, tomat, purre, paprika, sjampinjong eller andre rester du måtte ha i kjøleskapet. Strø over et tynt lag med ost og server med en grov brødskive.


 


Diskuter ditt beste ” rask og sunn mat” tips i vårt forum