Tilhører du dem som full av pågangsmot har bestemt deg for nå skal du starte et sunnere liv? Her kommer noen enkle tips som hjelper deg å nå målet ditt.






 Tilhører du dem som full av pågangsmot har bestemt deg for nå skal du starte et sunnere liv? I håp om å komme inn i buksa du kjøpte på salg fordi den var så billig, men som egentlig er litt for liten? Her kommer noen enkle tips som hjelper deg å nå målet ditt.


 


Er du virkelig motivert?


Det aller viktigste er å kjenne etter om du virkelig er motivert til å gjøre en livsstilsendring. Motivasjonen holder kun i noen få måneder dersom du gjør dette fordi legen eller kjæresten din synes at du skal. Du må virkelig ville dette selv. Det er ingen vits å starte på en slankekur dersom du ikke er innstilt på å gjøre noen endringer som skal vare hele livet. En lettere kropp krever nemlig mindre energi. Det betyr to ting; enten må du spise litt mindre for ikke å gå opp igjen, eller så må du være mer i aktivitet for å forbrenne overskuddet. Resten av livet! Om du sklir tilbake til de gamle kost- eller treningsvanene, vil du nemlig gå opp igjen. Og da vil jo innsatsen din være helt bortkastet…


Sett deg realistiske mål


Det er smart å sette seg realistiske mål for livsstilsendringer. Dersom du har et ambisiøst mål, del det opp i flere delmål. Det er godt å kjenne på gleden av å ha nådd et mål, og det er lettere å beholde motivasjonen dersom du kan feire flere delmål underveis! En realistisk vektnedgang er ½ kg i uka. Går man ned raskere enn det, vil kroppen vår forsøke å motvirke vekttapet. Da er det ganske vanlig at man når et vektplatå, hvor vekten blir stående stabil i en eller flere uker. Går du ned en halv kilo i uka, spiller du hele tiden på lag med kroppen din, og unngår slike demotiverende perioder.


 Små endringer gir store utslag


De færreste av oss klarer å endre hele kostholdet vårt på en gang – og så klarer å opprettholde de nye vanene resten av livet. Velg deg ut noen små endringer, som du kan starte med en etter en. Vent til du kjenner at den første endringen har blitt en naturlig del av livsstilen din før du starter med neste. Selv små endringer vil synes på vekten over tid. Spiser du en brødskive med to skiver vanlig gulost hver dag, vil du gå ned nesten en kilo i løpet av et år dersom du bytter ut osten med en halvfet gulost. Spiser du en vanlig fruktyoghurt hver dag, og du erstatter den med en yoghurt med 0,1 % fett vil du gå ned 3 kg i vekt i løpet av et år.


Tenk positivt!


Alle har vel kjent følelsen av at det man skal unngå å spise, er det eneste tankene kretser rundt? Derfor er det smart å fokusere på noe du kan spise mer av. Fråts i frukt, bær og grønnsaker. De inneholder mye vitaminer, antioksidanter og fiber, men få kalorier. Magert rødt og hvitt kjøtt, mager fisk og magre meieriprodukter inneholder også få kalorier, men masse proteiner. Proteiner metter mye bedre enn fett. Metthetsfølelse er viktig, ellers er det vanskelig å gjennomføre det du har satt deg som mål.


 Lykke til!


Med disse rådene i bagasjen, gjenstår det bare å ønske deg lykke til!


Artikkelen er hentet fra www.melk.no