SPØRSMÅL & SVAR: På grunn av svangerskap og sykdom har jeg 30 kilo overvekt. Trener nå og spiser sunt, men går ikke ned i vekt. Hva skjer?











Spørsmål:
Jeg er omtrent 30 kilo overvektig. Dette har skjedd i forbindelse med svangerskap og sykdom. Har nå begynt å trene. Sykler 1 mil hver dag (ca. 20 minutter) Gjør også styrketrening i ca 30 minutter i tilegg. Jeg bruker ikke vekter, kun min egen kropp. Dette gjøre jeg 4-5 ganger i uken.Jeg ønsker å gå ned i vekt, men jeg går bare opp! Spiser sunt og regelmesig, kun godt en gang i uken. Hva er det som skjer? Jeg har mistanke om at forbrenningen min kan være ute av balanse. Når jeg var syk, spiste jeg lite og var veldig lite i bevegelse.












SLANKINGENS LOV: Du må innta færre kalorier enn
du forbrenner. Du kan trene alt du vil, og det vil få
matlysten din til å følge etter. Du er nødt til å ta
kontroll over matinntaket ditt og redusere dette
eller holde det stabilt etterhvert som du legger inn
mer fysisk aktivitet
.
Svar:
Dersom du er i de 2-4 første ukene med oppstart av trening, og denne treningen innebærer en betydelig økning av din fysiske aktivitet i forhold til før, kan grunnen til vektoppgang være økning av muskelmasse.


Kroppen vil de første ukene reagere på den økende treningsmengden ved å bygge opp musklene.


Dette er imidlertid en godartet vektoppgang! Mer muskler betyr at du forbrenner mer kalorier. Mer muskler gir også kroppen pen figur. Mer muskler er bra!


Du skal ikke se deg blind på vekta. Den er til enhver tid tellende for både muskler og fett, og viser på den måten ikke et riktig bilde av hva din trening og slanking medfører.


Selve treningen i seg selv er ikke slankende. Øker du aktiviteten din, så svarer kroppen med å øke matlysten sin. Så du må passe på at du ikke begynner å spise mer når du legger deg i trening. Mer fysisk aktiviet er et verktøy for deg som slanker deg. Med trening kan du opprettholde ditt vanlige kosthold (mengde), og likevel gå ned i vekt.