I denne basisoversikten har vi sett på noen typiske matvarer slik at du lettere kan få en oversikt over hva som kan lønne seg å handle inn neste gang du er i butikken.





Fyller man opp matbeholdningen i huset med sunne produkter er det vanskeligere falle for fristelsen når man har lyst på noe usunt Matbeholdningen bør også være variert slik at man får alle næringsstoffer man trenger og at man sikrer seg en god balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater    

 

 


En god start på dagen :

Varer :

Knekkebrød med grønn nøkkel (sunnhetstegnet)

Brød med et høyt innhold av sammalt hvete

Frokostblanding med lavt sukkerinnhold

Kommentarer:

Knekkebrød kan gi deg en god start på dagen, ser du etter den grønne nøkkelen vil du få et sunt alternativ som gir deg en behagelig og god start på dagen. Frokostingredienser er viktig og ha i hus når man er på en diett, frokost kickstarter forbrenningen og gir grunnlaget for en god og stabil energi. Legg til grønnsaker på frokosttallerken for å gjøre det mer variert.

Er du allikevel en tilhenger av frokostblanding bør du sørge for å sjekke innholdsfortegnelsen på pakken. Helst ikke mer enn 15 gram sukker pr 100 gram er en god pekepinn.  Kombiner gjerne med friske bær!

 

 

Å velge riktig kjøtt :

Varer:

Karbonadeig

Kalkun

Kylling ( filet , pølser eller bryst )

Fisk (fet og mager, fersk eller frossen


Kommentarer :
Det kan ofte være vanskelig få inspirasjon til å lage middag når man kun har ingrediensene og forholde seg til. For at man skal kunne holde en sunn og slank livsstil kreves det kanskje at man tar i bruk kreativiteten. Det finnes en rekke sider som tilbyr oppskrifter som er både sunne og smakfulle. Prøv:

http://www.slankenett.no/oppskrifter/index.php

www.dinmat.no

www.melk.no

Farse og blandingsprodukter er som kjent ikke det beste alternativet. Heldigvis finnes det både gode og magre pølser og sunnere kjøttdeig du kan velge i butikken. Les innholdsfortegnelsen og vær oppmerksom på at du velger det rette valget.

 


 





De sunne meieriproduktene

Varer:


Melk: Skummet, ekstralett eller lett, søt eller sur.

Cottage Cheese

Kesam

Yoghurt (mager)

Ost
 




Kommentarer :

Mellommåltider kan hjelpe oss med å holde sulten borte og gi oss nyttige næringsstoffer, en youghurt med litt nøtter kan være et flott mellommåltid slik at du holder deg mett og ikke blir fristet til å spise noe usunt i mellom måltidene.  Cottage cheese og kesam kan også benyttes som mellommåltid, en god kilde til proteiner. Prøv med friske bær og nøtter, eller kanskje eple og kanel faller bedre i smak? Her er det rom for å være kreativ

Kesam kan også erstatte mange av de fetere alternativene i både bakverk, dressinger, dipp og kalde sauser. Kesam finnes med forskjellige fettprosenter. Til dessert kan for eksemple kutte opp frukt og bruke Kesam vanilje som dressing. Friskt og godt!

Ost kan inneholde et høyt innhold av mettet fett. Heldigvis finnes det flere lettere varianter på markedet som er tilsatt raps og solsikkeolje. Se etter hjertego’ variantene i butikken eller en annen variant som helst inneholder så lite fett som mulig.


 


 


 


Tilbehør til middag

Varer:

Poteter, ris eller pasta (naturris og fullkornspasta)

Sjysaus, tomatsaus og asiatiske sauser

Kommentarer :

Fullkornspasta gir ikke en like rask blodsukkerstigning som vanlig hvit pasta gir samt at den gir deg mer fiber enn vanlig pasta vil gjøre. Fiber gir deg en glad mage.

Hermetiserte tomater kan brukes i matlagingen, og inneholder ikke sukker som mange av ferdigsausene gjør. Dessuten blir tomater sunnere når de varmes opp og er en god kilde til dine daglige fem.


 


 


Annet :

Frossen frukt. Vær kreativ, lag eget syltetøy og smoothie

Bønner, linser og kikerter

Juice

Frukt og grønnsaker

Hvitvin

Nøtter







Kommentarer :

Ha alltid gulerøtter, epler og andre frukter og grønnsaker som er lette og forsyne seg av tilgjengelig.


Hver obs på at Juice ikke bør drikkes som tørstedrikk, et par glass til måltider er greit  Vann blir ofte ”reklamert” som den beste tørstedrikken, blir man lei av og bare drikke vann kan man benytte seg av sitron , lime eller appelsin i vannet slik at man får litt variasjon i smak samtidig som man får i seg c-vitaminer.


 


 


Nøtter er et godt alternativ til mellom måltider, de har sunne fettsyrer som er bra for kroppen. Bare husk at dette er mat med høy fettprosent (riktignok av den gode typen) slik at man bør være forsiktig med å spise for mange når man ønsker å gå ned i vekt.



Vil man kose seg i festlig lag er hvitvin et godt alternativ som inneholder rundt 70 kcal pr glass. Ikke å anbefale ofte, men et bedre valg om man først skal konsumere alkohol.


 


 


Kilde :


www.melk.no


www.matprat.no


 


 


Diskuter denne artikkelen på vårt forum


 


Vil du ha lignende artikler tilsendt på epost? Meld deg på vårt nyhetsbrev!