Ta bena fatt i sommer og få helsemessig gevinst av noe du gjør hver dag

 


Ny vei til fysisk aktivitet.


Man vet man bør holde seg iform for helsens skyld, men det er en kjent sak at mange sliter med motivasjon og tid for å komme seg til treningsstudioet.Skritt telling gir deg en mulighet til å utnytte noe du gjør i det daglige liv om til en treningsform. Ved å gjøre små endringer som å ta heisen istedenfor trappene eller gå istedenfor å kjøre bil. Vi sier ikke at det erstatter vanlige treningsformer, men det er en god start i riktig retning. Ved å følge en diettplan på 1500 kcal for kvinner og 2000 kalorier for menn oppnår du en vektreduksjon 0,5 – 1 kg pr uke ved å bevege deg minimum 30 minutter pr.dag (merk at antall kalorier hver dag varierer fra person til person, så dette er kun et pekepinn).


Hvor mange daglige skritt


Den nasjonale anbefalingen er 10 000 skritt men flere eksperter har delte meninger om dette. Hvor mye man klarer er individuelt, men målet på 10 000 er en god “gulerot” for nye skrittellere.


Kom igang!


Motivasjonen stimuleres ved at du ser resultater,derfor anbefales det å føre loggbok over skritt fra dag til dag slik at du har oversikten. Etter første uken regner du ut hvor mange skritt du har gått i gjennomsnitt gjennom uken (dette gjøres ved å dele resultatet på syv). Ditt nye personlige mål bør nå være å øke dette. Fortsett å øke skritt til du finner et antall som passer deg og din hverdag. Pass på at målet er noe som er mulig for deg å gjennomføre. 


Lykke til!


Denne artikkelen kan diskuteres i vårt forum