Newzealandske forskere mener nå at man bør stresse ned for å bekjempe overvekt. Målet er å redusere spisingen man gjør når man ikke er fysisk sulten.

Resultatene stammer fra et forskningsprosjekt som undersøkte hvor effektive andre metoder enn slanking kan være for å forbedre livsstil og redusere psykisk stress og medisinske symptomer forbundet med overvekt.



Hvorfor spiser du?


En av studiens forfattere, professor Caroline Horwath,  peker blandt annet på at stress og negative følelser fort gir en trang til trøstespising.  Dette kan gjelde spesielt  kvinner.


Når man bare analyserer spisevaner og fokuserer på slanking kan det være at man har et feil utgangspunkt. 


Ved å danne seg et helhetsbilde av sin egen situasjon kan man ha et nyttigere verktøy i kampen mot kiloene.


Konklusjonen er nemlig at andre metoder må til om man skal finne en varig løsning til livsstilsendring. Man bør for eksempel analysere hvorfor man spiser, noe som ikke alltid har noe med å være fysisk sulten å gjøre.


For deltagerene i denne spesifikke studien har løsningen blitt å lære seg progressiv muskelavslapping og pusting med magen , istendefor å ty til trøstespising.


Diskuter artikkelen i vårt forum


Kilde : www.forskning.no / Caroline Horwath et. al., Sustainability of health and lifestyle improvements following a non-dieting randomised trial in overweight women,  Preventive Medicine, Desember 2008