De aller fleste spiser ikke mer enn tre måltider om dagen.

De aller fleste spiser ikke mer enn tre måltider om dagen. Ofte blir det frokost, middag og kvelds eller lunsj, middag og kvelds hvis man som mange desverre gjør; hopper over frokosten. Skal du forme kroppen til det bedre, så er ikke dette lurt.

Mange tror at hvis de spiser flere ganger enn det de gjør, så vil de legge på seg. Fakta er at du sparer på fett, hvis du går for lenge uten mat. En svært vanlig feil folk som slanker seg gjør, er å minske matinntaket drastisk. Dette vil aldri fungere. Hvis du prøver å “sulte bort” uønsket fett, så jobber du mot kroppen og ikke med den. Tro meg, kroppen er lurere enn deg. Kroppen vår har blitt formet gjennom titusener av år med utvikling og vår genetiske programmering gir kroppen vår evnen til å produsere enzymer. Enzymer kontrollerer alle aspekter av metabolismen vår, og på grunn av dette slår kroppen tilbake når du reduserer matinntaket drastisk. Det som skjer er at hastigheten på kroppens forbrenning av fett synker. Dette er kroppens mekanisme for å overleve. Det andre som skjer er at kroppen stjeler energi fra musklene også. Når dette skjer føler du deg trøtt, svak og irritert og immunforsvaret svekkes. Mangel på næringstoffer oppstår og da fungerer ikke prosesser i metabolismen slik den skal. Slik slanking fører bare til at du etter et par dager fråtser over all junk du kommer over. Kroppen din sender rett og slett signaler til hjernen om at det er fare og du må spise. Du mister kontroll og tømmer kjøleskapet raskere enn noen gang.

Verre blir det…

Når du slutter på denne dietten, legger du alt fettet på deg igjen. Ikke bare det du hadde, men til og med enda mer. Det er fordi du har gjort kroppen til en mindre effektiv forbrenningsmaskin fordi du har mistet muskler. Var det planen?

Du kan faktisk miste fett uten at det går ut over muskulaturen. Du må gi kroppen det den trenger av næringstoffer og spise sunt seks ganger om dagen. Ser vi på spisemønsteret til forskjellige dyr, så gir det oss et godt innblikk i hva næring gjør for kroppen. Vi har for eksempel bjørnen som lader opp på å spise masse mat i et eneste måltid, og deretter går dagesvis, ukesvis eller måneder uten mat. De dyrene som spiser ofte eller konstant, men i mindre mengder er slike som hester, bøfler og elger. De er småspisere, men med lite fett og kraftig muskulatur.

Spis hver andre-tredje time!

Det er gode grunner til at man skal spise hver andre til tredje time. Du holder kroppens “mat-alarm” i sjakk, du øker metabolismen (forbrenner mer kalorier) og maten blir lettere tatt opp og omgjort når den kommer i mindre mengder. Du får mer energi, mindre sultfølelse, mindre lyst på junk og du føler deg klart bedre. Spiser du slik, skaper du et metabolsk miljø i kroppen som gir grobunn for mindre fett og mer muskler.

Ingen grunn til å spise kun tre “solide” måltider om dagen. Bare husk at det er ikke det samme hva du spiser heller. Spis mye proteiner, moderat med karbohydrater og litt fett. Ikke spis deg stappmett, men stopp like før du blir mett. Det tar tid for kroppen å sende metthetssignaler, så stopp like før du blir mett.

Lykke til:o)