I denne artikkelen tar vi for oss tips som kan hjelpe deg med en mer effektiv slanketrening.





  Vær i jevn aktivitet!

Det er ingen hemmelighet at fysisk aktivitet kombinert med riktig kosthold = vektnedgang. Fysisk aktivitet er det som primært forbrenner og bruker opp kaloriene du inntar. Vær ikke redd for å trene styrke, økning i muskelmassen gir deg mer forbrenning på sikt , også når du ikke trener. Fettforbrenning foregår hele døgnet, både når du er våken og når du sover.


Lengde og intensitet på treningen


Hvor intensivt du trener påvirker både totalt kaloriforbruk og hvilke næringsstoffer du bruker mest av. En rask gåtur vil benytte seg av fettlageret, mens styrketreningen vil benytte seg av karbohydratlageret.


Ditt kaloriforbruk vil øke i takt med intensiviteten på treningen.  Det er veldig behagelig og holde seg til et aktivitetsnivå som man er komfortabel med, men tar man i litt og øker samtidig som man har fremgang vil man oppnå større resultater på sikt. Legg forbrenningstrening på morgenen og styrketrening senere på dagen for best effekt, men glem ikke at kroppen trenger hvile, så man bør legge inn minst to hviledager.


Et godt kosthold –  en viktig faktor!


Hvor mye mat man trenger er individuelt, men en pekepinn er rundt 2000 kcal for kvinner og 2600 kcal for menn.  Når man slanker seg er det i mange tilfeller fristende å spise lite mat for å oppnå resultater fortere, men vi fraråder dette på det sterkeste. For å si det enkelt : Dersom du bruker 500 kalorier mer kaloriene du inntar vil du gå ned ca 0,5 kg i uken som er anbefalt. Spar inn 200 kcal på maten du spiser og hent de 300 resterende på aktivitet igjennom dagen. Du mister ikke muskelmasse og oppnår vektnedgang på en trygg måte. Ved å spise for lite gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å senke forbrenningen samt at kroppen presterer dårligere uten de næringstoffene man trenger. Når det gjelder kosttilskudd er disse vel og bra, men skal aldri erstatte et variert kosthold.


Det er håp selvom man ikke liker å trene på treningsstudio.


Man anbefaler styrketrening kombinert med kondisjon som en sukessoppskrift, men det er mange som ikke er motivert for å trene på treningsstudio. Det viktigste er å bevege seg, om man absolutt ikke ønsker å trene på helsestudio bør man finne en aktivitet man trives med.  Tur i skog og mark, dansing, bedriftsidrett, sykling, stavgang, joggeturer eller med en stepkasse foran TV’en.  En pekepinn kan være at man bedriver noe som gjør at store deler av muskelmassen blir brukt, jo større del av muskelmassen som blir brukt, dess høyere energiforbruk. Beina utgjør store deler av muskelmassen vår, så aktiviteter der man bruker bein mye  er god fettforbrenning. Om man har bra kondisjon legger man  grunnlaget for mer effektiv forbrenning, også i hvileperioder.


 


Lykke til!



 


Kilde 1 : www.paulun.com  Kilde 2 : www.shapeup.no


Saken kan diskuteres på vårt forum


Les også :


Proteiner og trening   *  Så mye forbrenner du *   50 tips for å øke fettforbrenningen