Fett er noe vi assosierer med lite positivt i forbindelse med slanking, men i en sunn diettplan vil det være svært lite gunstig og fjerne fettet. Kroppen vår trenger en viss andel av alle næringsstoffene. Og tilfører vi ikke fett gjennom kostholdet vil kroppen produsere dette selv

Vi skal i denne artikkelen ta for oss noen produkter som er å regne som sunnere fett og gi noen tips og råd underveis på hvordan du kan bruke dem i ditt kosthold.






 


 


Fett er noe vi assosierer med lite positivt i forbindelse med slanking, men i en sunn diettplan vil det være svært lite gunstig og fjerne fettet. Kroppen vår trenger en viss andel av alle næringsstoffene. Og tilfører vi ikke fett gjennom kostholdet vil kroppen produsere dette selv


 Vi skal i denne artikkelen ta for oss noen produkter som er å regne som sunnere fett og gi noen tips og råd underveis på hvordan du kan bruke dem i ditt kosthold.


 


 








 


Nøtter


Mange nøtteslag har tidligere fått mye refs grunnet høyt fettinnhold. I senere tid har det blitt vanlig anbefale nøtter som et mellommåltid og som sunn snacks. Nøtter har riktignok et høyt fettnivå, men en neve nøtter  mellom måltidene er et godt alternativ i det daglige kostholdet og et godt triks for å holde forbrenningen oppe.Man kan også med fordel bruke nøtter i matlaging.Cashewnøtter er godt i en velsmakende wok og pinjekjerner kan brukes både i salater og wok. Kjøp nøtter så ubehandlet som mulig. Dette vil si nøtter som ikke er saltet, skåldet, flaket eller malt.

 


 







 

Olje


Istedenfor margarin er oljeå anbefale til steking, man bør være obs på at temperaturen ikke overstiger 180˚C av hensyn til oljedekomponering. Man bør ikke benytte kaldpressede oljer( f.eks extra virgin olive oil) til steking da disse er tilsatt mer for å heve lukt og smak, men akkurat dette kan slå negativt ut for smaken av maten.Både solsikke- og maisolje egner seg spesielt godt til steking fordi de avgir lite lukt  


Kaldpressede oljer kan anbefales til salatdressinger og marinader.Sorter som Oliven-, soya-, solsikke-, raps- og sesamolje er noen av disse