Du kan holde på vekten uten å føle deg sulten. Det er bare å følge tallerkenmodellen.






 Du kan holde på vekten uten å føle deg sulten. Det er bare å følge tallerkenmodellen. Sørg for at du alltid dekker minst en en tredjedel – helst halvparten av tallerkenen med grønnsaker. Grønnsaker inneholder lite energi, men inneholder masse fiber som gir magen noe å jobbe med og øker metthetsfølelsen og stabiliserer blodsukkeret. Ved å følge tallerkenmodellen både til middag og lunsj får du i deg mindre kalorier uten at du blir mer sulten.  


Metthetsfølelsen reguleres av flere mekanismer i kroppen, en av de viktigste går via fyllingen av magesekken. Når du spiser og fyller opp magesekken, så skiller magesekken ut et hormon som heter CCK. Dette hormonet sender beskjed til hjernen om at magen er full, og hjernen sender så beskjed om at du er mett. For å øke metthetsfølelsen er det derfor viktig å spise mat med stort volum og lite kalorier. Alle grønnsaker med unntak av oliven, avokado og belgfrukter inneholder ekstremt lite energi/ kalorier, men tar stor plass. Når du spiser mye grønnsaker til maten spiser du automatisk litt mindre av den andre mer kaloririke maten og måltidet i sin helhet får mindre kalorier. Hvis du for eksempel spiser pizza til middag og passer på å fylle halve tallerkenen med salat vil du automatisk spise et til to stykker mindre enn du normalt gjør – dette betyr færre kalorier og mye mer vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Hvis du skal klare å gjennomføre å spise i henhold til tallerkenmodellen på sikt, er det viktig at du varierer grønnsakene. Jeg kjenner ikke den personen som orker å spise en halv tallerken gulrøtter til middag hver dag. Grønnsaker kan varieres i det uendelige; wokede grønnsaker i soya og chilisaus, ratatouile (grønnsaksrøre), salater, ovnsbakte grønnsaker, grønnsaker i tomatsaus, masse grønnsaker som del i en gryte eller pastasaus, kokte gønnsaker, salat, råkost osv. bruk ferske og tørkede urter, hvitløk og chili for å få frem den gode smaken.


Artikkel og bilde er lånt fra : www.melk.no


 


Denne artikkelen kan diskuteres i vårt forum