Sliter du med å gå ned i vekt? Et sunt kosthold og fysisk aktvitet må til. Men kanskje er ikke hovedproblemet at du spiser for mye eller trener for lite.

Se opp for disse 10 vanlige fallgruvene hvis du vil ned i vekt:






 

 


Sliter du med å gå ned i vekt? Et sunt kosthold og fysisk aktvitet må til. Men kanskje er ikke hovedproblemet at du spiser for mye eller trener for lite.


 


Se opp for disse 10 vanlige fallgruvene hvis du vil ned i vekt:


 


 


 


1. Du er periodeslanker
Jojo-slanker? Kroppens system settes ut av spill, og du legger på deg over tid. Harde slankekurer er en katastrofe for forbrenningen. Du kvitter deg også med muskler som er vanskelige å bygge opp igjen.







  2. Du setter urealistiske mål
Sett deg mål som du kan nå. En liten forandring, som å spise mer frukt og grønnsaker og mindre snop, er bedre enn ingenting. Setter du for høye krav til deg selv, er sannsynligheten stor for at du dropper dem alle sammen!


 









 


 


3. Du hopper over måltider
Du blir bare sulten og faller for fristelser som hurtigmat og sjokolade. Spis regelmessig, det vil si minimum hver tredje til fjerde time. Det holder blodsukkeret stabilt.







 4. Du dropper frokosten
Å droppe frokosten er intet klokt valg. Sannsynligvis spiser du mer utover dagen, for å kompensere. En ordentlig fiberrik frokost gir langvarig metthetsfølelse og en kick-start på forbrenningen. Den påvirker resten av dagen i positiv forstand
 
.


5. Du kutter ut visse matvarer
Vær oppmerksom hvis du fullstendig kutter ut enkelte matvarer, som for eksempel grovt brød. Du kan gå glipp av viktige næringsstoffer, og generelt få mindre energi. Særlig gjelder dette hvis du helt og holdent velger bort karbohydrater. En gyllen regel er et variert kosthold med mye frukt og grønt, mindre sukker, mer protein og riktig type fett!


6. Du trener for hardt
Ikke overdriv! Du risikerer å bli lei og ende opp med ikke å trene i det hele tatt. Tenk på at du skal ha hvile, så du orker å trene effektivt neste gang. Trener du alt for mye, risikerer du også å bryte ned musklene – i stedet for å bygge dem opp. Etter styrketrening trenger musklene 48 timers hvile for å komme seg.


7. Du spiser ikke etter trening
Fettforbrenningen er høy etter trening. Gi kroppen næring for å hente seg inn! Hvis du ikke gir den næring, mister du muskulatur.







 8. Du velger feil drikke
Det er lett å glemme at tørstedrikker som brus, juice og saft ofte inneholder mange kalorier. Drikk vann!
 


9. Du unngår styrketrening
Fremdeles er noen kvinner redde for å ende opp med en stor og maskulin kropp hvis de trener styrke. Feil! Trener du styrketrening med tunge vekter forbrenner du mange kalorier. En ekstra bonus kommer i form av at forbrenningen holder seg høy i flere timer etter at du har trent. I tillegg bevarer du muskelmassen, som er viktig når du vil gå ned i vekt. Tren derfor både styrke- og kondisjonstrening!


10. Du trener ikke
De som trener, går lettere ned i vekt enn de som ikke trener. De som er fysisk aktive har også større sjanse for å holde vekten nede. For å oppnå effekt bør du trene minst tre ganger i uka à 45 minutter.


Kilder: KK, Sats, Helsenett.no , Femina.no