Skal du ned i vekt? Skaff deg tre støttespillere. En hjemme, en på jobben, og en du kan være fysisk aktiv med







Skaff deg supportere!

Du trenger støtte for å gå ned i vekt

Skal du ned i vekt? Skaff deg tre støttespillere. En hjemme, en på jobben, og en du kan være fysisk aktiv med.


Av NINA SCHMIDT






Forskning viser at å gjøre endringer, som for eksempel å endre kostholdet eller å slutte å røyke, er enklere å gjennomføre dersom du får støtte fra dine nærmeste omgivelser  








 

.

– Vi anbefaler våre pasienter som må ned i vekt av medisinske årsaker, å skaffe seg tre supportere som kan gi støtte i vanskelige situasjoner, sier Mette Svendsen. Hun er klinisk ernæringsfysiolog ved Klinikk for forebyggende medisin ved Ullevål universitetssykehus, og arbeider med pasienter som må endre kostholdet sitt fordi de står i fare for å bli hjertesyke.

En av supporterne kan gjerne være et nært familiemedlem.

Kakehjelp
– Denne personen kan for eksempel hjelpe med å forsyne den overvektige med kake hvis man er i selskap. Da vil støttespilleren bare servere så mye kake som man er blitt enige om på forhånd, sier Svendsen.

En annen supporter kan være en treningsvenn.

– Om man har en person man for eksempel har faste avtaler om å gå tur med, så vil det være enklere å få til regelmessig fysisk aktivitet.

Også på jobben vil en supporter være til god hjelp. På jobb utsettes vi for mange fristelser, for eksempel bursdagsfeiringer, seminarer på hotell og middager. En supporter som bare vil sin kollega vel, kan hjelpe med å ta de riktige valgene.

– Å be om støtte fra andre gjør deg ganske sårbar. Da må du jo fortelle noen at du har en svakhet som du trenger hjelp til å takle. Ikke alle ønsker å utlevere seg selv på denne måten. Derfor ber vi våre pasienter om å gå inn i seg selv å tenke nøye gjennom om han eller hun virkelig er klar for å be om hjelp, før de eventuelt går ut og ber noen om å være deres supportere, sier Svendsen.

– Vær åpen

Mange som trenger å gå ned i vekt av medisinske grunner, tenker at de skal klare jobben alene.
– Noen tenker at «ingen skal trenge å ta hensyn til at jeg må gjøre noen endringer», men om man tenker slik, blir man veldig alene. Og da har du ingen som kan konfrontere deg, om du skulle skli tilbake til gamle vaner. Derfor anbefales pasientene å finne støttespillere som kan være til hjelp på veien.

– Vær åpen overfor de tre utvalgte, men ikke gjør noe som du selv føler ikke er riktig.

Pasienter som føler at de absolutt ikke er klare for å skaffe seg supportere, bør ta noen «styremøter» med seg selv, anbefaler Svendsen.

– Man må spørre seg selv: Hvor står jeg, hva trenger jeg å bearbeide for å komme videre? Å gjennomføre endringer er mye enklere om man har støtte fra andre, sier Mette Svendsen.

– Vi har gått ned 38 kilo

Samboerparet Sonja og Jan Erik har det siste året endret livsstil sammen, og vært hverandres supportere.

– Vi meldte oss inn i VGs Vektklubb.no den 2. januar i fjor. Innen påske hadde vi gått ned 19 kilo hver, forteller Sonja Andersen (36) og Jan Erik Henriksen (47) fra Porsgrunn. Jan Erik gikk på vekten første nyttårsdag i fjor og så at pilen passerte 100 kilo.

– Jeg følte meg uvel og skjønte at jeg måtte gjøre noe. Samtidig hadde Sonja også lagt på seg etter at vi ble samboere, forteller Jan Erik. Å være sammen om å endre vaner er en klar fordel, synes de begge.

Går turer

– Vi støtter hverandre. Før spiste vi en del kioskmat. Nå lager vi sunn mat hjemme, mye fugl og fisk. Fete sauser er byttet ut med chilisauser, og i stedet for sjokolade til kaffen tar vi gjerne en havrekjeks. Vi spiser også veldig mye frukt. De to holder seg i form med å gå daglige turer med hundene Chico og Frodo.

– Første gang jeg virkelig merket at noe var skjedd, var i påsken. Da nærmest løp jeg opp en bakke på ski, uten å bli sliten, sier Jan Erik. Å kvitte seg med 19 kilo føles utrolig deilig, forteller Sonja. – Alt er blitt lettere, og jeg trives mye bedre med kroppen min nå. Og nå er det blitt gøy å kjøpe klær! Men det viktigste er at vi begge har fått bedre helse.

– Vil fort gå trett

– Innenfor en familie henger ting nøye sammen. Hvis familien ikke aksepterer livsstilsendringene, vil den som forsøker å endre seg, gå trett.

– Denne personen vil da komme på utsiden av familiens normer og kultur, noe vi ser skjer både i forhold til å endre kosthold og røykeslutt, sier professor Anders Grimsmo ved Institutt for samfunnsmedisin ved NTNU.

Om familien ikke forstår hensikten med kostendringen, vil det være mye vanskeligere å få til varige forandringer. Noe av det vanskeligste ved å gå ned i vekt, er å få motivasjonen til å vare, sier Grimsmo.